Premiär för elektriska Audi A6 – kombin lever vidare

Redan 2021 visade Audi upp eldrivna konceptbilen A6 e-tron. Nu har den produktionsklara modellen, med samma namn, premiär – som både kombi och sedan. 

Vi tar oss till München för att få en första titt på Audis första helelektriska kombi.

Låt ljuset flöda

Innan vi får se bilen får vi en presentation av Audis designers som ivrigt förklarar att ljus är en viktig del av bilen.

Man har arbetet med ljussättning för att göra modellen mer unik och öka den personliga känslan. 

Nya eldrivna Audi A6 e-tron, Avant och Sportback. (Foto: Audi)

Anpassningsbara ljus ska vara ett sätt för den som köper en A6 e-tron att göra bilen till sin egen och kunna skräddarsy ljusdesignen.

Gömda strålkastare på nya A6 e-tron

A6 e-trons design är inspirerad av konceptbilen med sina smala, pixelerade ljus fram. 

De smala ljusen längst upp är varselljus. (Foto: Audi)

Det som syns tydligast är dock varselljusen medan de faktiska strålkastarna är integrerade, nästan gömda, i det svarta partiet runt luftintagen.

Grillen matchar bilens exteriörfärg och är mönstrad men slät för att uppnå minsta möjliga luftmotstånd.

Audi A6 e-tron Avant
Den släta grillen matchar bilens kulör. (Foto: Audi)

Audi A6 e-tron får illuminerade ringar

Bakdelen genomsyras av en lång LED-list som sträcker sig över bagageluckan mellan bakljusen. Strax ovanför listens mitt sitter fyra illuminerade Audi-ringar placerade. 

Ljusen går att ställa in i flera olika mönster och de är dessutom dynamiska och kan röra på sig medan man kör.

Audi S6 Avant e-tron
Audi-emblemet bak är nu belyst. (Foto: Audi)

Taklinjen är slank och snett bakifrån liknar A6 e-tron Avant i min mening nedlagda Porsche Panamera Sport Turismo

Det är dock ingen kritik utan snarare kvitto på en lyckad kombidesign.

Audi A6 e-tron

Fakta

Mått (längd/bredd/höjd): 4928/1487 (1527 Avant)/1923 mm
Batteri: 100 kWh brutto (94,9 kWh netto)
Räckvidd: Sportback 750 kilometer, Avant 720 kilometer
Laddeffekt: 270 kW

Audi A6 e-tron maximerar skärmar

Insidan är även den helt ny där Audi har valt att fokusera på digitalisering.

Audi A6 e-tron får en enorm välvd skärm där både förardisplay och infotainmentskärm visas. Den passar väl in i interiören och sitter relativt nära föraren för att vara enkel att nå.

Audi A6 e-tron interiör
Audi A6 e-trons plastiga detaljer i interiören drar ner helhetsintrycket. (Foto: Audi)

Det är dessutom möjligt att välja till ytterligare en skärm för passageraren fram.

Digitala backspeglar är ett tillval där två skärmar i A-stolparna ersätter speglarna på utsidan av bilen.

Plastiga knappar

Baksätet är rymligt men interiören har några uppenbara brister. 

Panelen som ändrar backspeglarna, ljus och sätesval är plastig och touch vilket gör den oerhört svår att använda. 

Likaså reglagen på ratten är i plast och när man vill trycka på något trycks hela platta ned vilket är en udda ersättare till en enkel knapp.

Vissa detaljer i interiören känns plastiga, som skyddet för mugghållarna och området runt dörrhandtaget.

Utöver ovan nämnda detaljer saknas handtag ovanför fönsterrutorna i kupén och 12-volts uttag i bagageutrymmet.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 e-tron ser bra ut, men har vissa brister. (Foto: Audi)

Imponerande räckvidd för nya Audi A6

Modellen ska vara en av Audis mest aerodynamiska vilket gör bilen mer effektiv och ger en längre räckvidd.

Audi Q6 e-tron och A6 e-tron byggs på samma plattform som har fått namnet PPE. 

Audi A6 Sportback e-tron
Audi A6 Sportback e-tron ska klara över 750 kilometer på en laddning. (Foto: Audi)

Batteriet är på 100 kWh (95 kWh netto) och lite senare kommer en instegsversion med ett mindre batteri på 83 kWh.

Det större batteriet ger Audi A6 Sportback e-tron en räckvidd på 750 kilometer och A6 Avant e-tron en räckvidd på 720 kilometer.

Prestanda

  • Audi A6 Sportback e-tron performance:
    Bakhjulsdrift, 367 hästkrafter, 0–100 på 5,4 sekunder, toppfart 210 km/h
  • Audi A6 Avant e-tron performance:
    Bakhjulsdrift, 367 hästkrafter, 0–100 på 5,4 sekunder, toppfart 210 km/h
  • Audi S6 Sportback e-tron:
    Fyrhjulsdrift, 503 hästkrafter, 0–100 på 3,9 sekunder, toppfart 240 km/h
  • Audi S6 Avant e-tron:
    Fyrhjulsdrift, 503 hästkrafter, 0–100 på 3,9 sekunder, toppfart 240 km/h

Priset på Audi A6 e-tron avslöjat

Nya Audi A6 e-tron kommer att kunna beställas från och med september 2024 med leverans planerad till december 2024.

Priset för Audi A6 Sportback e-tron kommer att börja på 839 900 kronor och A6 Avant e-tron börjar på 859 900 kronor. På den svenska marknaden är alla bilar utrustade med Proline.

Priser

Audi A6 Sportback e-tron performance – 839 900 kr
Audi A6 Avant e-tron performance – 859 900 kr

Audi S6 Sportback e-tron – 1 157 200 kr
Audi S6 Avant e-tron – 1 177 200 kr