Test: Renault Rafale provkörd – fransosernas nya flaggskepp

Renault pumpar ut suvar likt en sedelpress pumpar ut sedlar. Senast ut är nya Renault Rafale, en mellanstor suv-coupé som är tänkt att vara både sportig och premium.

Vi lade i Högsta Växeln och dundrade till franska Rivieran för en provkörning.

Renault Rafale
Vi åkte till Nice för att provköra nya Renault Rafale.

Foto: Renault

Med tydliga ambitioner

Provkörningen utgick från utkanten av Monaco, något som enligt fransoserna själva skulle reflektera den ”premiumpositionering” som de eftersträvar med Rafale.

Till Sverige kommer endast toppmodellen i form av 300-hästarsladdhybriden.

Renault berättade att just Rafale PHEV har siktet inställt på konkurrenter som BMW X2, Mazda CX-60 och Volvo XC60, vilket är ett tydligt kliv upp för det förhållandevis folkliga märket.

Det är även något som reflekteras i priset. I Sverige har inget officiellt pris kommunicerats men väntas landa på 620 000 kronor.

Det i kombination med Renaults lovord om kördynamik och prestanda gjorde att ribban sattes högst inför min provkörning. De franska ingenjörerna berättade att chassit tog tre år att utveckla.

Renault Rafale
Renault Rafale blir det franska märkets nya flaggskepp.

En sportig familjevagn

Storleksmässigt hamnar Rafale i D-segmentet vilket är snäppet över deras modell Arkana och snäppet under Espace. Den delar hjulbas med den sistnämnda medan taklinjen är bestämt sportigare.

Baksätet är rymligt, den sluttande taklinjen till trots och kupén luftig. Infotainmentsystemet är Google-baserat som i vår testbil upplevdes som buggigt – under hela resan valde kartan att zooma ut så att man såg hela Afrika och Sydamerika, något som inte gick att ändra på.

Det är bestämt opraktiskt när man navigerar sig genom sömniga franska byar längst kustremsan.

Renault Rafale
Vi stötte på problem med infotainmentsystemet.
Renault Rafale
Bilen är förvånansvärt luftig.

Bara som laddhybrid

Namnet Rafale kommer från ett tävlingsflygplan som hade en Renault-motor. Dessvärre får inte bilen samma turboladdade raka sexa under huven som flygplanet hade, utan i stället får man nöja sig med en 1,5 liter stor trecylindrig bensinmotor och tre elmotorer.

Rafale blir Renaults enda fyrhjulsdrivna och fyrhjulsdriften garanteras av en elmotor på bakaxeln.

Det rör sig således inte om ett traditionellt fyrhjulsdriftsystem men exakt hur det presterar får ett test på hemmaplan utröna.

Renault Rafale har 300 hästkrafter, där 150 kommer från bensinmotorn, medan en elmotor fram och en bak ansvarar för resterande 150.

Den elektriska räckvidden är på 105 kilometer enligt WLTP, vilket med andra ord innebär att man oftast har tillgång till alla kusar.

Med det sagt får man bara leka med hela hagen i sportläget (eller vid kickdown) medan övriga lägen erbjuder mindre kräm – komfort (250), snö (250), och eco (185).

Renault Rafale
Till Sverige kommer bara Rafale som laddhybrid.

Serpentinvägar av guds nåde

Vår testrutt bestod i hög utsträckning av extremt kringelkrokiga bergsvägar i bergen ovanför Monaco.

För att komma dit fick vi först köra lite motorväg, där Rafale erbjöd en tyst kupé och bra stabilitet i höga farter.

Enligt Renault har Rafale en räckvidd på upp till 100 mil, dels tack vare det stora batteriet (22 kWh), dels den 55 liter stora tanke, enligt fransoserna. 

Det märks snabbt att Rafale har en sportigare ambition, inte minst tack vare den förhållandevis styva fjädringen och 21-tumsfälgarna.

Kruxet är att drivlinan inte riktigt lever upp till denna ambition.

Renault Rafale
Rafale är inte så sportig som man tror.

Mycket snack, lite verkstad

Renaults hybridsystem utvecklades i effektivitetens namn, ett område där den sannerligen briljerar. Kruxet är att man vid sportigare körning möts av en drivlina som känns både trög och förvirrad.

Ibland innebär gasen i botten en ordentlig skjuts från elmotorn vilket ger bra respons. Ibland dröjer det dock flera sekunder innan drivlinan kommunicerat klart med diverse beståndsdelar, och upplevs då som väldigt seg.

Styrningen är direkt men inte särskilt kommunikativ och även om Rafale är förlåtande är det inte en bil som vare sig bjuder upp till dans eller vars fjädring är helt bekväm med slitna franska bergsvägar.

Den trecylindriga bensinmotorn upplevs dessutom inte som särskilt raffinerad och när batteriet är tomt är Rafale en bestämt långsam pjäs.

Rafale trivs betydligt bättre i sakta mak och uppmanar mer till en lugn körning. Problemet är egentligen det lite för styva chassit. Skillnaden mellan de olika körlägena är dessutom inte distinkt nog.

Renault Rafale
Drivlinan upplevs inte som överdrivet raffinerad.

Renault Rafale är inte särskilt rafflande

Renault Rafale är fransosernas sjunde suv och den ger sig in i ett segment som är bestämt tufft och premiumbetonat.

Kruxet är att den själv inte verkar veta vad den är. Dess sportiga utstrålning och kalibrering rimmar inte med drivlinan.

Resultatet är en bil som vill vara sportig för sakens skull, snarare än för att det är där den briljerar.

Prismässigt sätter den ribban högt men upplevs dessvärre inte så premium som den måste. Storleksmässigt erbjuder den god praktikalitet och designen utmärker sig sannerligen i segmentet.

Ett längre test på hemmaplan får utröna hur rafflande Rafale faktiskt är.

Tekniska data

Renault Rafale E-Tech Plug-In Hybrid (2025)

Motor: 1,5-liters trecylindrig bensinmotor, elmotor, 300 hästkrafter, 405 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 105 km
Vikt: 2 440 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4710/1866/1613 mm
Pris (indikation): Från 620 000 SEK

Första intryck

Renault Rafale

3.0

Renault försöker att sälja in Rafale som något den inte är. Drivlinan trivs bäst i sakta mak och designen går nog hem hos många.