Alfa Romeo Giulia Veloce

Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 210 HK
Motor:
 2,2-liter, 4-cyl diesel, turbo, 210 hästkrafter, 470 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad, automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Vikt: 1535 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4643/1450/2024 mm
Pris: 405 000 SEK
(Testbil ca 457 500 SEK)

Alfa Romeo är ett märke med en så guldkantad historia att de flesta bilälskare blir erkänt upphetsade så fort de hör det italienska namnet nämnas. De senaste åren verkar dock märket ha förlorat lite av sin magi och charm. De enda ”vanliga” modellerna som tillverkades var tidigare MiTo och Giulietta som båda i ärlighetens namn var inte var något annat än pimpade Fiats. Nu verkar ändå Alfa Romeo vara tillbaka på banan med 3-serie-rivalen Giulia som är allt annat än en Fiat med en saftigare prislapp. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och ta reda på om toppmodellen Giulia Veloce är den rätta bilen för den trendmedvetna svensken.

Utseendemässigt är Alfa Romeo Giulia en fullträff i mina ögon. Audi A4 och Mercedes C-klass ser tråkiga ut. Jaguar XE ser bra ut, BMW 3-serien riktigt bra. Giulia är dock på en helt annan nivå. Om du vill ha något som faktiskt sticker ut och inte liknar något annat på vägen är en Alfa det enda alternativet. I Veloce-utförande ser den dessutom ännu bättre ut med ett Quadrifoglio-liknande kjolpaket, fullkomligt unika fälgar, och gula bromsok (tillval). Det är verkligen ingen hemlighet att Giulias utseende är en av dess starkaste säljpunkter, men frågan är om insidan kan matcha det?

Interiören på bilen är även den lyckligtvis mycket snyggt utförd. Dock är tyvärr det hela en fasad i stil med den som Nordkorea uppvisar via sin statliga turistbyrå. Växelväljaren ser ut att vara kopierad från en BMW och den fungerar på motsvarande vis. Däremot känns den patetiskt billig och plastig. Detsamma gäller infotainmentsystemet som är rent ut sagt uruselt. Det ser tjusigt ut men det är ack så långsamt och ogenomtänkt. Ett exempel är GPS:en som inte går att zooma ut tillräckligt mycket för att man ska få en gnutta översikt över rutten. Dessutom vägrar den att peka ut något annat än fullkomligt irrelevanta orter på kartan som man aldrig skulle åka till såvida ens webbläsares sökhistorik inte består av ”Volvo 740”, ”pickis”, och ”skördetröska”.

Tack och lov blir Giulians mediokra interiörskvalitet en total ickefråga när man faktiskt kommer sig till att köra bilen. Varenda kurva är ett sant nöje tack vare Alfans fenomenala köregenskaper. Chassit är briljant och fjädringen perfekt avvägd. Giulia når tveklöst lika skyhöga höjder som BMW 3-serien och Jaguar XE när det kommer till ren och skär körglädje.

Om du väljer en Giulia Veloce finns det två val när det kommer till motor. Antingen är du en sann Alfista och väljer en 280-hästars bensin, eller så är du en ordentlig tråkpelle och väljer den dieselmotor som var testbil var utrustad med. Då får du leva med 210 hästkrafter och en massa klatter och vibrationer. Fartresurserna beskrivs bäst som ”inget särskilt nämnvärt”, och motorn känns egentligen som något som en bil av denna typ borde komma med som standard. Fördelen är dock givetvis bränsleförbrukningen som i Giulians fall är lägre än en genomsnittlig fem-årings veckopeng. Långkörning i vilken bil som helst med en dieselfyra under huven fyller snarare på plånboken istället för att tömma den. Mycket sympatiskt.

Frågan man måste ställa sig när man utvärderar Alfa Romeo Giulia är huruvida man är nöjd med att ha 1,9 barn, bo i en trävilla i en storstadsförort, och köra samma bil som grannen? Ska du verkligen låta dina barn dricka mellanmjölk, gå på fotboll, och titta på någon animerad smörja på TV4 varje fredagkväll? Vill du vara den genomsnittlige svensken? Svaret på den frågan lär vara ja för de absolut flesta, och de kommer att älska BMW 320d eller Audi A4 2.0 TDI. Den som dock hellre tar sina barn på vattenpolo och köper spräckliga skjortor till dem lär trivas lika mycket bakom ratten på en Alfa Romeo Giulia Veloce som jag själv gjorde. Snälla Sverige, våga vara annorlunda nu för en gångs skull. Det bästa är att bilen som den inställningen medför faktiskt är helt suverän att titta på och köra. Låt oss bara glömma bort det korkade infotainmentsystemet…

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Giulia Veloce är tveklöst utförandet du bör köpa om du kikar på en Giulia, och Giulia är tveklöst modellen du bör titta på om du är ute efter en mellanstor sedan.