Världspremiär av Škoda Elroq – en inblick i Škodas framtid
Škodas utbud av elbilar har varit tunt, men det ska det bli ändring på. Škoda Elroq är den tjeckiska tillverkarens andra renodlade elbil, som även för med sig ett nytt designspråk.
Högsta Växeln fick möjligheten att sätta sig bakom ratten på en kamouflerad Elroq redan tidigare i år och det första intrycket var sammantaget positivt.
Nu har Škoda dragit skynket av sin nya modell, med kopplingar till den inte helt rationella kombinationen moln, kaffe, flamingos och månen.
Vi var på plats på floden Vltava i Prag där världspremiären av helt nya Škoda Elroq ägde rum.
Foto: Škoda
Hög tid att bredda portföljen
Har man vänt sig till Škoda för sina elbilsbehov har det hittills enda svaret stavats Enyaq. Det må vara en mångsidig kärra, men som för många blir en lite väl bastant sådan.
Škoda Elroq är, som namnet antyder, en eldriven motsvarighet till Škoda Karoq. Det innebär att man jämte Enyaq har hyvlat av närmare två decimeter på längden, men med fortsatt samma MEB-plattform undertill.
Konkurrensen i storleksklassen utgörs av bilar såsom Volvo EX40 och Renault Scenic.
Utöver de direkta konkurrenterna kan Elroq tänkas tilltala nuvarande ägare av bilar som Volkswagen ID.4 eller Tesla Model Y då utbudet av snäppet kompaktare suvar var ytterst glest för några år sedan.
Nästa elbil i Škodas modellutbud kommer att bli den ännu kompaktare suven Epiq som lanseras under 2025.
Škoda Elroq visar vägen framåt
Designen stod i centrum när Elroq avtäcktes. Inte bara av den naturliga anledningen, utan även att Škoda i och med lanseringen visar upp sitt nya designspråk som kommer att prägla framtida modeller.
Det nya designspråket har namngivits ‘Modern Solid’ vilket, som namnet antyder känns bestämt elbilsanpassat, med en hel del solida ytskikt i luftmotståndsoptimeringens namn.
Grillen har krympt och är den plats som alla sensorer huserar. Den innehåller även en del av ljussignaturen och gör det på ett oerhört välintegrerat och prydligt sätt. Strålkastarna har separerats helt från positionslyktorna á la BMW X7 vilket ytterligare förstärker identiteten framtill.
Vidare har man valt att slopa Škoda-emblemet och skriva ut ‘Skoda’ istället, vilket är en ändring som jag personligen inte förespråkar.
Ett ytterligare litet störningsmoment i den annars härliga designen är dörrhandtagen. I mina ögon fanns det utrymme att göra något snitsigare med deras integration i sidoprofilen. De är tacksamt nog väldigt funktionella, till skillnad från vissa andra överdesignade lösningar på marknaden.
Škoda Elroq i Sverige
På den svenska marknaden kommer Škoda Elroq erbjudas i 50-, 60- och 85-skrud och senare även 85x. De olika modellerna kommer med olika stora batterier, och slänger man på ett x blir den fyrhjulsdriven.
Nämnvärt är att det stora urvalet av drivlinor tillåter för en mer anpassningsbar modell. En Elroq 50 passar som stads- eller pendlarbil samtidigt som den blir billigare och även snällare ur miljösynpunkt.
Apropå billigare blir grundpriset för Elroq 50 konkurrenskraftiga 424 900 kr. För referens kostar instegsvarianten av EX40 ögonvattnande 607 000 kr. Även Renault Scenic är dyrare i sitt mest basala utförande.
Den som tänker att Volvo EX30 är en bättre måttstock inser snabbt att Elroq är bra mycket rymligare, kommer längre på en laddning och dessutom till ett lägre pris.
För priset får man dessutom rikligt med grundutrustning, men med den något udda avsaknaden av värmepump. Den blir standardutrustning först i 60-modellen.
Räckvidden i Elroq 50 är 370 km och längst kommer man i Elroq 85 som stoltserar med 572 km. 85-modellen får även ett adaptivt chassi och snabbare laddning; 175 kW kontra instegsmodellens 145.
I skrivande stund saknas uppgifter för räckvidd och laddhastighet för 60-modellen, men det känns inte heller omöjligt att lista ut ungefärliga siffror på egen hand.
Škoda Elroq framstår som oerhört vettig
Utöver att på pappret erbjuda fullduglig teknik till ett skäligt pris bjuder Škoda Elroq på alla de finurliga Škoda-lösningarna som vi älskar.
Paraplyer i framdörrarna á la Rolls-Royce, förvaringsnät för laddkabeln under insynsskyddet, isskrapa i bagageluckan och modulära förvaringslösningar i kupén är ett kvitto på att Škoda vill underlätta livet för kunderna.
Ett alltför vanligt störningsmoment för långväxta typer som undertecknad är alla sluttande taklinjer och därmed bristen på användbara baksäten. Baktill i Elroq finns lyckligtvis gott om plats för både ben och huvud, oavsett mått.
Snart på svenska vägar
Škoda Elroq börjar levereras strax efter årsskiftet och Škodas säljchef i Sverige förutspår en jämn fördelning mellan privat- och företagskunder. Helhetspaketet är i vilket fall attraktivt för bland annat bilflottor och taxichaufförer likaså.
60-modellen går inte att beställa förrän i december månad, och Elroq 85x anländer senare under 2025.
Škoda Elroq 50 (2025)
Motor: Elmotor, 170 hästkrafter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 9,0 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 370 km
Vikt: 1 949 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4488/1884/1625 mm
Pris: från 424 900 kronor
Škoda Elroq 60 (2025)
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 8,5 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: Inte kommunicerats
Vikt: Inte kommunicerats
Mått: (längd/bredd/höjd): 4488/1884/1625 mm
Pris: från 479 900 kronor
Škoda Elroq 85 (2025)
Motor: Elmotor, 286 hästkrafter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 6,6 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 572 km
Vikt: 2 166 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4488/1884/1625 mm
Pris: från 534 900 kronor
Škoda Elroq 85x (2025)
Motor: 2 Elmotorer, 299 hästkrafter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: Inte kommunicerat
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 550 km
Vikt: Inte kommunicerat
Mått: (längd/bredd/höjd): 4488/1884/1625 mm
Pris: Inte kommunicerat