Lynk & Co 01 provkörd

Lynk & Co 01 (2021)
Motor: 1,5-liters, 3-cylindrig, bensin, systemeffekt 261 hästkrafter, 425 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,0 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 69 km

Dagens bilkonsument har en hel uppsjö av alternativ när det kommer till att välja bil. Majoriteten av bilburna individer är totalt ointresserade av allt som har med bilar att göra och ser processen av att införskaffa en bil som lika mastig som att bestiga K2. Det finns en miljard olika finansieringsalternativ och minst lika många segment. De flesta vill dock bara ha något för att transporteras från A till B och i grund och botten ska det vara så smidigt det bara går. Det är precis det klientelet som Lynk & Co vill locka till sig – de som premierar flexibilitet framför allt och tror att blocket bara är något som finns på skolbänken. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Lynk & Co 01.

Om du läser detta är du troligtvis någorlunda bevandrad i bilkunskap. Då vet du redan att Lynk & Co 01 i grund och botten är en Volvo XC40. Men vad gör den då här i Sverige? Inte behöver vi väl en SUV till? Faktum är att Lynk & Co 01 har funnits på den kinesiska marknaden sedan 2018 och framgångarna där har varit skapliga, något som äntligen gett utrymme för en europeisk marknadspenetration. Tanken är främst att man prenumererar på bilägandet och (om man så vill) genom att dela med sig av sin bil kan man få ner kostnaden. Möjligheten att köpa bilen för att ha den helt privat finns också. Alla bilar kan ta del av delningssystemet vilket gör att man kan ”hyra ut” bilen till andra.

Fakta

Från 5500 SEK/månad
Ingen bindningstid
Från 360 000 SEK (hybrid)
Testbil cirka 440 000 SEK (phev)

Eftersom den bygger på CMA-plattformen, samma som Volvo XC40, är många av intrycken i paritet med XC40. Körupplevelsen är oerhört lik och Lynk & Co 01 känns som en bil för folk som inte bryr sig om bilar, på både gott och ont. Lynk & Co 01 har underlättat för konsumenten genom att endast erbjuda maxutrustade bilar – de enda valen man egentligen gör är val av drivlina och färg. Resultatet är en interiör som är riktigt trevlig med ett väldigt bra ljudsystem. Kvalitetskänslan är genomgående hög bortsett från infotainmentsystemet som helt plötsligt bytte språk till tyska. Det var emellertid en förseriebil vi körde så diverse skavanker är att vänta.

Man skulle kunna hävda att Lynk & Co är mer inne på att sälja ett koncept snarare än en bil. Tjänsten och flexibiliteten kommer i första hand medan bilen på något sätt är sekundär. Månadskostnaden är förhållandevis hög men man betalar för sinnesro och möjligheten till att köra en bil utan att bry sig om allt runtomkring. 01 är trevlig att ratta, har i det laddhybridsutförande vi testade god elektrisk räckvidd och tillräckligt med krut, och det faktum att den är en SUV är helt rätt i tiden. Frågan är bara hur lätt det är att sälja in ett nytt bilmärke till de som inte bryr sig om bilar. Produkten är genomtänkt, men tiden får utröna ifall det räcker.

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Lynk & Co 01 är likt sitt syskon, Volvo XC40, trevlig på många sätt och vis. Den känns lyxig, är bekväm och fokuserar på de aspekter som gör bilen trevlig snarare än rolig att köra. Lynk & Co säljer dock i första hand ett koncept men modellen 01 gör ändå att kunderna rimligtvis kommer att vara nöjda.