Nya Aston Martin Vantage vill krossa Porsche 911 Turbo
Den brittiska sportbilsjuvelen fortsätter med sin uppgradering av modellutbudet i rasande takt och efter DB12 och DB12 Volante är det nu dags för vad som skulle kunna beskrivas som Astons grundpelare inom sportbilar: Nya Aston Martin Vantage.
Aston Martin Vantage är rival till Porsche 911
Trogen sina föregångares stil men alltjämt förfinad på varje parameter och i linje med kritiken som levererats.
Det går inte att undkomma att Aston Martin har förhoppningar om att etablera Vantage som en lika ikonisk modell som Porsche 911.
Den senaste generationen av Vantage introducerades 2017 med en 510 hästkrafter stark 4,0-liters turboladdad V8-motor från AMG.
Det var en bil som kritiserades för sina knepiga köregenskaper, föråldrade interiör och med ett utseende som antingen älskades eller hatades.
Omfattande uppdatering
För att möta de här tillkortakommandena har Aston Martin därför genomfört en genomgripande uppdatering till årsmodell 2024.
Den mest uppenbara förändringen är den exteriöra designen – uppdraget med att förbättra den gamla kan man definitivt konstatera slutfört.
Grillen har växt rejält och är 38 procent större jämfört med den tidigare modellen vilket ska bidra till bättre kylning.
Dessutom är den inte längre monterad i underkant och strålkastarna har växt till sig något.
Mittsektionen och bakpartiet hålls relativt intakt och LED-rampen som följer bagageluckans vinge behålls.
Aston har tagit en del inspiration från nya DB12 vilket bland annat visar sig när man tittar på avgassystemet och de 21-tum stora fälgarna med Y-formade ekrar.
Extrem prestanda
Tidigare var Vantage marknadsförd som en instegsmodell och konkurrent till Porsche 911 Carrera S men så ser det inte ut år 2024.
Efter en ökning med 155 hästkrafter till 665 och ett enormt vridmoment på 800 newtonmeter så blir nya Vantage en rejäl konkurrent till de mer exklusiva 911 Turbo-modellerna.
De extra hästkrafterna är en konsekvens av att Aston Martins ingenjörer fått modifiera samma AMG-motor som satt i den förra modellen.
Aston hävdar även att modifieringarna skapat en helt egen karaktär jämfört med de motorer som AMG monterar i Mercedes-bilarna.
Bilstein och Michelin
Prestandamässigt har accelerationssiffrorna förbättrats så att 0 till 100 km/h numera går på 3,4 sekunder. Här hjälper däck som utvecklats tillsammans med Michelin till att behålla greppet.
Toppfarten är 325 km/h vilket är siffror som tidigare bara var förbehållna Aston Martins flaggskeppsmodeller.
När det gäller prestanda och hjulspinn så har man flera valmöjligheter eftersom antisladdsystemet är ställbart i åtta olika steg.
Chassimässigt bestyckas Vantage med nya Bilstein DTX-stötdämpare som är intelligenta och adaptiva.
Aston har även arbetat omfattande med att förstärka karossen för att den ska bli mer vridstyv och man använder samma keramiska bromsar som DB12 när det gäller att få stopp på ekipaget.
Aston Martin Vantage får en helt ny interiör
En av Aston Martins akilleshälar har varit interiören som fått hård kritik. Därför är det också en av de punkter som uppgraderas allra mest i nya Vantage.
Från DB12 får Vantage en ny ratt, digital förardisplay, infotainment och ett nytt användargränssnitt, både fysiskt och digitalt.
I de äldre bilarna härstammade systemet från Mercedes och hade sina rötter från början av 2010-talet.
Det nya systemet är Aston Martins egenutvecklade och elegant åtkomligt via en integrerad 10,25 tums pekskärm. Trådlös Apple CarPlay finns tillgängligt men det nämns inte något om Android Auto.
Snart leverensklar
För de hugade spekulanterna meddelar Aston Martin att nya Vantage börjar produceras inom den närmaste framtiden och leveranser förväntas börja under det andra kvartalet.
Prismässigt så spekuleras det kring att Vantage kommer att landa någonstans under DB12 vilket ger indikationer om ett startpris i intervallet mellan 145 000 och 165 000 brittiska pund, motsvarande 1,9 och 2,2 miljoner kronor.
Dessutom kommer en Roadster- och GT3-version att dyka upp så småningom för de som är i behov av fläktande luft på hjässan eller banprestanda.