Test: BMW 330i

BMW 330i (2016)
Motor: 2,0-liters 4-cylindrig bensin, 252 hästkrafter, 350 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-växlad automatväxellåda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.8 sekunder.
Toppfart: 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4633/1429/2011 mm
Pris: 342 600 SEK
(testbil cirka 520 000 SEK)

Det är ingen hemlighet att vi på Högsta Växeln alltid tyckt om BMW, så länge det inte rör sig om låtsasmodellerna 2-serien Grand Tourer och Active Tourer vilka egentligen inte är riktiga BMWs. När det kommer till det bayerska bilmärkets modellutbud är 3-serien enligt oss den bil som erbjuder mest körglädje i kombination med en hyfsad nivå av praktiska egenskaper. Därför har vi testat den motor som vi tycker är den vettigaste för vanliga människor utan sju landställen och en villa på Bahamas. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW 330i.

BMW tycker att de tillverkar de ultimata körmaskinerna och efter diverse tråkigt nonsens i bilväg kan jag vittna om att deras relativt kaxiga påstående stämmer. En 3-serie är en sann fröjd att framföra. Chassit är löjligt välstämt, styrningen är direkt och exakt, och motorn i den här modellen fungerar alldeles ypperligt. En sann entusiast kommer sannolikt att brista ut i ett stort ”YES” varje gång han får chansen att köra på en tom landsväg. Motorn i en 330i är en bensinare på 252 hästkrafter vilket nuförtiden inte är särskilt utmärkande och det är lite det som är poängen. Min åsikt är att en 330i är den bästa 3-serien du kan välja om alla faktorer tas i åtanke.

Självfallet är valet givet om pengar inte är ett objekt, då kommer du att köpa en M3. Om du inte har en stor hög med pengar liggandes under sängen lär du vara mer intresserad av en 318i men båda dessa bilar är stora kompromisser. En M3a är briljant, men den är dyr, bränsletörstig och den går inte att få som kombi. En 318i är betydligt mer överkomlig men den har bara 136 hästkrafter vilket gör den ointressant för alla människor utrustade med en fungerande hjärna. Just av denna anledning är en 330i den perfekta 3-serien. Den är snabbare än man tror, kostar inte skjortan, och den drar knappt någon soppa alls tack vare den fyrcylindriga motorn.

Är du ute efter en entusiastbil som även är en kompromisslös vardagsbil? Då gör du dig själv en otjänst om du inte har en 330i högst upp på din lista. Själv skulle jag välja en bakhjulsdriven variant med en manuell växellåda för att maximera körglädjen. Javisst, bilen är inte perfekt. Det finns gott om konkurrenter som erbjuder mer utrymme för pengarna, eller kanske till och med mer prestanda men det finns ingen som erbjuder en sådant komplett balans som en 330i. Därför är den enligt mig världens vettigaste 3-serie!

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Är du ute efter en entusiastbil som även är en kompromisslös vardagsbil? Då gör du dig själv en otjänst om du inte har en 330i högst upp på din lista. Själv skulle jag välja en bakhjulsdriven variant med en manuell växellåda för att maximera körglädjen. Javisst, bilen är inte perfekt. Det finns gott om konkurrenter som erbjuder mer utrymme för pengarna, eller kanske till och med mer prestanda men det finns ingen som erbjuder en sådant komplett balans som en 330i. Därför är den enligt mig världens vettigaste 3-serie.