Bensin eller el? Bugatti mot Rimac i över 400 km/h

El eller bensin? En fråga som brukar dyka upp när det kommer till att köpa en ny bil. Nu gäller det dock superbilar och vilken av de två alternativen som är snabbast. 

Youtube-kanalen The Hamilton Collection lade mycket tid och energi på att genomföra ett dragrace mellan två av de mest exklusiva och snabba bilarna som existerar. Men att få ihop det här dragracet var inget som skedde av sig själv utan det krävdes en mängd olika förberedelser. 

Perfekta miljön 

Det första steget var att hitta en plats som kunde hantera racet. Valet föll på Space Coast Testing på Merritt Island i Florida. Det här var en av få platser med tillräckliga dimensioner för att klara av utmaningen.

I förarstolarna hittade vi inte heller kreti och pleti då både Bugatti och Rimac lät sina respektive testförare köra.

I Bugattis förarstol finner man Jamie Morrow som är tvåfaldig vinnare av Nürburgring 24-timmars men som även innehar världsrekordet för flest sammanhängande donuts i en produktionsbil. 

Erfarna förare 

Bakom ratten på bilen från Rimac har vi istället Goran Drndak som är världsrekordinnehavare för snabbaste hastighet i backning men som också innehar över tjugo andra världsrekord för acceleration, alla uppnådda tillsammans med Rimac. 

Hastighetsrekord 

Bugatti Chiron SS var en gång i tiden världens snabbaste bil tack vare en imponerande W16-motor som levererar 1 600 hästkrafter. Prislappen för detta vrålåk landar på 4,2 miljoner dollar. 

Rimac Nevera har fler än 20 hastighetsrelaterade världsrekord i bagaget. Bilen drivs av el och har fyra motorer placerade vid varje hjul som tillsammans levererar 1914 hästkrafter. Prislappen är något mer modest och landar på 2,5 miljoner dollar. 

Reglerna för racet var enkla. Målet var att köra så snabbt som möjligt på en raksträcka, som vid det första racet hade en längd av en amerikansk mile men som vid det andra racet förlängts till två miles.

Strul vid starten 

Starten i det första racet var lite knackig för Bugatti som hade problem med sin launch control men kom sedan iväg med full fart. Vid det andra racet fanns det inga distraktioner och de båda bilarna accelererade som om det inte fanns någon morgondag. Rimacen susar medan Bugattin mullrar fram. Närvaron från de båda bilarna är väsensskilda och förbränningsmotorbilen mullrar pondusingivande. 

Resultatet är kanske inte så förvånande, elbilar brukar accelerera snabbt och Bugattin blev totalt krossad av Rimacen som flög förbi som ett futuristiskt stridsflygplan.

Båda är dock otroligt snabba och det är få bilar som skulle ha en chans bortsett från kreationerna från Ängelholm – Koenigsegg. Preferenser när det kommer till superbilar är ofta högst personliga precis som åsikterna kring elbilar kontra förbränningsmotorbilar, så vilken var din favoritbil?