Test: Porsche 911 GT3 RS provkörd – när bilkörning är ditt liv
För exakt 50 år sedan drog Porsche skynket av märkets första RS-modell – 2.7 RS. Nu förknippas beteckningen med det mest extrema som tyskarna erbjuder. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Mantorp Park för att provköra nya Porsche 911 GT3 RS.
”Vinn på söndagen, sälj på måndagen.”
Uttrycket härstammar från 1960-talet, då racingbilar såg ut som bilarna som kunderna faktiskt köpte och när kopplingen mellan motorsport och försäljningen var desto tydligare.
Det är exakt så fallet är med Porsche 911 GT3 RS och tyskarna erbjuder sina kunder att köpa en bil som är så nära en racingbil för gatan som man kan komma.
911 GT3 RS är farligt nära märkets Cup-bilar om man fortfarande vill ha en registreringsskylt på sin bil.
Den riktar sig mot de som tillbringar mer tid på banan än på vägen, och hela bilens tekniska gebit fullständigt skriker det.
Foto: Porsche
En extrem form av funktion
Resultatet är en bil som osar funktionalitet. 911 GT3 RS är långt ifrån en vacker bil, utan i stället är det funktion som har prioriterats ända ut i fingerspetsarna.
I termer av prestanda erbjuder nya GT3 RS egentligen bara 25 fler hästkrafter än förra generationen, och 15 fler än nuvarande GT3.
Framtill har bagageutrymmet ersatts av en centralt placerad kylare, något som gjorts för att frigöra utrymme i syfte att integrera en ”rad aktiva aerodynamiska element”.
Det är just på bilens aerodynamiska färdigheter som krutet har lagts, där tanken är att maximera hastigheter under kurvtagning.
I 285 km/h har den ett marktryck på hela 860 kilogram och i 200 km/h landar siffran på 406 kilogram.
Det är ett resultat av både passiv och aktiv aerodynamik – den stora vingen ser inte bara häftig ut, utan den fyller även en funktion.
Den aktiva aerodynamik i form av vingar i fronten som regleras för att minimera marktryck på raksträckor och öka toppfarten medan det vid kraftiga inbromsningar hjälper till att få stopp på maskineriet.
På ratten finner man en rad inställningar för fjädringen – där man reglerar kompression och rebound både fram och bak – som riktar sig mot de mest entusiastiska av banförare.
Förr i världen tvingades man lägga en hel eftermiddag på att plocka isär en bil för samma inställningsmöjligheter.
Den fullständigt kolossala vingen är för första gången högre än taket på en Porsche-bil, vilket i sin tur gör att bakåtsikten inte inkräktas på. Även den jobbar aktivt och agerar luftbroms vid panikinbromsning.
Komfort, vad är det?
Detta extrema fokus på att jaga varvtider är även märkbart i interiören som är en bestämt avskalad historia.
911 GT3 RS går att beställa utan luftkonditionering och infotainment, men vår testbil var utrustad med både och.
Med det sagt är skalstolarna förvånansvärt bekväma och handtagen i form av en tygögla är inga problem att bekanta sig med.
Likt en ordinarie 911 är sikten bak bra – den stora vingen till trots – medan baksätet är obefintligt och i stället huseras av en störtbur. 911 GT3 RS har alltså ingen plats för bagage och liknande.
Ljudnivån i kupén på motorväg – inte minst på vår grova svenska asfalt – är dånande hög.
Porsche 911 GT3 RS är emellertid inte en bil man köper för att rasta på landsväg, utan det är mer eller mindre ett renodlat banmonster.
Att köra den på landsväg är lite som att ha spikskor på morgonjoggen. Fjädringen är stenhård men ändock följsam.
Det bör dock understrykas att man kan ha kul med GT3 RS även på landsväg, även om dess råhet och styvhet inte rimmar särskilt väl med svensk asfalt.
Ett instrument skapt för banan
Vår körning på Mantorp Park bestod av två stinter à 6–7 varv efter en följebil i form av en Cayman GT4 RS med Porsche-instruktörer bakom spakarna.
Vid första bekantskap framstår GT3 RS som förvånansvärt tillmötesgående, likt andra 911-varianter. Den känns snäppet mer tam än 911 S/T som är bestyckad med GT3 RS-motorn, men med manuell låda.
Det är således inte en skräckinjagande upplevelse att hoppa in bakom ratten och köra ut på banan då bilen – i låga hastigheter – upplevs som bestämt familjär, förutsatt att man kört en modern 911 förut.
I takt med att hastigheten på banan ökar blir man mer och mer varse om vad GT3 RS är kapabel till.
Ju mer man pressar, desto mer belönas man, men det är svårt att inte känna sig som bilens svaga länk.
Aerodynamiken innebär att man kan ta sig an kurvor i hastigheter som kräver att man kalibrerar om sina sinnen. Det är först när man inser att GT3 RS klarar mer än vad man själv gör som man börjar uppskatta dess kördynamiska egenskaper.
Om man verkligen pressar på börjar GT3 RS helt plötsligt uppvisa en mer lekfull sida. Med det sagt krävs det att man är en enastående bra bilförare för att verkligen kapitalisera på bilens förmåga och kunna nosa på dess gränser.
Porsche 911 GT3 RS är ett sanslöst kompetent verktyg vars främsta uppgift är att krossa varvtider.
Dess världsomvälvande förmåga att sig an kurvor som om den var fastklistrad i marken är enastående och vid varje kurva och varje varv uppmuntras man till att trycka lite hårdare, och hårdare, och hårdare.
Vassare än någonsin
Styrningen osar feedback och man är ständigt medveten om hur mycket man pressar bilen.
Porsche 911 GT3 RS erbjuder en strid ström av kommunikation och ingenjörerna i Stuttgart har gjort sitt yttersta för att vem som helst ska kunna hoppa in i bilen och känna sig bekväm bakom spakarna.
Förra generationen GT3 RS känns giftigare och hade mer av en benägenhet att hugga tillbaka.
Fokus på nya generationen har lagts på tyskt ingenjörstrolleri i form av aerodynamik samt på att göra bilen mer tillmötesgående.
Men för att verkligen få ut något av körupplevelsen krävs det att man lägger otaliga timmar på banan och är exceptionellt skicklig som bilförare, vilket är både bilens styrka och akilleshäl.
Porsche 911 GT3 RS förvränger ens sinnen
Porsche 911 GT3 RS är en racingbil för den som insisterar på att ha en registreringsskylt. Man slipper ett helt stall med mekaniker och man kan anlända för egen maskin till banan.
Vi rekommenderar dock att man kör sin GT3 RS på släp och i stället tågar fram i en Porsche Cayenne eller annan lämplig dragbil.
Den känns genuint som en racingbil, och även om den är tillmötesgående på typiskt 911-manéer, krävs det en enorm kompetens bakom ratten för att man verkligen ska få något ut av det.
GT3 RS är sylvass och just kompetensen genomsyrar exakt allt med bilen. Allt är funktionellt med syfte att göra den så snabb som möjligt och den fokuserar helhjärtat på en enda uppgift. Om du alltid har velat vara en racingförare har du nu chansen.
Porsche 911 GT3 RS (2024)
Motor: 4-liters sexcylindrig boxermotor, 525 hästkrafter, 465 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,2 sekunder
Toppfart: 296 km/h
Vikt: 1 525 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4572/1900/1322 mm
Pris: från 2 680 000 SEK (testbil ca 2 900 000 SEK)
Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS är så nära en racingbil man kan komma, utan att faktiska köpa en racingbil.