”Arv skapar framtid” – Mercedes bygger framtiden på sitt förflutna

I en tid då bilvärlden präglas av eldrift, digitalisering och snabba skiften, väljer Mercedes-Benz att blicka bakåt – inte av nostalgi, utan för att hitta riktningen framåt.

Ansvarig för den resan är Marcus Breitschwerdt, tidigare vd för Mercedes-Benz Vans i både Europa, Storbritannien och Kanada. Numera leder han Mercedes-Benz Heritage GmbH, en roll som handlar lika mycket om strategi som om själ. Uppdraget? Att påminna företaget om vad det en gång byggde sin storhet på: tydliga värderingar, kompromisslös kvalitet och ett långsiktigt tänk.

– Vår historia är inte bara en samling gamla bilar i ett museum. Det är vårt existensberättigande, säger han.

Fuori
Vi talade med Marcus Breitschwerdt, vd för Mercedes-Benz Heritage Gmbh.

Foto: Mercedes-Benz

För fattiga för att köpa billigt

Breitschwerdt återkommer ofta till varumärkets ursprung i södra Tyskland, en landsända utan kol, järn eller tung industri under 1800-talet. Det man hade var arbetsmoral, påhittighet och ett tydligt synsätt: kvalitet lönar sig i längden.

– Vi var för fattiga för att köpa billigt. Så det vi köpte, det skulle hålla livet ut.

Och det gäller än idag. En Mercedes ska inte bara vara ny och modern – den ska hålla över tid, både tekniskt och designmässigt.

Maybach Zeppelin
Tyskarna vill att bilarna ska hålla livet ut.

Mercedes är ett varumärke med själ

När traditionella auktoriteter som politik, kyrka och till och med familj har tappat greppet, söker människor trygghet i varumärken. Men enligt Breitschwerdt räcker det inte att vara global, man måste vara rotad.

– Det finns inga globala varumärken. Bara lokalt rotade varumärken som lyckats globalt, säger han.
– IKEA luktar Sverige. Coca-Cola luktar Atlanta. Och Mercedes-Benz luktar södra Tyskland.

För honom handlar det om autenticitet, att våga vara trogen sitt ursprung. Det är det som ger ett varumärke trovärdighet.

Tekniken är medlet, inte målet

Breitschwerdt är tydlig med att Mercedes-Benz aldrig handlat om en viss teknik, inte ens om förbränningsmotorn.

– Vi är inte ett förbränningsmotormärke. Vi är ett pionjärmärke.

Med det menar han att det inte spelar någon roll om bilen drivs av el, vätgas eller något annat, så länge grundvärderingarna är intakta. En eldriven Mercedes är fortfarande en Mercedes.

Och ja, elbilar kan mycket väl bli framtidens klassiker, det tycker åtminstone Breitschwerdt.

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV
En eldriven Mercedes är fortfarande en Mercedes.

En vänlig överlägsenhet

Breitschwerdt pratar varmt om hur design påverkar intrycket av ett bilmärke – och att en Mercedes aldrig ska uppfattas som aggressiv.

– En Mercedes ska se vänlig ut, inte elak.

Han samarbetar tätt med formgivare och ingenjörer kring allt från grillens utformning till ljudet av en stängd dörr. Det handlar om detaljerna, för det är där varumärket sitter.

Arvet är ett verktyg

När Breitschwerdt blev tillfrågad att leda Heritage-divisionen var han egentligen på väg mot pension. Men Mercedes-Benz vd, svensken Ola Källenius, ville något annat: att han skulle hjälpa Mercedes-Benz att hitta tillbaka till sitt arv.

– Under pandemin gick affärerna bra. Men i takt med att världen normaliseras, behöver vi hitta vår unika position. Och det är just vårt arv.

Han gör en liknelse: det går att göra en god cigarr i Kina. Men en Habanos måste komma från Kuba. På samma sätt går det inte att kopiera Mercedes-Benz.

– Det går att bygga sin egen historia men det tar 140 år. Lycka till.

Att hålla över tid

För Breitschwerdt handlar det inte om vad som är trendigt idag, utan vad som faktiskt håller i längden. Han lyfter fram modeller som 300 SL, Pagodan och R107 men poängen är tydlig: form och funktion måste hänga ihop.

– Tidlöshet är ofta synonymt med “no nonsense”. Det ska vara hållbart, tydligt och inte överdesignat.

Mercedes-Benz 300 SL
300 SL är en av märkets mest eftertraktade modeller.

Mercedes har racing i blodet

Mercedes-Benz är och har alltid varit ett racingmärke. Redan från början var ambitionen att tävla, inte bara för att vinna, utan för att utveckla.

– Att tävla ligger i vårt DNA. Det är vår metod för att skapa, förbättra och jämföra.

I en värld där konkurrensen ökar och där nya aktörer får hjälp av stater och techmiljardärer, menar Breitschwerdt att det finns en sak som inte går att köpa: trovärdighet.

Och det är där Mercedes har sitt verkliga försprång.

”Vi står på axlarna av pionjärer”

Breitschwerdt beskriver sin roll som både strateg och predikant. Internt handlar det om att inspirera, externt om att förklara. Medarbetare ska förstå varför Mercedes är Mercedes. Kunderna ska känna det.

– Vi står på axlarna av pionjärer. Det är vårt ansvar att förvalta det och bygga vidare.

För på Mercedes-Benz är historien inte något man blickar tillbaka på. Det är något man bygger vidare på. 

– Heritage creates future, som de själva säger.