Test: Porsche Taycan Turbo

Porsche Taycan Turbo (2020)
Motor: Dubbla elmotorer, 680 hästkrafter, 850 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda fram, 2-stegad växellåda bak, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,2 sekunder
Toppfart: 260 km/h
Vikt: 2380 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4963/1966/1381mm
Pris: 1 710 000 SEK (testbil ca 2 000 000 SEK)

Porsche är ett av få bilmärken som definieras av en enda modell, i det här fallet 911. Den ikoniska bilen kom 1963 och har sedan dess kommit att bli synonym med just begreppet sportbil. En enda modell räcker dock inte för att ett märke ska gå runt utan det kan man tacka kassakor som Cayenne, Macan, och inte minst Boxster för. Det genomgående temat har varit körglädje, ett begrepp som blivit mer och mer utspätt i takt med att politiska styrmedel används för att forma bilens framtida utveckling. Hur går då ett märke som definieras av ett sådant fokus på körglädje till väga när framtiden knackar på? Porsches svar på tal kommer i form av Taycan, en eldriven supersportbil som har använt 911 som referenspunkt. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Porsche Taycan Turbo.

Porsche Taycan skulle jag personligen kalla för en designmässig homerun. Den kombinerar inslag från Porsches nutida designspråk med inslag av Mission E-konceptet som visades upp 2015. Utseendet skriker mer Porsche än elbil. De som gör en okulär besiktning av bilen kommer att uppskatta dess sensuella linjer och en formgivning som har tydliga kopplingar till 911 samtidigt som den lyckas bibehålla sin egen identitet.

Interiört möts man av det som skiljer agnarna från vetet och det uppenbarar sig kvickt varför prislappen är som den är. Kvalitetskänslan är på topp och allt känns extremt välgenomtänkt och kvalitativt. Infotainmentsystemet är både snyggt och intuitivt och sätespositionen är enastående – man får känslan av att man sitter i en fyrsitsig Porsche 911. Interiören på en Tesla Model S framstår som en trampbil från Jysk jämfört med en Taycan.

Har då Porsche lyckats med konststycket att tillverka en elbil som är genuint rolig att köra? Den spatserar med världsomvälvande acceleration och gasen i botten resulterar i ett lika kraftigt gaspådrag som om en tsunami hade vällt över en. Accelerationen är helt sanslös. Men att erbjuda chockerande acceleration är knappast något unikt för en elbil, utan det är hur Taycan Turbo tar sig an kurvor som är det mest imponerande.

Man måste omkalibrera sina sinnen för att hänga med i svängarna. Gasresponsen är direkt och medan man i en bil med förbränningsmotor har just akustiken till förfogande för att göra en bedömning av hur snabbt man kan ta nästa kurva i, är det något Taycan Turbo saknar. Istället måste man lita blint på dess förmåga att ta sig an kurvor likt en berg- och dalbana.

Lyckligtvis har Porsche satt ribban väldigt högt och det krävs att man kör utav bara helvete på ren svenska för att ens komma i närheten av gränsen. När man närmar sig det yttre spannet av vad Taycan Turbo klarar av i termer av flinkhet och väghållning träder dess enorma vikt fram – närmare bestämt 2,4 ton. Det är något som Porsche lyckats dölja riktigt väl, men bara till en viss punkt.

Man måste ständigt vara superalert och Taycan Turbo erbjuder enormt mycket spänning och körglädje, men den är av en annan kaliber än vad man är van vid när man exempelvis rattar en Aston Martin DBS Superleggera eller en Ford GT. Upplevelsen är mer klinisk och artificiell, men den förbli ändå rolig; det är lite gokart-känsla över det hela, förutsatt att vi talar om en gokart med närmare 700 häst.

Oavsett hur snabb Taycan Turbo är, kan den inte gasa ifrån den problematik man förknippar med alla elbilar oavsett om de kostar som en månadslön eller som ett hus. Räckvidden på Taycan Turbo är uppåt 40 mil och möjligheten till snabbladdning finns men Porsche saknar den infrastruktur som exempelvis Tesla erbjuder.

Fortsättningsvis kräver alla resor med elbil mer planering än med motsvarande förbränningsmotorbil och hur man än vänder och vrider på det inkräktar det på den frihet som bilar erbjuder och den premiumkänsla som Porsche förknippas med. I dagsläget förblir elbilen något för early adopters men det är med enorma kliv som vi går mot en elektrisk framtid.

Med Porsche Taycan Turbo visar tyskarna att man som bilentusiast kan sova förhållandevis gott om nätterna. Den är briljant att köra och dess förmåga att förvränga tid och rum med sin acceleration samt flyga fram på en krokig landsväg samtidigt som man har ett leende på läpparna är enastående. Körglädjen definieras emellertid av en artificiell approach och Taycan Turbo erbjuder en sensation som är annorlunda från det man är van vid.

Är man innovationsbenägen av sig – något Porsche onekligen verkar vara – och om man inte har ett behov av att stå och trampa i det förflutna ser framtiden onekligen ljus ut. Elbilar har gått från att ha en miljöpartistisk konnotation till att helt enkelt accepteras som ett alternativt drivmedel. Det finns många vagnar som ska med på elbilståget, men vi vet att vagnen för bilentusiaster åtminstone inte har lämnats kvar. Porsche Taycan Turbo, lågan brinner än för oss entusiaster.

Foto: William Koitrand

Betyg

Helhet:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Med Taycan Turbo ger sig Porsche an framtiden i blixtrande fart och visar att man minsann kan tillverka elbilar som tilltalar oss entusiaster. Den må vara ruggigt dyr men Porsche har ansträngt sig rejält för att den ska kännas så också. Man tvingas tampas med infrastrukturproblematiken som elbilar lider av och lite mer utrymme i baksätet hade suttit fint. Med det sagt känns den onekligen som en elektrifierad 911 med extra utrymme. Bra jobbat, Porsche.