Test: BMW E34 M5 Touring från 1993 – historiens häftigaste kombi?
80-talet har nått sitt slut och ett gäng på BMW har precis fått en briljant idé. Den tredje generationen 5-serien, även kallad E34, har just lanserats i Touring-utförande för första gången och varför inte kombinera den med det då fortfarande relativt nya M-konceptet i form av BMW E34 M5 Touring?
Resultatet borde i sådana fall bli den ultimata gör-allting-och-lite-till-bilen, och det var precis det man gjorde.
Foto: BMW
Ett makalöst recept
På så vis föddes den första BMW M5 Touring som också var en av de sista handbyggda M-bilarna. Och jag har haft det ofattbara privilegiet att få köra en med bara 2 600 mil på mätaren.
Håll i er, för vi ska ut på en redig åktur i urfadern till biltypen som tilltalar en massiv grupp entusiaster.
Högst upp i näringskedjan
M5 är den snabbaste och häftigaste versionen av BMW:s 5-serie, som på många sätt är en utomordentligt vettig modell.
Den passar perfekt storleksmässigt mellan lilla 3-serien och stora 7-serien, särskilt som kombi, eller Touring som BMW kallar det för. Ännu bättre blev det utan tvekan när M-avdelningen fått fria tyglar för att skapa den ultimata vardagsbilen.
En drivlina som heter duga
Inledningsvis hade E34 M5 en 3,5 liter stor rak sexa under huven men i och med 90-talets intåg uppgraderades motorn ordentligt till en pjäs på 3,8 liter och 340 hästkrafter.
M5 Touring lanserades 1992 och bestyckades därför med den större, och med alla mått mätt bättre, motorn.
Detta var en bil som tog ett stort och tydligt kliv in i ett premium-segment som präglades av både sportiga och praktiska ambitioner.
BMW E34 M5 Touring är gör det allt-bilen
Tjusningen av konceptet är uppenbart: den som behövde en bil som klarade allt från rödljus-sprinten till den veckovisa shoppingrundan med stil och finess kunde knappast hitta en bättre bil.
Och så är det fortfarande med bilar som nya M5 Touring men även den klassiska bankrånarsläden Audi RS 6.
Och så snart jag slår mig ner i E34 M5 Touring överflödas jag av nostalgi och entusiasm.
Elegant var bara förnamnet
Testbilen i fråga är på många sätt unik, dels för att den är i ett sällsynt gott skick med knappt 3 000 mil på mätaren, dels för att den är otroligt smakfullt specificerad.
Exteriören är lackad i en metalliclack som skiftar mellan mörkblått och grönt (Petrol Mica heter den) och interiören är en sann tidskapsel med utökat beigt läder i nyskick, ljusa träinlägg och telefon i mittkonsolen.
Tidstypiskt är även hur diskreta BMW:s M-bilar var på 80- och 90-talet. Just E34 M5 (och även föregångaren E28) är förvillande lik sina mer ekonomiska stallsyskon.
Konsten att klä av sig
I kommande generationer vill jag påstå att ulven börjat klä av sig sina fårakläder för att visa sitt sanna jag.
Vad man föredrar är naturligtvis en smaksak men det går inte att förneka att det finns något enormt tilltalande med en bil som ser mycket långsammare ut än den är.
Den 3,8 liter stora sexan som sitter under huven är ett astronomiskt stort steg framåt i förhållande till den som satt i BMW E28 M5 på så vis att den har alla karaktäristika som vi kommit att förvänta oss av en BMW-sexa.
Detta innebär en jämn och perfekt balanserad gång och en kraftleverans så linjär att man bara behöver begripa grundläggande algebra för att förstå sig på den.
För entusiasten med familj
Detta innebär också att man som förare uppmuntras till att jobba sig hela vägen upp till varvmätarens rödmarkering.
Gör man det belönas man både audiovisuellt och med acceleration som fortfarande lockar fram ett stort leende på läpparna.
Den manuella växellådan gör inte heller saken värre, även om den inte är överdrivet sportig i sig.
För mig är E34 M5 Touring en sann ikon, och en av de bästa bilarna BMW någonsin har tillverkat.
BMW E34 M5 Touring är en gammal goding
Den gör allt rätt, från design till motor och körupplevelse samtidigt som den är diskret, smakfull och inte minst praktisk. Därför gläder det mig något oerhört att det äntligen kommer en ny BMW M5 Touring.
För vem vill inte frakta en massa prylar i autobahn-hastigheter?
BMW E34 M5 Touring (1993)
Motor: 3,8-liters rak sexa, 340 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 5,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 720 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4720/1751/1392 mm