Här är nya Toyota bZ4x – Norges och Danmarks mest sålda elbil
Toyota lanserade sin första elbil redan 1997 i form av RAV4 Electric men den var endast ämnad för den amerikanska marknaden. Det första helelektriska alternativet var bZ4x som nu har uppdaterats. Vi åkte till Bryssel för en närmare titt.
Toyota bZ4x har varit mycket av en huvudvärk för det japanska märket, något modellbeteckningen knappast bidrar till.
Apropå just modellnamn kommer elbilar framgent att döpas efter befintliga och kända beteckningar.
Modellen hade en skakig marknadslansering – vilket Toyota själva uppmärksammade på plats i Bryssel – men kan nu tituleras som marknadsledare både i Danmark och Norge.

Foto: Toyota
Dags för en uppdatering
Nu har det alltså blivit dags för den eldrivna suven att uppdateras. Toyota jobbar med vad de kallar för en ”kundfokuserad approach” där det är kundernas efterfrågan som styr produktutbudet snarare än politiska styrmedel.
Av den anledningen faller det sig ganska naturligt att Europa blir en elektrifieringsmässigt viktig marknad.. Med det sagt står vår kontinent endast för 12–14 procent av Toyotas totala försäljning, varför de även premierar andra drivmedel.
Till 2026 ska Toyota lansera sex nya elbilar och i Bryssel fick vi beskåda tre av dessa, inklusive nya Toyota Urban Cruiser och nya Toyota C-HR+.

Toyota bZ4 har förbättrats på flera håll
Nya bZ4X har begåvats med snabbare laddning, mer kraft och längre räckvidd och dessutom fått förvärmning av batteriet, vilket kan aktiveras antingen manuellt eller automatiskt med hjälp av navigationssystemet.
Kunder kan numera välja mellan ett batteri på 57,7 kWh och ett på 73,1 kWh.
För det lilla batteriet kan man endast välja framhjulsdrift och då får man en elmotor på 167 hästkrafter.
Det stora batteriet kan fås med antingen fram- eller fyrhjulsdrift. Med framhjulsdrift får man leka med 224 hästkrafter medan fyrhjulsdriften släpper lös 343 hästkrafter.
Dragvikten för den fyrhjulsdrivna varianten av bZ4x har dubblats, från 750 till 1 500 kilogram.

Många bäckar små
Räckvidden är upp till 573 kilometer, en siffra som emellertid inte homolegerats ännu.
Snabbladdningen (DC) förblir den samma – på 150 kW – med laddkurvan har optimerats vilket ger en högre effekt under en längre tid, något som kortar ner laddtiden. Det finns även AC-laddning på 22 kW att tillgå.
Toyota bZ4x får även en ny interiör med en central placerad 14-tums infotainmentskärm.
Dessutom har bilen fått bättre ljudisolering och bättre fjädring. Exteriört har fronten uppdaterats och aerodynamiken förbättrats.
Uppdaterade Toyota bZ4x lanseras efter sommaren.
