Styra båten med joystick – nu även med utombordare

Att lägga till med motorbåt kan vara knepigt, inte minst om man är nybörjare. Detta ska Yamaha ändra på genom att erbjuda joystick-styrning till båtar med utombordare.

Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Att manövrera en motorbåt i låga farter och lägga till i trånga hamnar är inte alltid det lättaste – inte minst om det är strömt eller blåser.

Även för erfarna båtförare kan vissa manövrar vara knepiga, och för nybörjare kan nervositet kring tilläggning vara en betydande barriär mot att skaffa båt.

Ett system som lovar att sänka tröskeln till båtägandet är Helm Master EX Level 4 från Yamaha, som erbjuder manövrering med joystick i låga farter.

Nytt med joystick för utombordare

Joystick-manövrering på båtar är egentligen inget nytt. Volvo Penta har exempelvis under en längre tid erbjudit ett sådant system för sina inombordsmotorer med drev.

Det som får Yamaha-systemet att sticka ut är att det är anpassat för utombordsmotorer, och därmed gör joystick-styrning tillgängligt på betydligt mindre och billigare båtar.

Flera nivåer av styrsystem

Helm Master EX är Yamahas modulbaserade serie för elektronisk motorstyrning, som kan uppgraderas i olika steg.

Vi testade en Grand G850 RIB-båt.

Den enklaste versionen av systemet innefattar endast ett elektroniskt gasreglage, och utöver detta kan man komplettera med elektronisk styrning, autopilot och – i topputförandet Level 4 – joystick-styrning.

Modullösningen innebär att man inte behöver köpa alla komponenter på en gång, utan att man kan uppgradera systemet i efterhand.

Joystick kräver viss inlärning

Vi började dagen på en RIB-båt av modell Grand G850 utrustad med en V6-utombordare på 350 hästkrafter, i kombination med en bogpropeller.

Joystick-styrningen är tillgänglig i upp till 7 knop, och är extremt lätt att använda.

Trycker man spaken framåt accelererar båten, och vill man bromsa eller backa är det bara att dra spaken bakåt. För att svänga vrider man på joysticken, vilket styr både motorn där bak och bogpropellern i fören.

Att styra en båt med joystick kan kräva lite inlärning för den som är van att köra på traditionellt vis, där man hela tiden tänker på åt vilket håll motorn är riktad.

Med Helm Master-systemet ska man i stället alltid styra åt det håll man vill att båten ska rotera.

Med små marginaler

När man väl har kommit underfund med detta blir hamnmanövrar busenkla att genomföra, och man vågar sig på vändningar med mindre marginaler än vad som annars hade varit lämpligt.

På testbåten styrs både motorn och styrningen elektroniskt.

Vi testade bland annat att köra genom en tre meter bred passage för att omgående vända på stället och gå tillbaka samma väg, vilket gick att genomföra med oerhörd lätthet.

Detta går självklart relativt enkelt även med en traditionellt kontrollerad bogpropeller, men då krävs det mer tankekraft och simultanförmåga.

Trimmar motorn automatiskt

När hamnmanövrarna var avklarade gav vi oss ut på öppet vatten för att testa det elektroniska gasreglagets automatiska trimfunktion, som gjorde det lätt att utforska den 8,5 meter långa  RIB-båtens fartresurser.

Det var bara att peka fören rakt mot fritt vatten och trycka gasreglaget i botten, så var vi snart uppe i över 50 knop – hela tiden med perfekt trim.

I en perfekt värld hade dock även trimplanen varit integrerade i systemet, för att hålla båten korrekt trimmad i tvärskeppsled.

Dubbla motorer öppnar möjligheter

Vi klev sedan ombord på en större Jeanneau Merry Fisher med dubbla 300-hästare på akterspegeln.

Dubbelmontaget öppnar ytterligare några möjligheter, då motorerna kan peka åt olika håll samt driva framåt och bakåt helt oberoende av varandra. Att styra denna typ av lösning på traditionellt vis med ratt och gasreglage hade varit i stort sett omöjligt.

På en större båt med dubbla motorer öppnar sig nya möjligheter.

Framför allt kan båten nu röra sig åt precis det håll som man trycker joysticken åt. Trycker man den åt sidan rör sig båten exempelvis rakt i sidled utan att rotera. Det går även att köra snett framåt eller bakåt i sidled.

Det fanns dessutom en extra joystick monterad på akterdäck, vilket förbättrar sikten när man lägger till med sidan eller aktern mot bryggan.

Flertalet fiffiga finesser

I denna båt testade vi även ett antal andra finesser som Helm Master EX-serien erbjuder.

Autopiloten kan exempelvis med en knapptryckning hålla den aktuella kursen eller följa ett utlagt spår av waypoints. Det finns en funktion som bibehåller en inställd hastighet likt farthållaren på en bil.

Med Helm Master EX Level 4 kan båten även ligga helt still på en bestämd position, bibehålla en viss position men snurra runt sin egen axel, samt driva med strömmen eller vinden utan att rotera.

De senare funktionerna är främst tänkta för sportfiskare, men kan också vara praktiska om man vill göra båten redo för tilläggning innan man ger sig in i en trång hamn.

Ett välfungerande joystick-system

Yamaha Helm Master EX Level 4 med sin joystick-styrning fungerar onekligen mycket bra, och underlättar med sina många smarta funktioner båthanteringen avsevärt i trånga hamnar.

Det största argumentet mot systemet är nog kostnaden. När allt är installerat och klart ska du inte vara förvånad om prislappen landar norr om 200 000 kronor.

Är man en nybörjare som planerar att tillbringa många år till sjöss kan det således vara bättre att i början satsa på en billigare båt och lära sig grunderna av båthantering på riktigt.

Har du däremot mer pengar än tid, och vill kunna hantera en dyr, nyare båt utan den branta inlärningskurvan, är Helm Master EX-systemet med joystick utan tvekan ett intressant alternativ.

Systemet kan också uppskattas av den med många år på sjön bakom sig, inte minst om man ofta är ensam ombord eftersom behovet av besättning redo att bära av minskar betydligt.