Test: Nya Volkswagen Touareg provkörd – en riktig guldklimp

Volkswagen Touareg är en ganska ovanlig vagn på svenska vägar, och har nu kommit i en ny generation. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Molde i Norge för att provköra. 

Den första generationen av Touareg kom redan år 2002, och har vid det här laget sålts i över 1,1 miljoner exemplar.

I Sverige har endast runt 8 800 bilar exemplar levererats sedan starten år 2002, vilket i runda slängar är ett snitt på bara 440 bilar om året.

Den nuvarande generationen kom redan år 2018, och lanseras nu i en uppdaterad version som vi har fått chansen att stifta bekantskap med i det norska kustlandskapet.

Volkswagen Touareg
Vi provkörde nya Volkswagen Touareg i Norge. (Foto: Volkswagen)

På tur bland fjordarna

Närmare bestämt var platsen för provkörningen den lilla staden Molde med omnejd, drygt 20 mil sydväst om Trondheim. Trakten bjuder precis som i stort sett hela den norska kusten på spektakulära vyer, med djupa fjordar och höga bergsmassiv.

Högst upp på modellstegen finner vi den prestandaorienterade laddhybriden Touareg R, som också väntas bli den mest populära modellversionen på den svenska marknaden. Det var därför bakom ratten på denna som jag hoppade in först.

Kursen sattes direkt mot den legendariska Atlanterhavsveien, vilket är en smal kustväg som ringlar sig fram över ett pärlband av öar längst ut mot havet.

Vägen är en av de stora turistattraktionerna i området, och visade sig från sin bästa sida med skinande sol, klarblå himmel och spegelblankt vatten.

Volkswagen Touareg
Fjordarna bjöd på finfina vyer. (Foto: Volkswagen)

Dyr Volkswagen eller billig Bentley?

Efter några mil bakom ratten på nya Touareg började jag reflektera över var bilen passar in på marknaden, och kom fram till att detta i mångt och mycket är en fråga om perspektiv.

Fokuserar man på märket, designen och detaljkvalitén är det lätt att se bilen som en förvuxen och väldigt dyr svenssonbil.

Är man mer intresserad av det mekaniska fokuserar man i stället på att bilen delar plattform med dyrare vagnar som Porsche Cayenne, Lamborghini Urus och Bentley Bentayga. 

Det går alltså också att se Touareg som en billig Bentley, lite som när Volkswagen Phaeton delade bottenplatta med Bentley Continental GT och Flying Spur.

Touareg delar mycket med sina lyxigare kusiner. (Foto: Volkswagen)

Två drivlinor i Sverige

Just under skalet är uppdateringarna emellertid ganska begränsade i nya Touareg.

Drivlinorna, som innefattar bensin- och dieselmotorer samt bensindrivna laddhybrider, känns igen från tidigare, medan luftfjädringen har kalibrerats om för bättre vägegenskaper. 

Till Sverige kommer man utöver R-versionen, med en maxeffekt på 462 hästkrafter när elmotorerna hjälper till, endast att ta in den största diesel-V6:an på 286 hästkrafter.

Samtliga drivlinor skickar kraften till alla fyra hjul via en 8-stegad automatlåda.

Nytt utseende i bägge ändar

Exteriört har nya Touareg däremot fått en designmässig uppdatering i bägge ändar.

Där fram har grillen ett nytt utseende och sträcker sig nu ut under framlyktorna, vilka är av HD matrix-typ och lyser upp vägbanan med över 38 000 LED-dioder. Dessa ska bland annat med stor precision kunna blända av den del av helljuset som skiner på mötande trafik.

Baktill binds nu bakljusen ihop av en lång LED-ramp, som även innefattar Volkswagen-emblemet som lyser upp i rött. Hur mycket jag än tittar på lösningen kan jag inte bestämma mig om huruvida den skänker  premiumkänsla, eller snarare är lite plastig.

Volkswagen Touareg
Baktill märks den största exteriöra skillnaden av. (Foto: Volkswagen)

En provtur i lugn takt

Att testköra en bil i det norska kustlandskapet skiljer sig ganska markant från att utföra motsvarande övning på svenska vägar.

Hastighetsbegränsningarna är nämligen väldigt låga och fartkamerorna många, och att utforska de sportiga R-aspekterna av Touareg R:s karaktär var således inte på kartan.

Det som däremot blev tydligt är att bilen gör sig riktigt bra som bekväm långfärdsvagn.

