Maserati hyllar ikonisk modell – med specialversioner av MC20

År 2004 lanserade Maserati den ikoniska superbilen MC12, och nu hyllas modellen på sitt 20-årsjubileum med två specialversioner av MC20.

Foto: Maserati

Enkelt förklarat är Maserati MC12 en Ferrari Enzo med en egen kaross tillverkad helt i kolfiber.

Modellen gjorde debut år 2004, och 20 år senare har det blivit dags att hylla den ikoniska modellen med två specialversioner av Maseratis nuvarande superbil MC20.

Ferrari-V12:a på 630 hästkrafter

Enzo-släktskapet innebär att motorn är en V12:a på 6,0 liter som utvecklar en effekt på 630 hästkrafter.

Poängen med bilen var att Maserati skulle göra comeback inom racing efter närmare 40 år.

Maserati MC12 byggdes för märkets återkomst till racing.

För att homologera modellen för racing i FIA GT-mästerskapet byggdes 25 exemplar för gatbruk under 2004. När reglerna ändrades inför följande säsong byggdes ytterligare 25 exemplar.

Den stora skillnaden mellan Ferrari Enzo och Maserati MC12 är att den sistnämnda är betydligt större till det yttre, vilket gav bilen ett lägre luftmotstånd.

Maserati MC20 Icona och Leggenda

De två nya specialversionerna av Maserati MC20 heter Icona och Leggenda, och efterliknar två kända MC12-utseenden.

Icona efterliknar utseendet på de väggående versionerna av Maserati MC12, vilket innebär att bilens övre halva är vit, medan den nedre halvan är blå.

50 exemplar av Maserati MC12 byggdes för gatbruk.

Leggenda tar sin inspiration från tävlingsbilen Maserati MC12 GT1 målad i färgerna av sponsorn Vitaphone. Det innebär att bilen i huvudsak är svart, men att taket är målat i en mintgrön nyans som Maserati kallar “Digital Mint Matte”.

Specialdetaljer från Maserati Fuoriserie

Utöver intressanta färger exteriört har de två specialversionerna av Maserati MC20 också begåvats med ett antal specialdetaljer från märkets Fuoriserie Personalization-program.

MC20 Icona får bland annat vita Maserati Fuoriserie-loggor vid bakhjulen, italienska flaggor på framskärmarna, samt blå bromsok och centrumkåpor på fälgarna.

MC20 Leggenda får Maserati Fuoriserie-loggor och centrumkåpor i mintgrönt, fälgar och bromsok i svart, samt ett flertal emblem i gult.

Vitaphone var sponsorn på denna Maserati MC12 GT1.

Interiört får båda specialversionerna svarta racingstolar, med blå sömmar i Icona och silvriga i Leggenda. Bägge versioner får också ett täcklock i kolfiber över motorn.

Mekaniken är densamma som i en vanlig Maserati MC20, vilket betyder en dubbelturbo V6:a på 630 som sörjer för en 0 till 100-tid på 2,9 sekunder.

Eftersom de två specialversionerna hyllar 20-årsjubileumet av Maserati MC12 kommer de bara att byggas i 20 exemplar vardera.