Porsche Taycan uppdateras: Får upp till 952 hästkrafter
Porsche Taycan debuterade 2019 och var startskottet för en elbilsoffensiv från det tyska märket. Nu, fem år senare, har det blivit dags för en uppdatering.
Det är mycket som står på listan över uppdateringen av Porsche Taycan.
Det är en fråga om mer kraft, längre räckvidd, snabbare acceleration, och avsevärt förbättrad laddning.
Samtliga modeller från start
Uppdateringarna når samtliga varianter av Taycan i ett svep, det gäller alltså sedanen, Cross Turismo samt Sport Turismo.
Varje variant erbjuder ett val av fyra olika drivlinor, med bak- och fyrhjulsdrift.
Taycan – en populär elbil
Sedan dess debut har Porsche sålt 150 000 exemplar av den sportiga elbilen.
Över listan på viktigaste marknader finner man USA, Storbritannien, Tyskland, och Kina.
Den nya uppdateringen innebär även ett kosmetiskt lyft, där Turbo-modellerna differentieras ytterligare.
Fortsättningsvis har instrumentpanelen, mittskärmen, och skärmen på passagerarsidan optimerats med ett nytt gränssnitt.
I samband med uppdateringen får den även adaptiv luftfjädring som standard, samt systemet Porsche Active Ride som debuterade i nya Panamera.
Taycan får prestanda så det räcker och blir över
I termer av prestanda har den skruvats upp rejält, både när det gäller effekt och räckvidd och laddning.
Toppmodellen Turbo S har nu skrämts upp till hela 952 hästkrafter vilket sörjer för en 0–100-tid på blott 2,4 sekunder.
När det gäller räckvidden är den upp till 678 kilometer enligt WLTP.
En av nackdelarna med utgående generation Taycan var att räckvidden inte räckte hela vägen fram.
Ett blixtnedslag vid laddaren
Även laddning har förbättrats och maxeffekten uppgår till 320 kW, en ökning på 50 kW.
Det är gynnsamt när man tar hänsyn till att det största batteriet nu har växt från 93 till 105 kWh.
De första leveranserna sker till våren 2024.