Elektriska Porsche 718 dröjer – bensinarna håller sig kvar
Porsche är kända för att kombinera stil med prestanda, men vad händer när det är dags att lägga de skrikiga motorerna bakom sig och hänga på den tysta, elektriska trenden? Utfallet verkar just nu mindre lyckat än vad strategerna i Stuttgart tänkt sig när elektrifieringen av Porsche 718 initierades.
Därför ser framtiden för elektriska 718 Boxster och Cayman en aning osäker ut.
Det rapporterar amerikanska The Drive.
Batteriets börda
Porsches 718-modeller är berömda för sin perfekt balanserade mittmonterade förbränningsmotor.
Denna egenskap vill man ta vidare till en elektrisk version av modellen, men det visar sig vara mer utmanande än förväntat.
Batteriets vikt är avgörande för bilens tyngdpunkt, och varje justering av batteriets utformning påverkar resten av bilens plattform.
Prislappen drar iväg
Porsches batterileverantör, Valmet Automotive, har visat stort tålamod. Hittills har man utan kostnad anpassat sig efter Porsches förändrade specifikationer, men nu är det slut med det.
Framöver kommer Valmet att fakturera all utvecklingstid – och prislappen är inte liten. Som bekant kostar utvecklingstimmar rejält med pengar, något som ytterligare pressar projektets budget.
Tidsplanen krymper för Porsche 718
Elektrifieringen av 718-modellerna är inte bara en vision utan en nödvändighet, då produktionen av de nuvarande förbränningsdrivna versionerna upphör i oktober 2025.
De elektriska ersättarna måste vara klara tills dess. Men med de nuvarande utmaningarna ser tidsplanen minst sagt optimistisk ut.
Ny strategi
Parallellt med 718-projektet arbetar Porsche intensivt med andra elektriska satsningar. Snart väntas en elektrisk version av Cayenne lanseras, och en ny suv med tre sätesrader, internt kallad ”K1”, planeras till 2027.
Samtidigt ryktas det om att ”K1” även kommer i en bensindriven variant – ett tydligt tecken på att Porsche ännu inte är redo att helt släppa taget om förbränningsmotorerna.
Blickarna framåt
Trots utmaningarna är det uppenbart att Porsche tar elektrifieringen på allvar. Men övergången till el handlar inte bara om teknik – det handlar också om att bevara själen i de bilar vi älskar.
Om det innebär fler ritbords-sessioner och en del huvudvärk för Valmet och Porsche, så må det vara så. En elektrisk 718 som lever upp till sitt arv är förhoppningsvis värd väntan.