Test: Peugeot e-308 SW provkörd – kombin alla har väntat på? 

Peugeot e-308 SW är namnet på en av marknadens få helt elektriska kombibilar. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till södra Spanien för att ta reda på hur den står sig jämte konkurrenterna. 

För lite mer än ett år sedan lanserade Peugeot sin storsäljare 308 och på plats i Cannes konstaterade vi att det är en trevlig bekantskap som är både körglad och bekväm.

Där testades alltjämt inte en av de mest intressanta modellerna, e-308 SW utan för det fick vi bege oss till Katalonien. 

Det som är unikt med e-308 SW är att man hivat ut allt som har med förbränningsmotorer att göra och enbart förlitar sig på elektronernas styrka.

SW-beteckningen indikerar dessutom att det handlar om något så udda som en helt elektrisk kombi. 

Vi provkörde bilen i Spanien. (Foto: Peugeot)

Elkombi i mellansegmentet 

Det här medför att den främsta konkurrensen, bland andra elektriska kombibilar, kommer från MG5 och Nio ET5 vilket är modeller som borde positionera sig prismässigt söder respektive norr om e-308 SW. 

Modellen bör med andra ord sikta in sig på en otroligt intressant och tidigare outforskad del av marknaden där det finns gott om hugade spekulanter i Sverige. 

Vi börjar med den mest positiva aspekten av den här bilen – utsidan. Designen känns som en fullträff, framförallt i kulören Selenium-grå som provkörningsexemplaret var draperad i. 

Peugeot e-308 SW
Designmässigt har Peugeot lyckats väl med e-308 SW. (Foto: Peugeot)

Elegant sportig

Fronten har ett aggressivt uttryck men det slätas ut något när man rör sig mot mitten av bilen och en mer elegant profil tar vid.

När man sedan rör sig akterut tar det aggressiva intrycket vid igen mycket tack vare baklampornas distinkta former. 

E-308 har dock inte fått märkets nya ljussignatur som återfinns på syskonen 2008 och 508 och hämtar inspiration från märkets Le Mans-racingbil 9X8 från 2023. 

Det estetiska intrycket är med andra ord mycket gott och Peugeot har lyckats få till en fin kompromiss mellan sportighet och fransk elegans.

Dock finns det en liten detalj som skaver och det är försöket att efterlikna någon form av avgasrör. Vem i hela fridens namn skulle vilja ha fejkade avgasrör på sin elbil? 

Peugeot e-308 SW
Bilen ger sig in i det växande segmentet för eldrivna kombi-bilar. (Foto: Peugeot)

Fräcka displayer 

När man kliver in genom dörren möts man av en digital instrumentpanel och infotainmentsystemet är snyggt integrerat. Det ser snyggt ut och fungerar för det mesta bra. 

Interiören i övrigt dras dock med en lite väl hög andel av hårdplast som drar ner helhetsintrycket. De textilklädda inläggen i dörrsidorna är däremot ett ovanligt och snyggt inslag. 

Ratten har en lite speciell form men man vänjer sig ganska snabbt och det är en befrielse att få hantera de fysiska rattknapparna i jämförelse mot många andra som valt touch. 

Interiören är en blandad historia. (Foto: Peugeot)

Bristfälliga elbilsegenskaper

Där bilen tyvärr inte presterar riktigt lika bra är när det kommer till de elektrifierade egenskaperna. Storleksmässigt passar e-308 SW som förstabil för många tack vare sina goda utrymmen. 

I Sverige innebär dock en familjebil ofta att man ofta kör lite längre sträckor som till sommarhuset eller skidorten.

Då är det inte särskilt angenämt att räckvidden bara når upp till skrala 400 kilometer enligt WLTP eller att snabbladdningen inte är högre än 100 kW. 

På väg upp till skidsemestern tröstar det föga att energieffektiviteten är klassledande med låga 1,27 kWh per mil. Men med ett så litet batteri som 54 kWh kommer man att känna sig hopplöst begränsad.

Peugeot e-308 SW
Peugeot e-308 SW tampas med lite för långsam laddning och kort räckvidd. (Foto: Peugeot)

Potentialen finns

Den låga förbrukningen skulle, i kombination med antingen ett stort batteri eller snabb laddning eller helst både och, kunna leverera konkurrenskraftig elprestanda. 

Drivlinan i e-308 SW är i praktiken densamma som i lilla e-208 och redan här inser man problematiken.

Att försöka hitta en kompromiss som passar två så vitt skilda modeller är en omöjlighet. För e-208 fungerar dock drivlinan bra trots att den blir alldeles för dyr. 

I storebror e-308 SW blir det däremot inte en fullträff. Med den högre vikten så får elmotorn kämpa och bilen uppfattas förvånansvärt långsam. 50 hästkrafter till och upplevelsen hade förändrats rejält till det bättre. 

Det går inte att komma ifrån att Peugeot har kompromissat lite för mycket när man utvecklat sina elektriska drivlinor. Lite bättre modularitet med fler batteri- och motorstorlekar hade gjort gott.

Peugeot e-308 SW
Peugeot e-308 hade kunnat vara lite mer genomtänkt på sina håll. (Foto: Peugeot)

Peugeot e-308 SW har skuffen full med praktikalitet

Peugeot e-308 SW lyckas med att erbjuda en härlig körupplevelse som är både underhållande och komfortabel.

Dessutom är utrymmena väl tilltagna och fyller de flesta kombiköpares behov. 

Det som däremot inte möter den typiska kombiköparens behov är den korta räckvidden, den långsamma snabbladdningen och den slöa prestandan. Det gör att e-308 SW som första bil kan bli en utmanande upplevelse. 

Sedan kan man också tänka sig att priset, som ännu inte är officiellt, lär landa uppe i det blå, då lillasyskonet e-208 är minst sagt ambitiöst prissatt. 

Tekniska data

Peugeot e-308 SW

Motor: Elmotor fram, 156 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 9,0 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Elektrisk räckvidd: 413 km
Vikt: 1 750 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4636/1852/1442 mm
Pris: Ej tillgängligt

Första intryck

Peugeot e-308 SW

3.0

Peugeot e-308 SW imponerar på många sätt. Priset har inte kommunicerats men räknas bli högt.