Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG 4×4
Motor:
4-cylindrig diesel, 184 hk.
Kraftöverföring: Sexstegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7.6 sekunder
Toppfart: 228 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4659/1465/1814mm
Pris: 298 800 SEK (testbil cirka 336 400 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Låt mig beskriva hur jag föreställer mig att den typiske Skoda-köparen är. Han är i övre medelåldern, har en hushållsbudget som han tävlar med sig själv om att kunna sänka varje månad, men han vill ändå inte kompromissa på sin levnadsstandard. Dessutom kör han en Skoda Octavia diesel. Funktion före form, pris före prakt. Skoda bestämde sig just för att förbättra Octavia RS TDI marginellt genom att addera fyrhjulsdrift. Låt oss ta reda på om detta var ett vettigt val genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Skoda Octavia RS TDI 4×4.

Låt mig vara tydlig med att den absolut enda skillnaden mellan denna modell och den vi redan har testat är det faktum att bilen nu har fyrhjulsdrift. Det är även värt att poängtera att den framhjulsdrivna Octavian i vår mening har på tok för lite grepp för att kunna hantera de 380 newtonmeter vridmoment som motorn pumpar ut. Detta problem är ju givetvis åtgärdat tack vare fyrhjulsdriftssystemet som nu får Octavian att kännas som en förhållandevis sportig bil att köra istället för att bara se ut som en sportig bil att köra.

Nu undrar ni säkert vad priset för denna lilla men ändå nödvändiga förbättring är. Svaret är mikroskopiska 5600 riksdaler om du väljer kombin (vilket du självklart gör eftersom den är lika rymlig som en Iveco Daily). Är det värt det? Tveklöst! Nya Octavian bevisar för oss att en pytteliten uppdatering kan göra en astronomisk skillnad.

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

 

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.