Test: Nya Alfa Romeo Stelvio provkörd – den bästa kompromissen?

Alfa Romeo har uppdaterat sina modeller Giulia och Stelvio för att de ska hålla sig fräscha i ett par år till. Därefter kommer helelektriska versioner att ta vid.

Faktum är att modellerna i sin nuvarande generation kommer att ha existerat i nästan tio år innan de blir helt omarbetade. 

Efter cirka tre år fick bägge modellerna en smärre uppdatering på insidan. Nu är det emellertid dags för ännu en uppdatering värdig av titeln ‘ansiktslyft’.

Undertecknad lade i Högsta Växeln och begav sig till Alfa Romeos nya showroom på Gärdet för en provkörning av såväl nya Giulia som nya Stelvio.

Provkörningen av nya Giulia hittar du här.

Alfa Romeo Stelvio
Stelvio är en förbaskat snygg suv. (Foto: Astara Sweden)

Alfa Romeo Stelvio – sportbil eller suv?

Alfa Romeo Stelvio är en praktisk och bekväm suv som råkar vara byggd på en hejdundrande plattform.

Mannen bakom Ferrari 458 Speciale och hans team på omkring 200 handplockade ingenjörer fick nämligen utveckla plattformen “Giorgio” som Giulia och senare Stelvio skulle byggas på.

Inte nog med det var de så gott som bortkopplade från FCA och kunde således ta fram Årets Högsta Växeln-bil Stelvio Quadrifoglio på dryga tre år.

Filosofin för plattformen är känslodriven rakt igenom. Bakhjulsdrift (med möjlighet till fyrhjulsdrift), låg vikt, perfekt viktfördelning och en hjulupphängning i världsklass; Allt för att ta körupplevelsen till nya höjder.

Notera att det här inte endast gäller Quadrifoglio-modellerna, utan att man tänkte på dem först, men att samma sak är sann även för de vanliga modellerna.

Alfa Romeo Stelvio
Skärmkanter och kjolar har gjorts svarta i och med uppdateringen. (Foto: Alfa Romeo)

Vad är nytt?

Nu erbjuds tre utrustningsnivåer där instegsmodellen heter Sprint, mellanmodellen Veloce och lanseringsverisonen Competizione.

Drivlinan som erbjuds i Alfa Romeo Stelvio är en vi sedan tidigare tycker mycket om och som består av en tvåliters fyrcylindrig spis som levererar 280 kusar till alla fyra hjul via en åttastegad ZF-låda.

I och med ansiktslyftet har samtliga versioner av Stelvio fått nya LED-strålkastare som kan blända av partier av helljuset för mötande fordon. Även baklyktorna har moderniserats och tonats.

På insidan är den stora skillnaden att instrumentklustret nu är helt digitalt.

Förarmiljön har moderniserats med digitala instrument. (Foto: Alfa Romeo)

Suv i skräddarsydd kostym

Det råder ingen tvekan om att Alfa Romeo Stelvio är bland det mest iögonfallande man kan hitta på suv-marknaden.

Nu har man i resten av modellutbudet dessutom valt att göra sig av med de karossfärgade kjolarna som man hittar på toppmodellen Quadrifoglio, som blev lite väl mycket när Ferrari-spisen inte ruvade under huven.

De nya lyktorna moderniserar och ger modellen en tydligare identitet utan att sabba något av det känslomässiga formspråket.

I Veloce-utförande, som testbilen var i, blir detaljerna blanksvarta och helhetsintrycket blir atletiskt värre.

Där syskonet Giulia behöver kompromissa på takhöjd i baksätet och plats i bakluckan, har Stelvio oceaner av plats och framstår som den vettigare familjekärran.

Alfa Romeo Stelvio Interiör
Stelvio känns rymlig och har ett lastutrymme som heter duga. (Foto: Alfa Romeo)

Bakom ratten på Alfa Romeo Stelvio

Det attraktiva formspråket fortsätter även på insidan, där man till skillnad från många nya modeller möts av svepande linjer, integrerade skärmar och fysiska reglage.

På ratten hittar man startknappen, och bakom den ett par massiva växelpaddlar tillika älghorn i aluminium.

Som vi har konstaterat många gånger förut bjuder Alfa Romeo Stelvio på en förtrollande körupplevelse. Det är helt enkelt obegripligt hur den uppträder så flinkt genom kurvigare vägpartier.

Samtidigt är det nämnvärt att om man så önskar, uppträder Alfa Romeo Stelvio sofistikerat och stabilt utan några som helst överraskningar.

Det är först när man aktivt väljer att pressa Alfa Romeo Stelvio som man möts av kördynamik man inte trodde var möjligt i en bil på styltor.

Stelvio uppträder inte som en traditionell suv på en kurvig väg. (Foto: Alfa Romeo)

If it ain’t broke, don’t fix it

Att Alfa Romeo Stelvio nu uppdateras för andra gången och i grunden är en gammal bil märks av, men det är inte nödvändigtvis något dåligt. 

Körupplevelsen är precis lika bra som den alltid har varit, drivlinan är simpel och beprövad, interiören är snygg och full av användarvänliga reglage och nu är tekniken inte lika långt bakom konkurrenterna.

Till det negativa hör det undermåliga infotainmentsystemet. Det går dock att kringgå genom att förlita sig på Apple CarPlay och Android Auto som är standardutrustning i alla varianter.

På det stora hela känns det som att Alfa Romeo har kunnat råda bot på de kvalitets- och mjukvaruproblem som modellen hade. I dagens värld av techföretag som råkar tillverka bilar är Alfa Romeo och modellen Stelvio något att hålla kärt.

Som ett intyg på kvalitetslyftet får alla Alfa Romeo-modeller nu hela fem års nybilsgaranti, jämfört med de tidigare tre.

Hur nya Alfa Romeo Stelvio är att leva med får ett framtida test utreda, men en mer mångsidig och körglad bilmodell får man leta efter.

Alfa Romeo Stelvio
Ha-begäret för Stelvio är enastående högt. (Foto: Alfa Romeo)
tekniska data

Alfa Romeo Stelvio (2024)

Motor: 2-liters I4, 280 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1 755 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4687/2163/1632 mm
Pris: Från 629 000 SEK (Testbil 719 000 SEK)

första intryck

Alfa Romeo Stelvio (2024)

4.0

Alfa Romeo Stelvio erbjuder körglädje, design och praktikalitet i ett och samma paket.