Nytt kinesiskt bilmärke storsatsar på Europa
Chery Automotive är en väletablerad biltillverkare i Kina. Nu storsatsar företaget på att ta sig till Europa.
Sent förra året stod det klart att ännu en kinesisk biltillverkare hade tagit sig an utmaningen att ge sig in på den europeiska bilmarknaden.
Kinesiska Chery Automotive (även Chery International) är en statligt ägd jättekoncern som tillverkar bilar, men som även bedriver verksamhet inom finans, frakt, fastigheter och teknologi.
Chery har en drös bilmärken inom koncernen, där Omoda, Exlantix och Jaecoo förväntas komma till Europa och Sverige inom kort.
Chery tillverkar flera olika märken
Under vår vistelse vid bilmässan i Peking fick vi möjligheten att besöka en fabrik som ligger vid Cherys bas i Wuhu, en stad belägen några timmar väst om Shanghai.
Fabriken vi besökte tillverkar modeller från bilmärket Tiggo som är ett suv-märke med ett antal modeller i olika storlekar.
Märket förväntas inte ta sig till Europa, men på hemmamarknaden har det ökat stadigt i popularitet sedan det grundades 2005.
Fabrik med hög kapacitet
Fabriksområdet vi tillåts besöka är enormt och tillverkningsprocessen är som förväntat relativt automatiserad.
Det arbetar fler än 10 000 personer i fabriken som producerar över 200 000 bilar årligen.
Chery International är med andra ord en etablerad aktör som grundades 1997 och som har utvecklingscenter över hela världen, däribland Tyskland.
Chery har siktet inställt på Europa
Koncernen siktar som tidigare nämnt på att expandera till Europa och Sverige. Dock är det bara några av märkena som kommer att säljas här.
Koncernen har tidigare kommunicerat att bilmärkena Omoda, som kom 2022, och Jaecoo inom kort ska etableras på den svenska marknaden.
Först ut är Omoda. I Europa kommer de att släppa en bensinmodell som fått namnet Omoda C5, och en eldriven version av modellen som heter Omoda E5.
På den svenska marknaden kommer vi enbart att få den helt elektriska modellen E5. Den förväntas lanseras senare i år.
Ett märke för äventyr
Det andra märket som inom kort kommer att göra intåg på den svenska bilmarknaden är Jaecoo.
Namnet Jaecoo kommer från ordet jägare vilket indikerar att märket ska vara mer terrängfokuserade. Den andra delen av ordet kommer från engelskans ”cool”.
Märket riktar in sig på suv:ar och visade under vår vistelse upp två olika modeller, 7 och 8.
Det ska även komma en modell som namngivits 6, som blir den minsta suv:en.
Jaecoo 7 och Jaecoo 8 ska även tillverkas som laddhybrider, men exakta specifikationer och datum för lansering är ännu oklart.
Omoda är först ut
I dagsläget är Omoda det enda märket som är bekräftat att det ska lanseras i Sverige. Jaecoo är i processen att bekräftas för lansering, men det är dock inte klart ännu.
Under vårt besök vid den kinesiska fabriken framgick det även att ännu ett märke under organisationen Chery på sikt kommer att ta sig till Europa och Sverige.
Märket heter Exlantix och de två modellerna som visades upp är ES och ET. Någon ytterligare information har ännu inte kommunicerats.
Chery satsar stort
Det står alltså klart att kinesiska Chery International är en enorm koncern men enorma resurser.
Målet är att utvidga verksamheten till nya marknader med särskilt fokus på Europa, där Sverige anses vara en viktig marknad för elektrifierade bilar.
Exakt vilken strategi den kinesiska koncernen använder sig av är tämligen oklart och företaget verkar inte dra sig för snabba vändningar och beslut gällande uppstart av nya märken.
De olika märkenas etablerade tillverkning tillsammans med koncernens vilja att bryta sig in på den europeiska bilmarknaden resulterar troligen i att vi inom kort kommer att se en uppsjö nya kinesiska bilmodeller lanseras i Sverige.