Touareg slukar mil i en rasande takt. (Foto: Volkswagen)

Lyxiga gener sticker igenom

Det är nämligen på den öppna vägen som Touaregs släktskap med regelrätta lyxbilar lyser igenom som mest.

Den låga ljudnivån, de bekväma stolarna och den förfinade luftfjädringen bidrar till en avslappnad färd. Bilen rör sig självsäkert och stabilt genom kurvor och över ojämnheter.

Skarpare gupp på vägbanan gör sig dock kända på grund av de sportigt stora fälgarna.

Drivlinan är tyst och följsam vid både el- och bensindrift, men övergången mellan dessa två lägen är inte alltid så mjuk som man hade hoppats.

Stora skärmar och lyxig utrustning

Interiört är den stora nyheten att Innovision Cockpit, som innefattar ett digitalt instrumenthus och en stor skärm i mittkonsolen, nu är standard.

En stor del av funktionerna styrs med touchkontroller, och även om det inte är optimalt fungerar systemet faktiskt bättre än i många andra Volkswagen-modeller.

I övrigt är interiören sig lik från tidigare, och ska man vara petig är den lite plastig på sina håll. Man ska dock komma ihåg att bilen någonstans måste vara billigare än en motsvarande Audi.

Lyxdetaljer som att stolarna är både uppvärmda och ventilerade, samt att klimatanläggningen har fyra zoner väger dock upp intrycket.

Volkswagen Touareg
Touareg satsar stenhårt på digitalisering. (Foto: Volkswagen)

På hög höjd

Dag två av provkörningen var det dags att bege sig upp i bergen för att se hur nya Touareg ter sig på hög höjd.

Färden gick på en smal grusväg genom den vackra Torbudalen på över 900 meters höjd. Vädret var betydligt mer grådassigt än dagen innan, men vyerna var ändå fullkomligt makalösa.

Illusionen att den körningen var utmanande förtogs dock något av att karavanen över berget leddes av den bestämt förortsorienterade elbilen Volkswagen ID.5.

Volkswagen Touareg
Touareg kan köra över stock och sten. (Foto: Volkswagen)

En sväng i Touareg diesel

Vid slutet av dagen passade jag också på att ta en sväng i dieselversionen av nya Touareg. Även om bränslet blivit allt mindre fashionabelt måste jag säga att det ändå gör sig bra i en bil av denna typ.

Motorn är så lågmäld att den knappt märks i kupén vid normal körning, och med sitt stora vridmoment och traditionella automatlåda är drivlinan fantastiskt följsam i alla lägen.

För den som avverkar många landsvägsmil, kanske ofta dragande en släpkärra, är Touareg med dieselmotor således fortfarande ett attraktivt alternativ.

Volkswagen Touareg
Nya Volkswagen Touareg är en mild uppdatering av en redan bra bil. Foto: Volkswagen

Touareg får en mild men bra uppdatering

På det stora hela är nya Volkswagen Touareg i grund och botten en ganska mild uppdatering av en redan bra bil.

Bilen har alltid lockat med att erbjuda mekaniken och sofistikationen av sina mer exklusiva syskon i ett mer diskret och prisvärt format, och de uppdaterade detaljerna gör gott för helheten.

Det enda som i mina ögon är riktigt tråkigt är att den enda laddhybridversionen av nya Touareg som erbjuds i Sverige är toppmodellen R.

I utlandet erbjuds bilen även som en mindre motorstark icke-R-laddhybrid, med mindre fälgar och krom istället för blanksvarta detaljer exteriört.

Denna version är inte bara billigare utan har i mitt tycke också en framtoning som rimmar bättre med bilens egenskaper i övrigt, och är därför för mig den ultimata versionen av nya Touareg.

Tekniska data

Volkswagen Touareg diesel (2024)

Motor: 3-liters V6, diesel, 286 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 6,2 sekunder
Toppfart: 236 km/h
Vikt: 2 180 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4902/1712/1984 mm
Pris: 749 900 SEK

Tekniska data

Volkswagen Touareg R (2024)

Motor: 3-liters V6, bensin, elmotor, 340 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 5,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 50 km
Vikt: 2 539 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4902/1693/1984 mm
Pris: 1 004 900 SEK

Första intryck

Volkswagen Touareg

4.0

Nya Volkswagen Touareg är en lyxbil i en mer diskret förpackning. Uppdateringen gör en redan bra bil bättre.