Test: Mercedes-Benz S 680 Guard provkörd – rullande kassaskåp

Genom historien har det blivit tydligt att Mercedes-Benz är det självklara valet för prominenta personer som behöver en skyddsnivå värdig en bokstavlig krigszon. Mercedes-Benz senaste tillskott till detta ultranischade segment för bepansrade lyxlimpor är Mercedes-Benz S 680 Guard 4MATIC.

Precis som namnet rör det sig om en V12-bestyckad lyxsedan på över 4,2 ton, konstruerad för att stå emot nästintill allt.

Mercedes-Benz S 680 Guard
Vi åkte till Österrike för att testa Mercedes-Benz S 680 Guard.

Foto: Mercedes-Benz

Värdig en äkta Bond-skurk

Vi lade i Högsta Växeln och reste till gränsen mellan Österrike och Italien, i södra Tyrolen, för att undersöka hur verklighetens motsvarigheter till James Bond-skurkar väljer att transportera sig.

Eller, för att vara korrekt, den största kundgruppen för den här typen av bil (över 90 procent) utgörs inte av James Bond-skurkar, utan av regeringar och myndigheter.

Faktum är att köpet av en Mercedes Guard-modell kräver en rigorös bakgrundskontroll, just för att säkerställa att bilarna inte hamnar i fel händer.

Mercedes-Benz S 680 Guard
Bilen vändrar sig primärt mot myndigheter och regeringar där blåljus kan behövas.
Mercedes-Benz S 680 Guard
Den svarta ramen runt rutan tyder på att det rör sig om en bepansrad vagn.

Mercedes-Benz S 680 Guard har högsta skyddsnivån

Det här är dock inget som bekommer mig denna krispiga vinterdag. Tvärtom känner jag mig snarare som en internationellt efterlyst skurk – vi passerade trots allt Sölden på vägen hit, platsen där vinterscenerna i James Bond-filmen Spectre spelades in. Om något, sätter det tonen för dagen.

När en Mercedes får Guard-beteckningen innebär det att bilen uppnår VR10-skyddsnivå, den högsta nivån på den europeiska VPAM-skalan. 

VPAM står för Vereinigung der Prüfstellen für angriffshemmende Materialien und Konstruktionen (Föreningen för provningsorgan för angreppshämmande material och konstruktioner) och är en organisation som forskar, utvecklar och testar skottsäkra och stickskyddande material. 

Mercedes är dessutom ensamma om att erbjuda denna skyddsnivå direkt från fabrik. 

Det tyska märkets ärkerivaler, Audi och BMW, når upp till VR9 respektive VR7 med sina motsvarande modeller, men ingen kan mäta sig med Mercedes när det gäller nivån på skydd. 

VR10 skyddsnivån innebär att hela bilen (inklusive rutorna) kan motstå en attack av kaliber 12,7 × 99 mm NATO eller .50 BMG som den kallas i USA.

Det här är en kaliber som bland annat används i geväret Barrett M82 och som används för anti-materiella syften eller kort och gott att skjuta sönder grejer. 

Mercedes-Benz S 680 Guard
S 680 Guard är den enda bilen som erbjuder VR10-skyddsnivå från fabrik.
Mercedes-Benz S 680 Guard
Vi fick testa på bilens fyrhjulsdrivna färdigheter.

Diskretion en hederssak

Det första som slår en när man ser bilen utifrån är hur otroligt diskret den är. Så länge blåljusen eller de karaktäristiska flagghållarna på framskärmarna inte nyttjas, ser bilen ut som vilken vanlig S-klass som helst om man inte har ett öga för detaljer. 

Däcken är unika, liksom fälgarna, eftersom de är specialutvecklade för att möta de krav som bilens vikt och klassificering ställer.

Om man tittar runt rutorna syns dessutom kraftigare ramar med täckande plastpaneler på insidan.

Att hålla bilen så lik en vanlig S-klass som möjligt är en del av Mercedes strategi för att försvåra för potentiella angripare att identifiera vilken bil som är bepansrad. Diskretion är trots allt det bästa sättet att upprätthålla säkerheten. 

Det är dock svårt att missa att detta är en speciell bil när man greppar handtaget – dörren öppnas inte lättvindigt.

Man måste ta i ordentligt, och även om ett elektrohydrauliskt system, styrt av en rad sensorer, assisterar via ett metallstag under dörren, känns de 250 kilogram som dörren faktiskt väger tydligt.

Mercedes-Benz S 680 Guard
Vid första anblick ser S 680 Guard ut som vilken S-klass som helst.

Mercedes-Benz S 680 Guard erbjuder komfort värdig en potentat

När man kliver in genom de bepansrade dörrarna känns det också som en vanlig men väldigt välutrustad S-klass. I praktiken är det inga detaljer som avslöjar att karossen är totalt ombyggd och betydligt kraftigare än en vanlig bil.  

Det känns inte mycket trängre i baksätet, och man kan utan problem sträcka ut benen. Bakom panelen mellan baksätesfåtöljerna och mellan framsätena döljer sig dock två av de få ledtrådarna som avslöjar att detta inte är en vanlig S-klass.

Ett antal specialknappar, som styr allt från sirenerna till syrgassystemet, ger en tydlig hint.

Och ja, du läste rätt – det finns ett särskilt syrgassystem som kan förse kupén med upp till 900 liter frisk luft vid ett angrepp av till exempel stridsgas eller liknande. 

De 900 litrarna räcker till ungefär en till tre timmars användning för föraren och en medpassagerare. Under en stressad situation, som ett angrepp på bilen, ökar troligtvis förbrukningen i takt med pulsen och närmar sig den nedre delen av intervallet.

