Volvo V90 D5 AWD
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 235 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,2 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1933 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4936/1443/1890mm
Pris: 432 900 SEK (Testbil ca 653 000 SEK)

Tack till Sony som lånade ut kameran Sony RX10 II som användes vid fotografering.

När man som svensk tänker på Volvo får man upp en bild av en kombi fullastad med allt en familj med 1,88 barn kan tänkas behöva för en bilsemester. Jag får upp bilden av pappa Rudolf i Sunes Sommar där han efter mycket om och men lyckas få med sig hela familjen Andersson på en husvagnssemester med deras Volvo 245 lika fullastad som en polsk Volkswagen Transporter. Idag verkar Volvo vilja ta avstånd från den bilden och istället erbjuda en helt annan image – en image som innehåller arkitektritade villor belägna i Solsidan, Connoisseur-tidningarna samt en veckovis leverans av Linas Matkasse. Sven Svensson ska förvandlas till Percy Nilegård. Denna symbios har get avkall på Volvos praktiska andemeningar och har istället tagit en mer formprioriterad resa. En resa som har som syfte att ta sig an konkurrenter från Audi, BMW och Mercedes, tungviktarna inom premiumbilssegmentet. För att sannerligen testa hur väl Volvo har lyckats beslutade vi oss för att köra nya Volvo V90 D5 AWD till Åre – det mest svenska man kan göra – och testa bilen i ett, för ovanlighetens skull, väldigt konsumentorienterat test. Låt oss ta reda på hur det gick genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volvo V90.

Ni har förmodligen hört det förr och ni kommer garanterat att höra det igen men det är värt att repetera. Volvos exteriöra design är lika skandinavisk som surströmming och går hand i hand med den ovannämnda villan i Solsida. Självfallet kommer Volvo V90 att bli den nya folkbilen, speciellt med snikmodellen D3 som nyligen introducerades. Det är som att hänga upp en Picasso i varje svenskt hem – uppskattningen lär troligtvis sjunka markant. Än så länge har nya V90 en otrolig pondus på våra svenska vägar men det dröjer inte längre innan de kommer att vara en vanligare syn än köer på en flygplats. Ur en taktisk synvinkel borde Volvo ha försökt att verkligen lägga vikt på att bibehålla ett premiumtänk och inte återkopplat till det gamla Volvo. Det faktum att Volkswagen nyligen gick om Volvo när det gäller försäljning tyder å andra sidan på att bilarna har blivit mer premium.

Det är dock på insidan som Volvo gör mest väsen kring sig – atmosfären är ljuvlig och komforten är skyhög. Den tillhör en av marknadens absolut bästa. Även om Sverige är ett center för teknik återspeglas inte det i skärmen i mitten av instrumentpanelen – den lider fortfarande av en hel del responsrelaterade problem. Ljudsystemet är troligtvis det bästa på hela marknaden – med hänsyn till prislappen – och att avverka mil efter mil efter mil är otroligt avslappande, särskilt med den halvautonoma farthållaren som innebär att du bara behöver hålla ett finger på ratten. Trots V90:ns mer formprioriterade läggning är den onekligen praktisk – baksäteskomforten är hög och i bagageutrymmet får man plats med precis allt man behöver oavsett om man åker till Alperna eller till golfbanan. Under min vecka med V90 avverkade jag cirka 150 mil vilket var lika odramatiskt som att dansa runt midsommarstången.

Om en BMW är som att köra runt i en träningsnarkoman till läkare är en Volvo som att köra runt i en kiropraktor med ett välanvänt bibliotekskort. Det är lugnande och uppmanar inte till att kunna skriva “Kriminalvårdsanstalten Hall” på adressraden. Ljudnivån i kupén med de enorma fälgarna à la pressbil och dubbdäck var väldigt hög, men inget som man inte förväntar sig med tanke på utförandet. Att dränka omvärlden med hjälp av det mirakulösa ljudsystemet är inte särskilt svårt. De 235 dieselhästarna gör att just D5:an hamnar i ett knepigt territorium – snäppet över 2-liters fyrorna som konkurrenterna erbjuder men snäppet under 3-liters sexorna. Det innebär att många väljer att lägga de extra pengarna på att kunna säga att de har en sexa under huven – image vinner över den pekuniära aspekten i det fallet. Med det sagt hade vår testbil otroligt mycket att leva upp till med tanke på den astronomiska prislappen – 653 000 SEK. Det man betalar för är det nya Volvo, det skandinaviska arvet och enligt mig en bit av historien. Det markerar Volvos övergång från sossecontainer till borgarsläde. Denna övergång präglas dock som sagt av snikmodeller som gör bilen på tok för överkomlig (för Volvos eget bästa) och motorer som avskräcker de mest premiumorienterade köparna.

Att köra tur-och-retur till Åre innebär en hel del 2 + 1 vägar – något som var gäspenkelt för V90:n. Dubbdäcken och fyrhjulsdriften innebar även att man vågade sig på att ligga i ytterfilen trots det tjocka lagret av snö. Inte ens en snöstorm i närheten av Åre under hemfärden satte bilen ur balans. Den gick som ett svenskt lokomotiv som hade som syfte att ta passagerna från A till B oavsett vad för dumheter de försökte sig på. Alla säkerhetssystem och sensorer fungerade galant även om bilen vid flera tillfällen förväxlades med en igloo snarare än en bil. Stolarna som är godkända av Arbetsmiljöverket gör även att man känner sig väldigt lugn oavsett den rådande trafiksituationen.

Att kalla Volvos utförande av V90 för briljant är en underdrift. Givetvis har den spädbarnsproblem men den lyckas leverera på alla punkter man förväntar sig. Dessutom faller Volvo endast under kategorin folkbil i Sverige. På de flesta andra marknader ses märket redan som skandinavisk lyx kontra ett märke vars närvaro på Biltema-parkeringar på vischan är påtaglig. D5:an är i min mening inte tillräckligt raffinerad men den känns åtminstone alltid pigg och fullt tillräckligt snabb. Volvo V90 D5 ger svenskarna något att vara stolta över om man bortser från att Volvo de facto är kinesiskt. Volvo V90 – Ullared har blivit NK.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
10
Interiör
10
Körglädje
6
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
9
Ha-begär
7
Relativ prestanda
6
Personlighet
9
Motorljud
5
Komfort
9
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.