Först på plats: Vi synar nya Volkswagen ID.7 Tourer

Med nya Volkswagen ID.7 har tyskarna satt på hårdhandskarna och levererat en elbil som tveklöst förtjänar mer tid i rampljuset. Nu har märket lanserat den mycket efterlängtade kombivarianten – ID.7 Tourer.

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till soliga Mallorca för en okulärbesiktning.

Volkswagen ID.7 Tourer
Vi åkte till Mallorca i Spanien för att titta närmare på nya ID.7 Tourer. (Foto: Volkswagen)

Tourer ser ut som väntat

Det krävs att man har mycket fantasi som en tysk advokat för att lista ut hur en kombivariant av ID.7 kan komma att se ut.

Resultatet är inget som förvånar, något jag skulle hävda är en klar fördel. Det finns egentligen ingenting med bilens yttre som nödvändigtvis kommunicerar att det rör sig om en elbil.

Det är i linje med Volkswagens filosofi där deras elbilar – ID.-bilarna – ska bli mer lika deras fossilbilar och vice versa.

Exteriören påminner tveklöst om en eldriven Passat.

Interiört möts man av den ordinarie ID.7-interiören, vilket betyder Volkswagens uppdaterade system – något som är ett bra inslag. Dessvärre tampas även ID.7 Tourer med märkets irriterande touchknappar.

Med det sagt sägs det att ungefär hälften av kunderna inte har några problem med de nya knapparna, medan den andra hälften blir galna.

Inom kort kommer dock även ID.7 att få Volkswagens nya rätt – åter med fysiska knappar – vilket är samma ratt som i nya Tiguan och Passat.

Kvalitetskänslan i ID.7 är imponerande och interiören känns betydligt mer genomtänkt än i exempelvis ID.4.

Volkswagen ID.7
Exteriört är det inte mycket som skryter om att ID.7 Tourer de facto är en elbil. (Foto: Volkswagen)

Praktiska gebit

Det viktigaste med en kombi är naturligtvis dess praktiska egenskaper, varför vi börjar med att avhandla dessa.

I termer av utrymme stoltserar ID.7 Tourer med upp till 605 liter när baksätesredan är i ”uppställt lastläge” vilket innebär att man vinklar fram baksätet en del. Det går emellertid fortfarande att sitta bak i lastläget.

Med baksätet i ”normalt lastläge” rymmer ID.7 Tourer 545 liter att jämföra med exempelvis nylanserade BMW i5 Touring som har 570 liter. Passat har hela 690 liter.

Med nedfällda baksäten ryms upp till 1 714 liter i ID.7 Tourer. ID.7 har en dragvikt på upp till 1 200 kilogram.

Fortsättningsvis har baksätet blivit rymligare tack vare det längre taket. I sin tur är huvudutrymmet mycket bra, likaså benutrymmet. Jag, som är 184 centimeter lång, kan sitta bakom mig själv med god marginal.

Sätesdynan är dock något kort, men benen har tillräckligt mycket utrymme för att kicka en fotboll. Det går även att sitta i mitten bak som fullvuxen människa, förutsatt att man känner sina medpassagerare hyfsat bra.

I termer av förvaringsutrymmen finner man en rad fiffiga fack och goda möjligheter att förvara både det enda och det andra.

Volkswagen ID.7 Tourer
Rent praktikalitetsmässigt är ID.7 Tourer tveklöst en kombi. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen ID.7 Tourer
Även baksätet har fått sig ett lyft. (Foto: Volkswagen)

Räckvidd och laddning

Volkswagen ID.7 Tourer har upp till 685 kilometers räckvidd i toppversionen, att jämföra med BMW i5 Touring som har upp till 560 kilometer.

ID.7 Tourer kan ladda upp till 200 kW, vilket innebär laddning från 10 till 80 procent på ”mycket mindre än 30 minuter” enligt Volkswagen. För instegsvarianten får man 175 kW och då tar 10 till 80 procent laddning 28 minuter.

Toppmodellen har ett batteri på 86 kWh och en elmotor som driver bakhjulen på 286 hästkrafter och 545 newtonmeter.

Volkswagen ID.7 Tourer
ID.7 Tourer erbjuds i en rad olika utföranden. (Foto: Volkswagen)

Kan kombin göra comeback?

Volkswagen räknar med att kombi-varianten av ID.7 står för 30 procent av den totala försäljningen. Fördelen med eldrivna kombibilar är att de sörjer för en längre räckvidd, varför jag tror att det kommer att ske ett uppsving inom segmentet.

Fortsättningsvis är eldrivna kombibilar mer effektiva än sina suv-syskon och med hänsyn till att moderna bilar blir allt större, sitter man även förhållandevis högt. Luftmotståndskoefficienten för ID.7 Tourer är 0,25, att jämföra med suven ID.4 som har ett värde på 0,28.

Allt fler aktörer ger sig in i just segmentet för eldrivna kombibilar – däribland Audi, BMW, MG, och Nio.

Volkswagen ID.7 Tourer
ID.7 Tourer kommer efter midsommar till Sverige. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen ID.7 Tourer lanseras snart i Sverige

När det gäller Volkswagen ID.7 Tourer räknar Volkswagen med ett ”litet” prispålägg.

Vanliga ID.7 börjar på 654 900 SEK. Räkna med att ID.7 Tourer går loss mellan 5 000 och 10 000 SEK mer.

Säljstart i Sverige sker inom några veckor och lansering beräknas till halvårsskiftet.