Subaru XV 2.0 Sport Lineartronic
Motor: 2,0-liters boxer-4:a bensin, 150 hästkrafter, 196 newtonmeter.
Kraftöverföring: Steglös CVT-automatväxellåda, symmetrisk fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 10,7 sekunder.
Toppfart: 187 km/h
Vikt: 1460 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4450/1570/1780 mm
Pris: 224 900 SEK (testbil cirka 266 900 SEK)

Tack till Sony som lånade ut kameran Sony α77ii som användes för att ta samtliga bilder.

Subaru ser sig själva som tillhandahållare av fordon för världens aktiva, något som blir uppenbart för den som väljer att surfa in på deras hemsida. Där blir det tydligt att märkets alla bilar verkar ha samma målgrupp, med enbart modellernas storlek som utmärkande faktor. En av deras något mindre modeller är XV som ser ut lite som en bullig Volkswagen Golf som växt på höjden. Bilen kommer med både boxermotorer och symmetrisk fyrhjulsdrift, något som Subaru är ensamma med att erbjuda. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Subaru XV.

De som är intresserade av att köpa en Subaru XV kommer aldrig att ta bilen till Nürburgring eller till Concours d´Elegance. För dem är bilen ett rent verktyg för att ta sig till stranden för att vindsurfa, till skogsfloden för att fiska, eller till fjällen för att vandra i bergen och frysa ihjäl. Därför måste den även recenseras som något som ska utföra ett arbete. För detta syfte kommer jag att låtsas att jag är Tompa, 26, som älskar allting som har med utomhusaktiviteter att göra.

Ett av mina största behov är att min bil ska vara rymligare än mina föräldrars villa. Hur ska jag annars få plats med mina surfbrädor, roddbåtar och fiskespön? Till min stora lättnad är Subaru XV alldeles utmärkt rymlig, nästan till den punkt att jag faktiskt skulle kunna få in en roddbåt i den. Vill jag åka skidor, inga problem. Vill jag fiska, inga problem. Vill jag surfa, inga problem. Subaru är oerhört duktiga på att bygga bilar som rymmer allt jag kan tänkas behöva för att ha roligt i naturen genom att frysa, bli blöt eller skada mig. Dock skulle jag aldrig behöva frysa, bli blöt, eller skada mig när jag faktiskt befinner mig i bilen. Den är utrustad med allt från dörrar till klimatanläggning för att hålla föraren varm och torr. Utöver detta innebär bilens utmärkta offroad-egenskaper att jag aldrig behöver köra fast på min väg till äventyret.subaru_xv-102Motorn i XV är för mig självfallet fullkomligt ointressant så länge den kan driva bilen framåt. Dock är faktiskt boxermotorn en sann juvel. Den är utomordentligt tyst, jämn och helt vibrationsfri, nästan så tyst att man skulle kunna tro att man sitter i en elbil. Tills man trycker gasen i botten det vill säga, då blir den ytterst hörbar, men den är aldrig otrevligt högljudd. Dock förstör CVT-växellådan hela upplevelsen. Den gör att bilen låter som en dammsugare och blir allmänt trög när man gasar. Trots att jag inte bryr mig särskilt mycket om växellådor skulle jag faktiskt välja den manuella lådan varje dag i veckan för att få ut det mesta av den briljanta motorn som ger så få ledtrådar till att den är påslagen att den lika gärna skulle kunna vara av.

Som en 26-åring vid namn Tompa är jag långt ifrån en Rally-Kalle men jag uppskattar trots allt en bil som belönar föraren när han kör på ett entusiastiskt vis. XV är absolut ingen sportbil, men den är faktiskt riktigt skojig. Gasresponsen är inledningsvis något överväldigande men man vänjer sig snabbt, och styrningen är direkt och exakt. Detta innebär en trevlig upplevelse för personen bakom ratten.

Bilens design har knappast som syfte att väcka människors inre passion för vackra ting. Den är relativt neutral och funktionell utan att se oattraktiv ut. Fälgarna på testbilen påminde om en överkörd sköldpadda vilket givetvis inte är särskilt smickrande, varför jag råder dig att välja ett par andra fälgar. Bilens interiör är även den funktionell och praktisk, utan att vara nyskapande eller exklusiv. Dock förväntar man sig inte något i Audi-klass eftersom bilen kostar långt under 300 lakan. Nyckeln bör å andra sidan inte se ut som något som kommer från tiden strax efter andra världskriget. Aja baja.

Subaru XV är alltså en alldeles utmärkt bil för den som är mer intresserad av praktiska egenskaper och flugfiske än prestanda och vackra fälgar. Den är robust, kapabel och förvånansvärt rolig att köra. Om du heter Tompa, 26, är den precis vad du behöver, en rapp husky.

Högsta Växeln-betyg

Exteriör: 7/10
Interiör: 7/10
Körglädje: 8/10
Valuta för pengarna: 8/10
Relativ praktikalitet: 9/10
Ha-begär: 3/10
Relativ prestanda: 4/10
Personlighet: 7/10
Motorljud: 9/10
Komfort: 7/10

Totalt: 69/100

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.