Landet där ingen köper elbil – regeringen satsar 10 miljarder

Italien har en av Europas största vagnparker. Den råkar även vara en av kontinentens äldsta och få kör elbil, något det sydeuropeiska landet nu vill råda bot på.

Den italienska regeringen diskuterar en satsning värd 930 miljoner euro, motsvarande 10,4 miljarder kronor, för att skynda på omställningen till elbil.

Det rapporterar amerikanska Bloomberg.

Gamla som gatan

Det finns cirka 40 miljoner bilar i Italien och av dessa är minst 11 miljoner del av Euro 3-utsläppsklassen, vilket innebär att de är äldre än 20 år.

Det kan i hög grad härledas till att gemene italienare helt enkelt inte har råd med nya bilar.

Eftersom elbilar är dyrare än fossilbilar innebär det även att andelen elbilar står för mindre än fem procent av försäljningen.

Incitament ska visa vägen mot elbil

Det är med hjälp av incitament som italienare ska uppmuntras till att byta till just elbil.

Tanken är ge incitament på upp till 13 750 euro, motsvarande 154 000 kronor, för att tillåta medborgare som tjänar under ett visst årsbelopp per år att skrota sina gamla Euro 2-bilar till förmån för elbilar.

Utöver att gynna elektrifieringen hade satsningen bidragit till att stimulera bilförsäljningen samt stötta låginkomsttagare.

Porsche 911 S/T elbil
I Italien slår hjärtat extra hårt för bilar som Fiat Panda. (Foto: Marcus Berggren)

Protektionistiska åtgärder

Likt Frankrike diskuteras möjligheten att ”prisa bort” kinesiska elbilar även i Italien. Det handlar om att skydda den inhemska industrin genom att justera incitament med hänsyn till utsläppen vid tillverkning och distribution.

I sin tur hade elbilar tillverkade i Kina (och för den delen USA) blivit bra mycket dyrare.

Ett steg i att trissa upp andelen elbilar på den europeiska marknaden är att göra dem billigare. Det är något som kräver insatser på Europa-nivå, särskilt på marknader av samma kaliber som Italien.

Den första februari ska förslaget diskuteras med representanter från bilindustrin innan ett beslut fattas.