Test: Aston Martin Vantage

Aston Martin Vantage
Motor: 4,0-liters, V8, bensin, 510 hästkrafter, 685 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,6 sekunder
Toppfart: 314 km/h
Vikt: 1530 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4465/1272/1943 mm
Pris: 1 530 000 SEK

Aston Martin har en helt annan syn på bilbyggarskap än de flesta andra sportbilsmärken eftersom de alltid har satt stil och elegans framför allt annat. En av de snyggaste modellerna som någonsin har kommit ur fabriken i Warwickshire i England lär vara gamla Vantage, med betoning på ”gamla”. Modellen har nämligen funnits i 13 år och efter en smärre uppsjö av exklusiva specialutgåvor har det nu blivit dags för en helt ny Vantage. Bilen sägs vara den bästa som Aston någonsin har tillverkat men den är också sannolikt en av de mest kontroversiella. Låt oss ta reda på hur bra den egentligen är genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Aston Martin Vantage.

Låt oss börja med att adressera elefanten i rummet. Nya Aston Martin Vantage har ett utseende som har delat åsikt mer än valfritt regeringsval. Det brittiska märket har verkligen tagit ett stort steg från hur den förra modellen ser ut vilket vissa älskar. Själv tycker jag att den ser oerhört bra ut, men bara från sidan.

Bakifrån finns det både lite Porsche 911 och Kia Stinger vilket jag egentligen inte har något emot men intrycken är lite för många för att man ska kunna kalla bilen för stilren. Det största problemet är dock enligt mig när man beskådar vagnen framifrån. Det finns inget tydligt avslut för grillen vilket gör att proportionerna avviker från vad vi har kommit att förvänta oss av Aston. Kanske kommer jag att vänja mig vid det nya designspråket men för närvarande är jag minst sagt tveksamt inställd till den.

Kvalitetskänslan invändigt är på en helt annan nivå än i någon annan Aston jag har suttit i. Alla ytor är täckta av läder, alcantara eller något annat trevligt material. Jag anser dock att det finns för många knappar men när man väl har vant sig vid var allt är placerat fungerar det alldeles ypperligt, mycket tack vare influenserna från Mercedes-Benz. Vantage är dessutom oerhört välutrustad med allt man kan önska sig i en modern lyxbil, trots att det rör sig om en sportbil. Kupén är också föredömligt rymlig (även för den orimligt långe), men känslan är ändå mer mysig än luftig på grund av relativt små fönster. Dessutom går det att packa en förvånansvärt stor mängd prylar i Vantage, men den är strikt tvåsitsig.

Med det ur vägen kan vi äntligen övergå till det viktigaste: körupplevelsen. På vanliga vägar är Vantage tyst och bekväm men om man skulle råka befinna sig på exempelvis ett alppass med Sport Plus-läget aktiverat är upplevelsen en helt annan. Under huven sitter en vrålande AMG-V8 (en V12 lär anlända inom kort) som trycker ner kraften i backen via bakhjulen. Vantage är oerhört välbalanserad och upphetsande att köra.

På väg in i en hårnålskurva är det nästan omöjligt att få den att understyra, oavsett vilken hastighet man väljer att ta kurvan i. När man sedan planterar högerfoten i mattan katapulteras man ur kurvan med en något viftande svans som är precis tillräckligt för att hjärtat ska börja slå lite snabbare utan att skrämma upp en alltför mycket. Jag körde nyligen Aston Martin DB11 V8 och jag tyckte att den var helt fantastisk, men nya Vantage är ännu bättre än så. Jag skulle ljuga om jag påstod att den var något annat än ett mästerverk!

Så är Aston Martin Vantage den bästa bilen som de någonsin har tillverkat? Jag har tyvärr inte kört alla Aston-modeller, men antagligen. Vantage är långt ifrån det vackraste som märket har producerat men den vinner hjärtat på vem som helst efter fem minuter på en kurvig väg. Den är så bra att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Tänk bara om Aston beslutade sig för att sätta DB11-karossen på Vantage. Nej, det hade varit för bra för att vara sant.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Den bästa bilen Aston någonsin har gjort men utseendet är betydligt mer svårsmält än tidigare.