Stellantis vågar vägra utsläppsrättigheter

I veckan har det rapporterats om hur Tesla tjänar miljarder på att sälja utsläppsrättigheter. Det är dock inte alla biltillverkare som är särskilt sugna på att hoppa på det tåget, däribland jättekoncernen Stellantis.

Många biltillverkare köper utsläppsrättigheter i syfte att stävja de kolossala utvecklingskostnaderna som elektrifieringen medför.

En tillverkare som går segrande ur dessa transaktioner är Tesla som tjänar multum på att sälja utsläppsrättigheter till sina konkurrenter.

En fråga om prioritering

Stellantis, tidigare Fiat Chrysler Automobiles, spenderar inte ett öre på utsläppsrättigheter. Anledningen sägs vara enkel, åtminstone om man ska tro koncernens vd, Carlos Tavares.

Koncernen får inte ”köpa en enda utsläppsrättighet” enligt Tavares. Det sägs vara en fråga om att garantera att koncernen minsann kan uppfylla utsläppskraven, utan att behöva ta in extern hjälp.

Tillsammans med Tim Kuniskis, ny vd för Dodge och Ram, förklarade Tavares för journalister under ett evenemang i San Francisco, USA, exakt hur mycket utsläppsrättigheterna spelar roll

Från V8 till rak sexa

Exemplet som användes var, föga förvånande, Ram 1500. Kuniskis förklarade att märkets V8-motor skulle frodas ifall Stellantis de facto köpte utsläppsrättigheter.

Från 2025 kommer den bästsäljande modellen endast att erbjudas med en rak sexa med upp till 540 hästkrafter (och som elbil). Ifall utsläppsrättigheter hade varit med i matchen hade antalet cylindrar i stället varit åtta.

”Utan den mentala trygghet som utsläppsrättigheter erbjuder, tvingas man att anpassa sig, och vi tvingas bokstavligen anpassa oss månatligen för att hålla oss till det befintliga regelverket” berättade Kuniskis för den amerikanska siten Automotive News.

Dodge
Utsläppsrättigheter innebär att tillverkare kan producera fler ”miljöbovar” till bilar. (Foto: Stellantis)

Stellantis har ett globalt tänkt

På sikt väntas Stellantis ha en rad globala plattformar – vilket de idag i viss mån har – vilket kommer att tillåta koncernen att anpassa sig till olika regionspecifika regelverk.

Exempelvis kommer märkets nya STLA Large-plattform att kunna tillhandahålla bilar som går både på el och fossila bränslen från märken som Alfa Romeo, Dodge, Chrysler, Jeep, och Maserati.

Möjligheten att köpa utsläppsrättigheter hämmar således utvecklingen, på gott och ont. Frågan är om allt fler aktörer, likt Stellantis, kommer att sätta ner foten.