Iveco Daily provkörd i Danmark

Iveco är ett italienskt transport- och lastbilsmärke som började tillverka fordon under 70-talet. Namnet Iveco är en akronym för ”Industrial Vehicle Corporation”, däribland vad vi i folkmun kallar för typiska skåpbilar. För lite lättare gods och för oss som inte har någon bokstav efter B på körkortet finns modellen Iveco Daily. Den såg världen 1978, och sedan 2014 rullar den tredje generationen Daily på vägarna. Nu har det kommit en uppdatering av Postnords-fraktaren som är packad med nyheter och när Iveco bjöd in till provkörning tackade vi naturligtvis ja. Jag flög ner till Danmark för att ta reda på vad nya Daily har att bjuda på.

Det är ingen hemlighet att Högsta Växeln kör skåpbilar lika sällan som Sverige vinner fotbolls-VM. Det är alltså med aningen begränsad erfarenhet jag ger mig in på området kring lastvänliga transportbilar. Redan under introduktionen om den nya bilen fick jag dock en mängd matnyttig information.

Den automatlåda som blev ett tillval när tredje generationen Daily kom 2014 blev snabbt lika populär som fidget spinners på skolgården när de kom ut. De flesta bilarna som säljs idag utrustas med en åttastegad automatlåda från ZF, företaget som även förser BMW med automatlådor. Modellår 2019 får även effektivare motorer, nya körhjälpmedel, nytt infotainmentsystem, strålkastare helt i LED och många andra hjälpsamma funktioner. Det råder ingen tvekan om att uppdateringen är full med nyheter.

Designen är ny men för den ouppmärksamme, inklusive undertecknad, kan det vara svårt att se skillnad från tidigare. De viktigaste förändringarna inkluderar en ny grill för bättre kylning, LED-lampor fram och en tredelad stötfångare fram. Varför är den delad kanske ni undrar? Jo för att Iveco räknar med att det kommer att ske en hel del småkrockar och uppstå skrapmärken, så den är delad för att minska kostnaderna vid ett byte. Smart? Ja. Det är svårt att säga om den nya designen är snygg eller ej eftersom ingen transportbil är särskilt attraktiv enligt mig, men fronten uppfattas åtminstone som stilren.

Insidan har fått ta del av en ny ratt och ett nytt infotainmentsystem som är detsamma som sitter i Fiat-koncernens bilar. Funktioner som länge funnits i personbilar har äntligen letat sig till Daily. Det handlar om elektrisk parkeringsbroms, digital färddator, automatiskt ljus, regnsensor, däcktryckskontroll, adaptiv farthållare och filhållningsassistans. En redig uppgradering för alla flyttgubbar, postutdelare och andra Daily-förare med andra ord.

Nya Iveco Daily känns tämligen bil-lik att köra, och det är sannerligen positivt för något som kan lasta mer än alla personbilar på marknaden. Det finns en rad olika dieselalternativ att välja mellan och alla ger ifrån sig ett lika distinkt klatter. Motorljudet hörs mest i låga farter, och i lite högre farter tar väg- och vindljud över. De två ytterbackspeglarna är som öronen på en elefant, det vill säga gigantiska.

Insidan bjuder på en hel del plast, precis som man förväntar sig i en transportbil. Ratten är dock imponerande skön att hålla i och förhöjer kvalitetskänslan. Något annat som bidrar till personbilsliknande körkänsla är den åttastegade automatlådan som växlar sammetsmjukt och som tillsammans med dieselmotorerna levererar en klart godkänd våg av kraft vid acceleration. Vi provkörde dock alla bilar med tom last vilket även påverkar dämpningen som uppfattades som stötig.

Nya Iveco Daily är ett moderniserat arbetsredskap. Den drös av nya funktioner som påverkar både insidan och köregenskaperna är sannerligen positiv och gör Daily till en trivsam kamrat vid transporter. Folk som jobbar med att flytta saker hit och dit hela dagarna kommer säkerligen att hurra av glädje. Jag är glad över att vid en flytt eller transport kunna framföra en Daily med alla nya bekvämligheter.