Test: Škoda Elroq provkörd – märkets starkaste kort?

I samband med elektrifieringen har Škoda tagit allt större kliv mot premiumsegmentet. Först ut var storebror Enyaq och nu är det dags för lillebror att äntra spelplanen. Vi begav oss till Mallorca för att provköra nya Škoda Elroq.

Elroq är, som namnet antyder, lillebror till den fossildrivna suven Karoq.

Det nya designspråket, kallat ”Modern Solid”, är inte det mest rafflande, men det finns ett tydligt släktskap mellan Elroq och dess stallkamrater.

Den nya elbilen bygger på Volkswagen-gruppens berömda MEB-plattform och ger sig rakt in i segmentet för eldrivna små-suvar.

Vi har tidigare provkört en kamouflerad variant av bilen samt närvarat på världspremiären.

Men nu är det alltså dags att lagga vantarna på produkionsversionen av Elroq.

Skoda Elroq
Vi provkörde nya Elroq på Mallorca.

Foto: Škoda

I framgångens kölvatten

I kontrast till soldränkta Mallorca är klimatet för elbilar bestämt kyligt världen över.

Med det sagt har Škoda ridit på en elektrifierad våg av framgång med Enyaq och har sålt över 200 000 exemplar av den eldrivna suven, något som gjort det svettigt för koncernsyskonen.

Enyaq var nämligen den fjärde mest sålda elbilen i EU under 2023, efter Tesla Model Y, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.4.

Vad gäller Elroq har över 20 000 beställningar tagits, något som talar för högt satta förväntningar.

Škoda Elroq
Škoda Elroq är det tjeckiska märkets andra elbil.

En rullande pragmatiker

Škodas gebit kretsar kring ett tydligt fokus på praktikalitet och eftertänksamhet. Det är något det tjeckiska märket sannerligen tagit på allvar vad gäller Elroq, genom devisen ”Simply Clever”.

Det mantrat återfinns i bilen i form av fiffiga lösningar, som ett särskilt lastnät för laddkabeln under hatthyllan, paraplyer i dörrarna och liknande.

Elroq lägger mycket krut på just den praktiska aspekten med en rymlig interiör, högt i tak och ett baksäte med hyfsat lårstöd, men där framför allt huvudutrymmet imponerar.

Škoda Elroq
”Simply Clever” är ett mantra som genomsyrar märkets modeller.
Škoda Elroq
Baksätet är rymligt.

Premium på tjeckiska

Škodas elektrifiering har som sagt satt fart på märkets premiumresa, något som Elroq sannerligen är ett kvitto på. Interiören känns ombonad, med goda materialval och högkvalitativa ytor.

Elroq upplevs exempelvis som mer påkostad än konkurrenter som Kia EV3.

Infotainmentsystemet är en historia på 13 tum och är något som tjeckerna bevisligen lagt mycket krut på.

Systemet är responsivt men inte riktigt så intuitivt som Škoda nog hade velat. Många funktioner som tidigare återfanns i infotainmentsystemet har nu i stället fått dedikerade knappar i mittkonsolen.

Det rör sig exempelvis om knappar för assistanssystem, körlägesväljaren, låsknappen och klimatanläggning.

Škoda Elroq
Škoda är numera synonymt med premium.

Škoda Elroq finns i många utföranden

På de testrutter som tillhandahölls av Škoda fick vi möjlighet att rasta Elroq på motorväg, i stadstrafik och landsväg.

På plats i Spanien fanns det två varianter av Elroq att tillgå – dels instegsbilen med det lilla batteriet på 55 kWh och en elektrisk räckvidd på 375 kilometer, dels den med stora batteriet på 82 kWh med en räckvidd på upp till 581 kilometer.

En fyrhjulsdriven variant kommer under andra halvan 2025.

Jag inledde min tid på Mallorca bakom ratten på toppversionen som pumpar ut 286 hästkrafter till bakhjulen.

Det finns även ett adaptivt chassi (DCC) att tillgå vilket innebär ett extra körläge (komfort) och som är bättre på att parera vägens ojämnheter, något som höjer premiumkänslan.

Škoda Elroq
Vi rastade Elroq på spanska vägar.

Hemmabonad miljö

Man känner sig snabbt som hemma bakom ratten på Elroq. Styrningen har en behaglig tyngd och den exceptionella vändradien på 9,3 meter gör bilen oerhört lättmanövrerad.

Plattan i mattan möts av en linjär kraftleverans och 286 hästkrafter på bakhjulen gör att kraften disponeras effektivt ner i backen medan framhjulen endast behöver tänka på att styra.

Det är oerhört tyst i kupén på Elroq och det man störs mest av är däckljudet från de 20 tum stora fälgarna. Vindljudet var imponerande lågt, även i motorvägsfarter.

Även på grova spanska landsvägar intill medelhavskusten säkerställde DCC-chassit att oerhört få ojämnheter – stora som små – letade sig in bilen.

I sportläget blir Elroq något styvare och styrningen får mer av en tyngd. Kraftleveranser förblir dock bestämt välkalibrerad och även vid hård körning upplevs Elroq som oerhört lättkontrollerad.

Den nya elsuven erbjuder dock inte en särskilt underhållande körupplevelse, men det är desto mindre relevant för den tilltänkta målgruppen.

Škoda Elroq
Elroq är trevlig att ratta, även om den inte är särskilt skojfrisk.

Instegsmodellen provkörd

Jag passade även på att prova på instegsvarianten på plats i Spanien.

Det rör sig alltså om Elroq med lilla batteriet och blott 170 hästkrafter. Sprinten till 100 km/h tar 9 sekunder, vilket upplevs som oerhört mellanmjölkigt. Tack vare eldriften upplevs bilen emellertid aldrig som regelrätt långsam.

Utan DCC-chassit parerar bilen inte ojämnheter lika väl och man märker att fjädringen jobbar hårt med att hålla ekipaget i styr.

Det är främst i låga hastigheter som man känner den största skillnaden, men det adaptiva chassit finns endast tillgängliga i toppmodellen Elroq 85.

Škoda Elroq
Vi testade både instegsmodellen samt den nuverande toppmodellen.

Škoda Elroq är förnuftig, helt enkelt

Med nya Škoda Elroq har tjeckerna lyckats leverera en bestämt genomtänkt och vettig produkt. Man får känslan av att Škoda verkligen har ansträngt sig, något som genomsyrar hela upplevelsen.

Ett pris som lätt klättrar, ett halvdant infotainmentsystem och en slätstruken körupplevelse vägs upp av en bra fjädring och en hög dos praktikalitet.

Škoda Elroq går att beställa redan nu.

Tekniska data

Škoda Elroq 50 (2025)

Motor: Elmotor, 170 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 9,0 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 375 km
Laddningskapacitet (DC): 145 kW
Vikt: 1 949 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4488/1884/1625 mm
Pris: från 424 900 kronor

Tekniska data

Škoda Elroq 85 (2025)

Motor: Elmotor, 286 hästkrafter, 545 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 6,6 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 581 km
Laddningskapacitet (DC): 175 kW
Vikt: 2 166 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4488/1884/1625 mm
Pris: från 534 900 kronor

Första intryck

Škoda Elroq

4.0

Škoda Elroq erbjuder ett imponerande helhetspaket där praktikalitet och vettighet står i centrum.