Test: Mini JCW Countryman provkörd: Marknadens roligaste suv?

Mini Countryman är märkets största modell och har varit en kassako för det BMW-ägda märket. Nu har märket dragit skynket av den tredje generationen. Vi begav oss till Portugal för en provkörning.

På plats i Portugal fick vi provköra nya Countryman i två tappningar – dels i helelektriskt utförande, dels i dess mest potenta bensinutförande – i form av JCW-varianten.

Jag får dock inte uttala mig om elvarianten i skrivande stund.

JCW står för John Cooper Works och är en beteckning reserverad för märkets mest fartfyllda modeller.

Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Mini JCW Countryman.

Mini JCW Countryman
Vi provkörde nya Mini JCW Countryman i Portugal. (Foto: Mini)

En nysatsning

Nya Countryman har växt med hela 14 centimeter och ger sig in i samma segment som Volvo XC40 och Mercedes-Benz GLA.

Exteriört har märket fokuserat på en mer ”upprätt och avskalad design” och jag anser att de har gjort ett riktigt bra jobb.

Bilen utmärker sig rent designmässigt och ser tillräckligt spännande ut utan att det går överstyr.

Countryman påminner mer om en förväxt halvkombi snarare än en suv.

På insidan fortsätter detta designfokus och Mini skryter om att deras nya infotainmentsystem minsann innefattar den första runda OLED-skärmen i en produktionsbil.

Just den runda skärmen dominerar upplevelsen och på plats i Portugal pratade Mini mycket om just digitalisering. Infotainmentsystemet ser väldigt bra ut och jag upplevde det som tämligen lättanvänt.

I övrigt håller materialen en hög kvalitet och alla reglage känns robusta. Mini har sett till att Countryman erbjuder en distinkt design, både interiört och exteriört.

Mini JCW Countryman
Mini beskriver modellens designspråk som ”karismatisk enkelhet”. (Foto: Mini)
Mini JCW Countryman
Interiört har modellen fått sig ett rejält lyft. (Foto: Mini)

Mini JCW Countryman ska vara rolig

Mini JCW Countryman ska vara ett lekfullt inslag i märkets utbud. För att få testa på detta påstående gavs vi möjlighet att ta oss an slingriga portugisiska bergsvägar, en del motorväg, samt en del stadskörning.

Konstigt nog är nya JCW Countryman långsammare än den utgående modellen men på frågan varför konstaterade Mini bara att 300 hästkrafter minsann räcker – och att det är en utsläppsfråga.

Växellådan växlar lagom fort och även om plattan i mattan inte resulterar i någon nackbrytande acceleration upplevs JCW Countryman som pigg.

Styrningen är lite för lätt i komfortläget, men i sportläget – kallat go-kart-läget – pumpas det in motorljud i kupén, växellådan premierar mer aggressiva växlingar och styrningen blir tyngre.

Vägarna som Mini hade valt för oss att köra på var stundtals i riktigt dåligt skick. Countryman hade inga större svårigheter med att hantera de flesta ojämnheter, men stundtals upplevdes inte fjädringen helt bekväm med underlaget.

JCW Countryman är inställd åt det något stötigare hållet vilket sörjer för bättre väghållning men som inkräktar en del på komforten. När det kommer till körlägen – som Mini kallar för ”Experience Modes” – finns det hela sju att välja på.

Av dessa är det några som egentligen inte påverkar hur bilen är att köra, utan endast ljussättningen och grafiken på instrumentpanelen och i infotainmentsystemet.

Kruxet är att dessa lägen är innästlade mellan de lägen som faktiskt påverkar bilens köregenskaper, något som känns helt lönlöst.

Vid mer inspirerande körning upplevs emellertid JCW Countryman som skojfrisk och erbjuder en rejäl dos körglädje.

Den är lättkörd och tillmötesgående samtidigt som den suv-aktiga sittpositionen gör att den upplevs som mer robust.

Mini JCW Countryman
Countryman har en design som sticker ut. (Foto: Mini)

En raffinerad skojare

Mina första intryck av nya Mini JCW Countryman är positiva och kombinationen av körglädje, praktikalitet och en tilltalande design har det ”brittiska” märket levererat en mycket raffinerad produkt.

Märket har satsat hårt på den nya modellen och rent storleksmässigt har modellen blivit mer attraktiv. Ett mer utförligt test på hemmaplan får utröna huruvida modellen levererar hela vägen fram.

Mini JCW Countryman
JCW Countryman är genuint rolig att köra. (Foto: Mini)
Mini JCW Countryman
Nya Countryman har blivit rejält mycket större än föregångaren. (Foto: Mini)
Tekniska data

Mini JCW Countryman ALL4 (2024)

Motor: 2-liters I4, 300 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 735 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4447/1843/1645 mm
Pris: Från 641 700 SEK

Första intryck

Mini JCW Countryman

3.5

Mini JCW Countryman erbjuder en härlig körupplevelse, goda praktiska egenskaper, och känns genomarbetad. Prislappen är emellertid svindlande.