Test: Porsche 911 ”50 Jahre” från 2013 provkörd – för bra?
Södra Tyskland är en kuperad oas av vägar som verkar vara designade med motorsport i åtanke. Inte undra på att det var just där Porsche-museet valde att fira in 911:s 60-årsjubileum.
I samband med detta bjöd de oss på en unik möjlighet att få köra ett gäng 911:or från museet för att på så vis illustrera den enorma utveckling som de senaste sex decennierna inneburit.
Näst på tur var en 911 av 991-generationen.
Gammal behöver inte kännas gammal
991-generationen av 911 visades upp på Frankfurt-mässan 2011 och lanserades året därpå. Bilen var avsevärt större än generationen den ersatte, hjulbasen växte exempelvis med en hel decimeter.
Även om bilarna må se lika ut vid första anblick finns det inte en enda gemensam karosspanel mellan dem.
2013 firade den legendariska modellen 50 år och i samband med detta slog Porsche på den stora trumman genom att lansera en specialmodell, och just en sådan tog Porsche-museet med sig denna gång. Ibland känner man sig allt lite extra lyckligt lottad!
Jubileumsmodellen är baserad på en bakhjulsdriven Carrera S men har den fyrhjulsdrivna variantens extra breda höfter, en modern tolkning på den klassiska Fuchs-fälgen, och en mörkgrå läderinteriör med ursnyggt hundbensmönstrat tyg på stolarna.
Just den här bilen var lackad i geysir-grå som också är unik för jubileumsmodellen (som bara byggdes i 1963 exemplar, gissa varför). På klassiskt Porsche-manér är uppgraderingarna genomförda enligt devisen ”de som vet, de vet”. Skitballt!
Att det här skulle röra sig om en tio år gammal bil är nästan omöjligt att begripa. Bilen ser ut som ny, vilket är att vänta av en bil omsorgsfullt omhändertagen av Porsches eget museum, men även tekniken, kvaliteten och körupplevelsen känns fullkomligt samtida.
Mer än så här behövs banne mig inte!
991 Carrera S har, precis som sin föregångare, en 3,8 liter stor boxersexa under ”huven” men har här skrämts upp till 400 jämna hästkrafter.
Detta sänker 0-100-tiden till strax över fyra sekunder, och tar topphastigheten läskigt nära 300 km/h. Detta är alltså en genuint snabb bil.
Körpositionen är närmast perfekt och det är banne mig körupplevelsen också. Den dubbelkopplade PDK-lådan gör sitt jobb med största precision och utan att tveka, och i takt med att varvtalet ökar gör även motorns metalliska symfoni det.
I kurvor har 991 Carrera S enorma mängder grepp, tack vare det faktum att motorn ligger med all sin vikt över de feta baksulorna.
Bilen är enormt förlåtande och kan av den anledningen köras snabbt av vem som helst som vågar trycka på tillräckligt hårt. Det ska mycket till för att det ska bli pannkaka med en sån här.
Porsche 911 991 är besvärande för Porsche
991-generationen av 911 är besvärande bra, och då menar jag besvärande för Porsche som naturligtvis vill sälja nya 911:or.
För egentligen finns det ingen anledning att köpa en sådan när den föregående modellen är så bra som den faktiskt är.
Porsche 991 skulle kunna lanseras idag utan att en endaste själ skulle ifrågasätta den. Den är svinigt snabb, fruktansvärt kompetent i kurvor, och dessutom tillräckligt praktisk för att (med lite ansträngning) fungera som enda-bil.
Av alla moderna, vattenkylda 911:or är detta tveklöst min favorit!
Resan med Porsche-museet bestod inte bara av körning med 991 Carrera S utan även av 911 S 2.2 Targa, 911 SC Cabriolet, 993 Turbo S, 997 Targa 4S, och 992 Carrera T. Håll utkik efter dessa texter på Högsta Växeln, för de kan jag lova att ni inte vill missa.
Porsche 911 Carrera S Sondermodell ”50 Jahre 911” (2013)
Motor: 3,8-liters boxersexa, 400 hästkrafter, 440 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: 298 km/h
Vikt: 1 410 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4491/1303/1808 mm