Test: Renault Master provkörd – ny mästare i segmentet?
Sedan 1980 har Renault Master varit flaggskeppet för Renaults transportbilar. Nu har det blivit dags för generation sex att äntra marknaden. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Bordeaux i sydvästra Frankrike för en provkörning.
Sedan dess debut för 44 år sedan har Renault Master sålts i hela 3,4 miljoner exemplar i 50 länder.
Fransoserna är måna om att visa upp sitt arv och på plats i Bordeaux fanns samtliga generationer att okulärbesiktiga.
Helt nya Renault Master har emellertid ett tydligt sikte inställt på framtiden som i deras fall stavas elektrifiering.
Foto: Renault
”Vi ska förnya segmentet för tunga skåpbilar”
När det kommer till elektrifiering av skåpbilar ligger Ford på en förstaplats medan Mercedes hamnar tvåa. Renault är trea men har siktet inställt på guld.
I dagsläget är Renault marknadsledande när det gäller skåpbilar, både i Europa och i Brasilien. Samtliga bilar tillverkas i Frankrike och Renault upplevs onekligen som väldigt stolta över sitt arv.
Exteriört sägs Master ha hämtat inspiration från amerikanska långtradare. Det innebär en väldigt hög och vertikal grill, med ett stort Renault-emblem framtill. I lanseringsfärgen, blue agave, upplevs designen som lite retro.
Totalt finns det 350 specialfärger att tillgå.
Mer personbilslik, mer praktisk
Interiört möts man av en 10-tums infotainmentskärm med ett Google-system. Samtliga reglage – inklusive växelväljaren känns igen från personbilssidan. Infotainmentskärmen fungerar bra och systemet är väldigt lättanvänt.
Det är miltals bättre och snyggare än det förra systemet som användes i Master. Renault har även bibehållit fysiska vreden och reglage.
När det kommer till interiörutrymmen har det franska märket lagt mycket krut på den praktiska biten.
Handskfacket har samma design som en byrålåda, det finns plats för tre personer fram medan mittsätet kan fällas ner och agera bord tillika mobilt kontor. Det finns även goda förvaringsmöjligheter ovanför kupén, samt på ovansidan av instrumentpanelen.
Det finns även en digital backspegel att tillgå, vilket naturligtvis förbättrar sikten bakåt. Materialvalen är åt det mer robusta hållet och består i hög grad av hårdplast. Samtliga förvaringsutrymmen är lättillgängliga för föraren.
Det finns även en gedigen arbetsyta till förfogande när man fäller ner mittkonsolen.
Ett skepp kommer lastat
Skiljeväggen till lastutrymmet är numera spikrak, något som har ökat lastvolymen. Renault har även flyttat fram kupén ett snäpp och lastutrymmet har därför växt med 10 centimeter.
Vad gäller elbilen, Renault Master E-Tech, har varken lastkapacitet eller volym kompromissats och är samma som i dieseldroskan.
Dragvikten för elvarianten är 2 500 kilogram medan lastkapaciteten är 1 600 kilogram. Renault har även introducerat V2L-funktion, vilket på ren svenska betyder att man kan driva exempelvis verktyg med hjälp av bilens batteri.
På plats i Bordeaux visade de upp en rad konverterade skåpbilar som visade på hur olika verksamhetsområden kan dra nytta av eldriften. Några exempel är företag som byter och reparerar däck, kylbilar, ambulanser, och kranbilar.
Totalt jobbar Renault med över 360 konverteringsfirmor världen över och 70 procent av sålda Renault Master är konverterade på något sätt. Sverige leder statistiken vad gäller konverteringar.
En drivlina för alla
Något som gör Renault Master tämligen unik är att den erbjuds med diesel, som batteribil, och som vätgasbil.
Samtliga drivlinor tillverkas på samma produktionslina, vilket innebär en enorm flexibilitet när det kommer till att tillgodose marknadens behov.
Samtliga testbilar var lastade med 400 kilogram för att simulera en lastad bil.
Elbil på franska
Renault kallar nya Master för ”Aerovan”, något som har att göra med märkets fokus på att göra den nya skåpbilen väldigt aerodynamisk.
Fransmännen har jobbat hårt med att göra Master så effektiv som möjligt, vilket har lett till en imponerande räckvidd sett till batteristorlek.
