Här är nya Mercedes-Benz CLA: Laddar lika snabbt som du tankar

“Vi ska förhöja allt du vet om Mercedes-Benz till nästa nivå, och detta börjar med lanseringen av helt nya CLA”, påstår Ola Källenius, vd på Mercedes-Benz AG. Högsta Växeln åkte till Rom för en närmare titt.

Mercedes-Benz CLA är den första modellen i en helt ny fordonsfamilj för det tyska märket.

Det är emellertid ingen slump att det blev CLA utan det är helt enkelt en fråga om att den var näst på tur att uppdateras.

Mercedes-Benz CLA
Vi synade nya CLA i Italien.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes får mycket nytt

CLA är den första av många modeller som kommer att debutera, alla baserade på samma modulära plattform – kallad MMA – vilket möjliggör både ren eldrift och hybriddrift. Bilen är begåvad med en 800-voltsarkitektur.

Enligt Mercedes själva är helt eldrivna modeller enormt viktiga för märkets hållbarhetsstrategi men samtidigt ser efterfrågan och behoven annorlunda ut runtom i världen.

Även om nya Mercedes-Benz CLA först lanseras som renodlad elbil kommer det även att dyka upp hybrider.

Bilarna kommer att få en ny generation fyrcylindrig bensinmotor under huven och ska kunna köras på ren el i ”urbana hastigheter” där mindre än 27 hästkrafter behövs. Om man någonsin har kört en bil med effektmätare som visar hur många hästkrafter man använder i stunden är det förvånansvärt ofta.

Mercedes-Benz CLA
Nya CLA anammar ett mer traditionellt designtänk.

Viktigaste modellen någonsin?

Det har inte gått helt åt rätt håll med Mercedes elbilssatsning som stavades EQ till en början. På sikt kommer den att fasas ut för att ersättas av mer traditionella modeller som också är eldrivna men med mer traditonella nomenklaturer.

Först ut var elektriska G-klass – Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology – och nu fortsätter alltså CLA med den nya nomenklaturen.

CLA är ett sätt för Mercedes att vända blad, varför den är så enormt viktig för märket.

Mercedes-Benz CLA
CLA kommer vara den minsta modellen som Mercedes erbjuder.

Både konservativt och futuristiskt

Vi har tidigare åkt med i nya Mercedes-Benz CLA i kamouflerat utförande och nu när kamouflagen har dragits av möts man knappast av en design som chockar.

CLA kombinerar en ljusramp bak med en ljusramp i fronten, något som tveklöst är en rådande trend. I kombination med den stora Mercedes-stjärnan i fronten är det fördelaktigt på exempelvis den enormt viktiga kinesiska marknaden.

I övrigt ser nya CLA inte särskilt eldriven ut jämfört med EQ-modellerna, utan anammar en mer konservativ approach, något som emellertid inte gäller insidan. Interiört möts man av en skärm som sträcker sig från Ystad till Haparanda.

Det är egentligen tre skärmar som Mercedes kallar för MBUX Superscreen. Det rör sig om en instrumentpanel på 10,25 tum, en infotainmentskärm på 14 tum samt en skärm framför passageraren på 14 tum.

Mercedes-Benz CLA
CLA har en rymlig frunk.

Enastående räckvidd

Man kan sannerligen säga att det är vinden som ansvarar för designen hos nya CLA. Den nya bilen har en har en luftmotståndkoefficient på 0,21 i paritet med bilar som Hyundai Ioniq 6.

Det är enormt fördelaktigt för räckvidden som är upp till 792 kilometer enligt WLTP.

Dessutom laddar nya CLA upp till 320 kW, vilket ger upp till 325 kilometers räckvidd på 10 minuter.

Den kombinationen av räckvidd och snabbladdning lär göra långresor med en CLA minst lika smidiga som en bensinbil, något vi tidigare fick erfara när vi körde 220 mil på två dagar i en Porsche Taycan.

Nya CLA har även en tvåstegad växellåda där den första växeln är används “för snabb acceleration”, att dra släp medan den andra växeln är till för kraften i högre hastigheter och optimal räckvidd på motorvägen.

Mercedes-Benz CLA
Interiören är bestämt futuristisk.

Mercedes-Benz CLA är livsviktig

Mercedes slår ett slag för hållbarhet i pressmaterialet och nämner att nya CLA har ett 40 procent mindre klimatavtryck jämfört med sin föregångare, något som gäller hela värdekedjan.

Det har gjorts genom att optimera tillverkningsprocessen, använda sig av mer hållbara energikällor, användandet av mer återvunna material och en rad andra mindre åtgärder.

De första bilarna lär börja synas ute på vägarna inom några månader mennågot exakt datum har ännu inte satts för den svenska marknaden.

Mercedes-Benz CLA
Nya CLA dyker upp inom kort.
Tekniska data

Mercedes-Benz CLA 250+ with EQ Technology

Motor: Elmotor bak, 272 hästkrafter, 335 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-stegad växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 792 km
Vikt: 2 055 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4723/1855/1468 mm
Maximal laddning (DC): 320 kW

Tekniska data

Mercedes-Benz CLA 350 with EQ Technology

Motor: Elmotor bak och fram, 350 hästkrafter, 515 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-stegad växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 771 km
Vikt: 2 055 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4723/1855/1468 mm
Maximal laddning (DC): 320 kW