Test: Mercedes-AMG GLA 45 S
Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC+ (2022)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 421 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Vikt: 1792 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4410/1616/1834 mm
Pris: 653 900 SEK
(Testbil ca 750 000 SEK)
Mercedes-AMG A 45 S är en av de bästa bilarna inom sitt segment. Dess prestanda, körglädje och mångsidighet är mäkta imponerande. Vad händer då om man applicerar samma recept till syskonet på styltor, GLA? Rimligtvis borde resultatet bli snarlikt. Låt oss ta reda på om så är fallet genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-AMG GLA 45 S.
Kosmetiskt är utgångsläget för GLA inte briljant. Bilen påminner mycket om en semla på fyra hjul och hjulen är för små. Resultatet är att man erinrar sig flodhästen i filmen Madagaskar när man ser den. Mercedes försök att försöka kombinera GLA:s mjuka linjer med AMG:s mer aggressiva utstrålning har resulterat i att den liknar en tjockis i tights. GLA är kortare och högre än sitt mer jordnära syskon, något som knappast gynnar bilens proportioner.
Andra prestanda-suvar
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Audi RS Q3
Porsche Macan
Interiört finner man Mercedes infotainmentsystem som är snyggt men komplicerat. Stolarna var inte av skalstolsvarianten och man satt således ganska högt – det kändes mer som att man satt på bilen snarare än i den. I småsyskonet A 45 S känns man verkligen som en viktig beståndsdel i ekvationen medan man i GLA 45 S i stället känns som en totalt oönskad variabel. Körpositionen inbringar knappast överdrivet med förtroende och rimmar inte särskilt väl med prestandasiffrorna. I övrigt känns interiören billig och när man tittar på prislappen blir man nästan bestört.
Det är emellertid mer än körpositionen och kvalitetskänslan som är av vikt när det gäller en Mercedes-AMG. Under huven ruvar en tvåliters pjäs på hisnande 421 hästkrafter. Det innebär i sin tur att GLA 45 S är ruskigt snabb. Gasen i botten möts av en viss betänketid från drivlinans håll, något som bidrar till dess karaktär.
När motorn är uppe i varv och får möjlighet att brassa på med sin rent ut sagt sjuka mängd kraft går det utav bara helvete. SUV-karossen är på så vis paradoxal men med det sagt är GLA 45 S uppträdande på landsväg oerhört imponerande. Den greppar som superlim i hårbotten och man räds inte för att trycka på, den märkliga körpositionen till trots.
Växlingarna är otyglade, särskilt i Sport Plus-läget och ljudbilden är bestämt het halvkombi-kompatibel. Även om en fyrcylindrig motor sällan är särskilt upphetsande är den en pärla i GLA 45 S. Det finns en charm med en liten motor som är toktrimmad av ett gäng superallvarliga tyska ingenjörer. Fyrhjulsdriften fungerar dessutom ruskigt bra och GLA 45 S känns onekligen som en lämplig kandidat för en året-runt-bil om man gillar att riskera lappen alla dagar på året.
Apropå den ovannämnda undermåliga kvalitetskänslan, som numera verkar genomsyra Mercedes i stort, är det mycket av körupplevelsen som inte känns tillstymmelsen till premium. Det är bullrigt i kupén – man möts av ett slags dånande som till slut blir ytterst enerverande. Fortsättningsvis är det mycket som knarrar i bilen, knappast ett kvitto på att allt är särskilt väl ihopsatt. I övrigt är GLA 45 S mjukare än man förväntar sig och Mercedes inser att deras kunder inte vill tvingas ha årskort hos kiropraktorn för att fjädringen är för hård.
Jämte konkurrenterna är det egentligen priset där GLA 45 S tappar mest. För samma pengar inkräktar man rejält på Porsche Macan-territorium, något som knappast är till Mercedes fördel. Den må vara mer brutal och mer körglad än Macan och man ska ta hänsyn till att GLA 45 S är en väldigt allvarlig och kompetent pjäs. Du måste vara tillräckligt fanatisk för att ha en Mercedes-tatuering om du ska kunna motivera prissättningen på GLA 45 S.
Mercedes-AMG GLA 45 S är en modell som är svår att sätta fingret på, främst för att den bygger på en stallkamrat som är bättre på alla sätt och vis och som dessutom är billigare. I slutet av dagen betalar man för en objektivt sämre produkt om man bortser från det bra insteget och ökade markfrigången. Å ena sidan bjuder den på vansinnig prestanda och körglädje oavsett årstid men samtidigt möts man av en kvalitet på interiören i paritet med en trampbil och en prislapp som kräver djupare fickor än Marianergraven. Om du vill ha en suv trots allt bör du leta vidare.
Betyg
Sammanfattning
Mercedes-AMG GLA 45 S är imponerande sett till dynamiska färdigheter, körglädje och renodlad prestanda. Där det dock brister är designen, kvalitetskänslan och prislappen. Det mindre syskonet AMG A 45 S är bättre på alla sätt och vis och gör GLA 45 S helt meningslös.