Räckvidden på 460 kilometer enligt WLTP är bäst i segmentet och Renault visade mer än gärna upp en rad tabeller och grafer som visade hur de står sig jämte konkurrenterna. Instegsvarianten av Master E-Tech har en WLTP-räckvidd på 200 kilometer och kallas för ”Urban-varianten” av Renault.
Rent kördynamiskt är Renault Master E-Tech precis som man förväntar sig. Det finns en elmotor fram som driver framhjulen.
Master E-Tech är pigg och den linjära gasresponsen gör det enkelt att köra mjukt, till både medpassagerares och lastens glädje.
Master E-Tech är dessutom oerhört lättmanövrerad och jämte föregångaren har svängradien reducerats med hela 1,5 meter. Toppfarten är begränsad till 120 km/h och i motorvägshastigheter är vindljudet påtagligt.
Fjädringen är bestämt skumpig vilket enligt en ingenjör på plats ”är lätt att finjustera” och transportbilskänslan var påtaglig. Konkurrenter från exempelvis Ford och Mercedes upplevs således som mer personbilsliknande.
När det kommer till de miljömässiga fördelarna rörande eldrivna Master har Renault satsat på att göra batterierna enkla att reparera.
I Sverige finns det även en batteriverkstad för att minimera tiden en Master E-Tech måste stå på verkstaden ifall någonting händer.
Diesel i drivor
Föga förvånande domineras segmentet för tunga skåpbilar av diesel-droskor, något som även är ett faktum för Renault Master på de 50 marknader som den saluförs.
Dieselpjäsen går att få med 105, 150, eller 170 hästkrafter som går ner i backen via antingen en 6-växlad manuell låda eller en 9-stegad automat. Den mest populära i Sverige väntas bli 150-hästarsvarianten med automatlådan.
I Bordeaux gavs vi möjlighet att köra dieselvarianten med både 150 respektive 170 hästkrafter samt med den 6-växlade manuella lådan.
Dieselknattret är påtagligt och även någon som är döv hade kunnat lista ut att det rörde sig om en diesel. Kopplingen är oerhört lättmodulerad och det finns åtminstone lite feedback att jobba med.
Kasten i växellådan är halvlånga och väldigt distinkta. Rent ergonomiskt är det emellertid svårt att inte rekommendera den 9-stegade automatlådan.
Styrningen är lätt och jag ville ändå slå ett slag för Master i dieselutförande, inte minst för att körupplevelsen kontra elbilen är mer underhållande.
Renault Master växlar upp
Utgående generation Renault Master var lastgammal. Med den nya generationen har Renault sannerligen växlat upp och i elbilsutförande – kallat E-Tech – rör det sig om en oerhört genomtänkt och genomarbetad bil.
Räckvidden är god, körupplevelsen behaglig och både last- och dragkapaciteten imponerar. Även laddningskapaciteten är acceptabel och Renaults nya infotainmentsystem och förarorienterade samt ergonomiska kupé är alla väldigt positiva egenskaper.
Renault kan dessutom tillgodose nästan alla sina kunders behov med hjälp av en rad konverterare som kan dra nytta av Master E-Techs V2L-kapabilitet. Master E-Tech tar vara på just de främsta fördelarna för elbilar och använder dem till sin fördel.
Diesel-varianten av Master har samma fördelar som sitt eldrivna syskon när det kommer till ergonomi, komfort, och genomtänkthet, och drivlinan råkar dessutom vara riktigt trevlig.
Renault Master E-Tech Aerovan L2H2 (2024)
Motor: En elmotor, 140 hästkrafter, 300 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Toppfart: 120 km/h
Batteristorlek: 87 kWh
Elektrisk räckvidd: 420 km (WLTP)
Vikt: 2 558 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5685/2222/2501 mm
Pris: Från cirka 640 000 SEK (ex. moms)
Renault Master L2H2 diesel (2024)
Motor: 2,o-liters I4, diesel, 150 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,5 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 2 273 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5140/1928/1910 mm
Pris: Från cirka 450 000 SEK (ex. moms)
Renault Master
Nya Renault Master erbjuder en gemytlig körupplevelse oberoende av utförande. Elbilen är ett stort kliv fram och erbjuder imponerande räckvidd och effektivitet.