Dessutom finns ett brandsläckningssystem, ifall en angripare skulle få för sig att kasta molotovcocktails. 

Dessutom är däcken specialutvecklade av Michelin för att stå emot både beskjutning, explosioner och bränder – ingenting ska kunna stoppa dignitärer på framfart, inte ens under ett angrepp. Dessutom ska man kunna köra i upp till 80 km/h om man väl skulle få punktering. 

Om olyckan skulle vara framme är Guard-modellen utrustad med säkerhetsbälten som innehåller airbags – ingenting får skada den värdefulla lasten.

Mercedes-Benz S 680 Guard
Baksätet är nästintill identiskt med det man finner i en vanlig S-klass – lyxigt så det förslår.

Guard klarar allt

Med S-klass Guard är du med andra ord redo för vilken situation som helst men det sker inte på bekostnad av komforten som också den är imponerande.

De kraftiga förstärkningarna av karosspanelerna, fönsterrutorna och allt däremellan medför att det är knäpptyst inuti bilen. 

När det gäller förstärkningarna består fönsterrutorna av flera lager glas och polykarbonat, medan karossens paneler är förstärkta med pansarplåt och kompositmaterial.

Trots att underlaget ibland består av stenhård, knagglig is, märks det knappt. Man svävar fram i sin egen lilla kokong, omsluten av exklusivt läder, samtidigt som man kan unna sig en ryggmassage om andan faller på. 

Samtidigt kan Burmester-ljudsystemet spela ens favoritmusik som man med enkelhet styr via skärmen som är placerad på baksidan av framstolarna eller den frånkopplingsbara touchpaden som sitter i armstödet mellan baksätet – självfallet utgår jag från att man sitter i baksätet. 

Det finns få bilar som är så utpräglade baksätesbilar som Guard-versionen av S-klass. Antalet kunder som faktiskt kör bilarna själva går med största sannolikhet att räkna på en hand. 

När man sitter i baksätet och färdas längs de slingriga och hala alpvägarna imponeras man av bilens förmåga att maskera sin vikt. Både uppför och nedför känns bilen aldrig klumpig eller tung – istället råder ett ständigt, orubbligt lugn i baksätet.

Mercedes-Benz S 680 Guard
Diskretion är A och O för S 680 Guards kunder.

Kraftresurser över det vanliga

I varje hårnålskurva tänker man att det ska bli problem med greppet men aldrig under hela åkturen så spinner något av hjulen loss. Kraftleveransen från motorn upplevs samtidigt silkeslen. 

Med exakt 900 newtonmeter och över 600 hästkrafter till sitt förfogande är V12-motorn en nästan outtömlig källa av kraft.

Ett imponerande vridmoment i bottenregistret kombineras med en lågmäld, men otroligt solid upplevelse.

Den imponerande effekten, i kombination med den minst lika imponerande vikten, resulterar i en bränsleförbrukning som knappast glädjer miljövänner. 

Enligt WLTP-cykeln ligger förbrukningen på 20 liter per 100 kilometer och utsläppen på 453 gram koldioxid per kilometer. 

Mercedes-Benz S 680 Guard
S 680 Guard döljer sina 4,2 ton väl.

Mercedes-Benz S 680 Guard är världens säkraste bil

Med den senaste generationen av Guard-modeller kan de allra viktigaste personerna för första gången färdas i en Mercedes med fyrhjulsdrift (4MATIC), där kraften fördelas 45/55 mellan fram- och bakaxeln. 

Det visar sig vara ett framgångsrecept i de österrikiska Alperna, utan problem hade de mest hotade individerna kunnat transporteras genom Timmelsjoch-passet i full säkerhet och med högsta komfort.

Detta hade förmodligen varit desto mer utmanande med föregående generation, som var bakhjulsdriven, det hade den första snöklädda hårnålskurvan sett till.

Efter att ha upplevt livet som baksätespassagerare i en S 680 Guard kan jag intyga att det är ganska angenämt – särskilt om du är i behov av en produktiv stund.

Ljudnivån är extremt låg, och med baksätets funktioner som massage skapas en perfekt miljö för både fokus och produktivitet.

Men om du istället vill ta dig uppför serpentinvägarna på snabbast möjliga sätt och dessutom ha riktigt kul, kan du läsa om Mercedes-AMG S 63 här – en bil som erbjuder en radikalt annorlunda körupplevelse. 

Den finns däremot inte i bepansrat utförande, och detsamma gäller Mercedes-Maybach S 680, som delar motor med den testkörda Guard-modellen. Om du vill ha bepansring är det endast Mercedes-Benz S 680 Guard som är ett alternativ.

Och kom ihåg, nästa gång du ser en S-klass med flaggor på framskärmarna och en dignitär i baksätet, är det med stor sannolikhet en Guard-modell.

Mercedes-Benz S 680 Guard
Det tränade ögat kan se skillnad på en S 680 Guard och en vanlig S-klass.
Tekniska data

Mercedes-Benz S 680 GUARD (2025)

Motor:  6-liters V12, 612 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,3 sekunder
Toppfart: 190 km/h
Vikt: Över 4 200 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5289/2109/1508 mm
Pris: Från €457 100 ex. moms (cirka 6,6 miljoner kronor ink. moms)

Första intryck

Mercedes-Benz S 680 GUARD

5.0

Om man vill färdas med stil och komfort i absolut toppklass, samtidigt som man har den högsta skyddsnivån utan att behöva förlita sig på eftermarknadslösningar, finns det inget annat alternativ. Med fyrhjulsdrift kan man dessutom ta sig till mer svårtillgängliga miljöer, utan att kompromissa med säkerheten.