Test: Lynk & Co 01
Lynk & Co 01 PHEV (2021)
Motor: 1,5-liters, 3-cylindrig, bensin, systemeffekt 261 hästkrafter, 425 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,0 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 69 km
Vikt: 1879 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4541/1857/1694 mm
Pris: Från 5500 SEK/månad
Ingen bindningstid
Från 360 000 SEK (hybrid)
Testbil cirka 440 000 SEK (PHEV)
Volvos syskonmärke Lynk & Co lanserades 2016 i Kina och har sedan dess producerat en rad olika modeller på deras hemmamarknad. En av de bilarna är Lynk & Co 01 vilken också är företagets första modell som tagit sig till Europa. Det tilltänkta klientelet är de konsumenter som premierar flexibilitet och bekymmerslöst bilägande, men som nödvändigtvis inte är särskilt bilintresserade.
Lynk & Co:s kunder erbjuds nämligen att månadsprenumerera på ägandeskapet av bilen till ett fast pris inklusive försäkring, underhåll och skatt. Vi har tidigare provkört modellen i Stockholm, men vi lägger nu i Högsta Växeln för ett mer genomgående test.
Likt kollegan Marcus tidigare konstaterat påminner Lynk & Co 01 i stort om syskonbilen Volvo XC40, något som kommer av att modellerna delar plattform. Det är förvisso inget som sägs i negativ bemärkelse. Åkkomforten är hög och bilen är följsam på vägen, men chassit är stundtals lite stötigt. 01 aspirerar nämligen på en sportigare framtoning jämte XC40. Det innebär i varje fall att den upplevs som mer atletisk och självsäker. I övrigt sticker den inte ut nämnvärt från dess svenska syskonbil vad gäller körupplevelsen.
I laddhybridsutförande utrustas modellen med en trecylindrig motor från Volvo och ett batteri som ger 69 km WLTP-räckvidd. Systemeffekten är 261 hästkrafter vilket duger gott för en bil av dess storlek. Drivlinan upplevs emellertid som aningen ansträngd så snart den utsätts för hög belastning. Ett högre cylinderantal skulle antagligen kunna råda bot på det problemet.
Något som imponerar desto mer är interiören. Inredningen är minimalistisk à la Volvo och för det mesta av hög kvalitet med mängder av soft touch-material. Infotainmentsystemet som styrs genom den 10,2 tum stora touchskärmen är välfungerande med massor av teknik, men det är inte fullt lika responsivt som de tyska premiumtillverkarnas motsvarigheter.
Konkurrenter
– Volvo XC40 Recharge
– Cupra Formentor e-Hybrid
– Hyundai Tucson Plug-in Hybrid
Storleksmässigt placerar sig Lynk & Co 01 mellan exempelvis en BMW X1 och en BMW X3. Det är förvisso ingen jätte-SUV, men baksätet rymmer två vuxna med lagom komfort. Panoramataket är här välkommet då det inger en betydlig känsla av rymd. Bagageutrymmet landar på 466 liter vilket också det får ses som godkänt för en hybridbil.
Något som verkligen särskiljer 01 från XC40 är exteriören, deras övriga likheter till trots. Bilens formspråk påminner på sätt och vis om en Porsche Cayenne medan framlyktorna för tankarna till en Kia Niro. Jag tycker personligen att designen ser ut att vara influerad av en fet padda, men den funkar ändå bra.
På det stora hela har vi att göra med en väl utarbetad bil som kommer med en lång el-räckvidd. Det finns emellertid inte någonting som verkligen får den att sticka ut från konkurrensen på den svåra SUV-marknaden. Dess paradgren är snarare prenumerationskonceptet och uthyrningstjänsten vilket också reflekteras i märkets marknadsföringsfokus.
Det är ett perfekt val för de som högt värderar flexibilitet. Modellen går att “leasa” med en månads uppsägningstid samtidigt som dess ägare ges möjligheten att hyra ut bilen för att driva ned månadskostnaden. Köpprocessen är också otroligt enkel. Alla bilar levereras som maxutrustade och priset inkluderar som sagt underhåll, försäkring och skatt. De som inte vill ägna för mycket tankekraft åt bilägandet har således hittat rätt även om det inte nödvändigtvis är marknadens bästa bil i sin klass.
För- och nackdelar
+ Högkvalitativ interiör
+ Modern teknologi
+ Flexibelt och enkelt köpkoncept– Oraffinerad drivlina
– Bilen i sig sticker inte ut från mängden
Betyg
Sammanfattning
Lynk & Co 01 är en högteknologisk SUV med lång räckvidd, men den sticker inte ut från mängden. Just köpkonceptet och uthyrningsmöjligheten är däremot nytänkande och säkerligen en attraktiv proposition för en stor skara av bilmarknadens konsumenter.