Test: BMW 530d

BMW 530d xDrive (2016)
Motor:
 3,0-liters, diesel, R6, 258 hästkrafter, 560 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5,9 sekunder.
Toppfart: 248 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4907/1462/2102 mm
Pris: 529 900 SEK
(Testbil ca 600 000 SEK)

I Sverige är en BMW 5-serie ungefär lika vanlig som att se någon som inte kan ett skvatt om bilar bakom ratten på en Toyota Prius. Mercedes har precis visat upp nya E-klass och Jaguar släppte nyligen nya XF. Detta kan inte få BMW att känna något annat än enorm ångest med tanke på att den nuvarande generationen 5-serien lanserades så tidigt som år 2009 vilket gör den till något av en pensionär i denna kontext. För att åtgärda detta kommer den nya 5-serien att lanseras i år och vilket bättre sätt att vinka adjö till den gamla modellen än att göra ett ordentligt test av den? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW 530d.


5-serien är, tillsammans med Audi A6, antagligen den snyggaste och mest eleganta ”vanliga” bilen man ser på de svenska vägarna. Den långa motorhuven och de smakfullt formgivna baklyktorna i kombination med ett i överlag konservativt designspråk är enligt mig fortfarande en fullträff trots att det är snart sju år sedan bilen lanserades. BMW har rent historiskt varit lika duktiga på att att formge sina 5-serie på ett tidlöst vis som Bill Gates är på att tjäna pengar (med undantag för E60 och möjligtvis E34). Känslan jag får när jag tittar på bilen idag är att jag kommer att tycka att den ser lika parant ut om 10 år. Och om 20 år. Och om 30 år.


BMW är sanslöst duktiga på interiörer och de verkar tycka sig ha hittat den ultimata interiörslayouten att döma av det faktum att den ser i princip likadan ut på alla (vanliga) bilar. BMW verkar se lite på sina interiörer som jag ser på min egen frisyr. Den ser likadan ut nu som den gjorde för fem år sedan av den anledningen att jag är nöjd med den och därför inte ser någon skälig orsak till att ändra den. If it ain’t broke, don’t fix it.


Det som utmärker BMW från de övriga tyska premiummärkena är det faktum att de gärna ser sig som tillverkare av de ultimata körmaskiner. Jag tvekar på att detta är överst på din lista av nödvändiga egenskaper om du tittar på bilar i denna klass. Om det du är mest intresserad av är körglädje bör du istället kika på en 3-serie eftersom den är mindre och känns mer engagerande att köra. I förhållande till exempelvis en E-klass spelar dock 5-serien i en helt annan liga. Om du behöver en stor bil finns det i min mening enbart två alternativ; antingen en 5-serie eller en Jaguar XF. Båda är exceptionella bilar för den lite mer entusiastiske bilföraren.

Som ni säkert redan har förstått så köper man inte en BMW i tron om att den ska vara lika praktisk som ett skruvmejselset från Clas Ohlson. Det bayerska märket har för mig utmärkt sig genom att ha bilar som är långt mindre praktiska än konkurrenterna utan att vara fullständigt opraktiska. Man kan säga att när det kommer till praktiska egenskaper är en BMW precis så dålig den kan vara utan att man ska tycka att den faktiskt är dåligt. Att åstadkomma detta är i mina ögon högst beundransvärt! Rent konkret innebär detta att baksätet enligt BMW rymmer tre personer, men enligt alla andra människor får absolut inte mer än två personer plats. Bagageutrymmet väger tack och lov upp detta och i det skulle man kunna stuva in minst fyra personer.

Om du har en BMW 5-serie, en Audi A6 eller en Mercedes E-klass när du har fyllt 40 så har det gått bra för dig i livet, om du har en Hyundai i40 eller Kia Optima har det gått mindre bra för dig. Detta talar för sig själv, eftersom jag är lika långt ifrån 40 år gammal som en 40-åring är en pensionär så är jag inte det minsta intresserad av att äga en 5-serie. Dock vore jag puckad om jag inte rekommenderade min far att provköra en 530d om han var ute efter en ny kärra.

 

Jag sitter alldeles utmärkt i BMW 530d, förarstolen ger mig alla justeringsmöjligheter jag någonsin skulle kunna få för mig att önska och, hör och häpna, fjädringen är helt underbar! Jag blev så kolossalt överraskad när jag insåg att BMW lyckats med en perfekt balans mellan komfort och sportighet. När man kör bilen lugnt och sansat är det inte helt omöjligt att tro att den är utrustad med luftfjädring och när man trycker på ordentligt i kurvorna är den utomordentligt stabil och välkomponerad. Jag önskar att BMW X5 kunde ge mig samma känsla…

När jag gled omkring i BMW 530d så kunde jag inte förstå att jag satt i en nästan sju år gammal konstruktion. Det är snudd på obegriplig hur finslipad bilen fortfarande är som kan utklassa avsevärt nyare modeller på marknaden. Nu ber jag till gud att BMW inte gör en dramatisk vändning med den nya modellen. 5-serien is still going strong!

 

 

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

När jag gled omkring i BMW 530d så kunde jag inte förstå att jag satt i en nästan sju år gammal konstruktion. Det är snudd på obegriplig hur finslipad bilen fortfarande är som kan utklassa avsevärt nyare modeller på marknaden.