Test: Audi e-tron GT provkörd – bättre än Porsche?

2020 drog Audi skynket av det elektriska flaggskeppet e-tron GT. Nu har det blivit dags för den uppdaterade varianten att äntra marknaden. Vi lade i Högsta Växeln och dundrade ner till Frankfurt för att provköra uppdaterade Audi e-tron GT.

Utgående e-tron GT stoltserade med en design som heter duga, en oerhörd laddkapacitet och en bestämt Audi-kompatibel körupplevelse.

Vad gäller tillkortakommanden var räckvidden undermålig, baksätet trångt, och priset högt.

Audi e-tron GT delar arkitektur med sitt tyska koncernsyskon Porsche Taycan och bilarna delar således en hel del hårdvara, vilket är till bådas fördel.

Differentieringen märks i stället i designen och kördynamiken.

Audi e-tron GT
Vi åkte till södra Tyskland för en provkörning.

Foton: Audi

Uppdaterade Audi e-tron GT

Detta är nytt

Uppdaterad räckvidd
Upp till 609 km

Snabbare laddning
Upp till 320 kW – 28 mil på 10 minuter

Aktivt chassi
Luftfjädring med 2-kammar-2-ventilsteknik

Tydligare differentiering
Större designskillnader mellan modellerna

Nya beteckningar
S e-tron GT – 679 hästkrafter
RS e-tron GT – 856 hästkrafter
RS e-tron GT Performance – 925 hästkrafter

Ny fjädring

Bortsett från den nackbrytande prestandan har krutet lagts på fjädringen där den stora nyheten är aktiva dämpare med det fantasifulla namnet Audi Active Suspension.

I korta drag består den av tvåventilsdämpare och ett hydrauliskt system som jobbar blixtsnabbt.

Det märks när man öppnar en av bilens dörrar på en parkering när bilen prompt reser sig närmare 8 centimeter för att göra insteget enklare.

Vid körning fungerar systemet som så att det parerar ojämnheter i alla tänkbara led. Vid acceleration trycker det ner framvagnen, vid inbromsning gör det tvärtom och vid kurvtagning lutar bilen upp till två grader för att ta sig an kurvan helt platt.

I praktiken är det endast något man märker av när man tänker på det, men resultatet är en fjädring som parerar allt i dess väg likt en musketör.

Vi fick testa att köra i full kareta på en ojämn slalombana där det genast blev väldigt tydligt hur den tyska ingenjörskonsten eliminerar ojämnheter, något som gynnar både dynamiken och komforten.

Audi e-tron GT
Audi visade vad märkets nya aktiva chassi gick för på en slalombana.

Audi e-tron GT är en eldriven GT-bil

Nya Audi e-tron GT beskrivs som en GT-vagn, varför vår testkörning utgick från Frankfurt följt av drygt 20 mil på tyska landsvägar för att sedan köra ytterligare 15 mil på Autobahn.

Jag började naturligtvis med toppmodellen, RS e-tron GT Performance. Det rör sig om den kraftfullaste Audin någonsin, där den största begränsningen att få ner kraften i backen är däcken – åtminstone upp till 80 km/h enligt ingenjörerna på plats.

Luftfjädring är standard på alla varianter av e-tron GT och i komfortläget är även prestandastinna Performance-varianten bestämt bekväm. Just kombinationen av sport och komfort är något Audi gjort väl, väldigt länge.

”Vi eftersträvar en harmoni vad gäller komfort och dynamik”, förklarar Carsten Jablonowski, chassiingenjör på Audi.

Audi RS e-tron GT Performance följer det receptet till punkt och pricka. Resan till gasen i botten är förhållandevis lång och kraftleveransen är linjär och lättkalibrerad. Det är därför oerhört lätt att köra bilen lugnt och sansat, 925 hästkrafter till trots.

Interiören är belamrad med fysiska knappar – ett stort plus för Audi – medan infotainmentsystemet börjar bli till åren.

Den låga mittkonsolen bidrar till en luftig kupé med mycket rymdkänsla. Något som emellertid inte är särskilt rymligt är förvaringen i mittkonsolen och det finns heller inget naturligt ställe att lägga sin mobiltelefon, såvida den inte ska förvandlas till en projektil vid maximalt gaspådrag.

Audi e-tron GT
Vår testrutt var tänkt att efterlikna en slags ”grand tour”.
Audi e-tron GT
Det är lätt att trivas bakom ratten.

Plattan i mattan

Vad gäller körlägen finns det, utöver komfort, ett dynamiskt läge och ett prestandaläge. Det finns även en knapp på ratten för två inställbara RS-lägen.

I det dynamiska läget premierar bilen att driva bakhjulen och är enligt Carsten ”läget man ska använda om man vill ha som roligast”.

Vi gavs möjlighet att även köra på en liten testbana bland vinrankor där vi uppmanades till att pressa bilarna så hårt vi ville.

I det dynamiska läget går det att få ut bakvagnen och RS e-tron GT Performance är lättkontrollerad, men det är även en herrans massa bil att sladda med.

På landsväg träder dess dynamiska kompetens fram och likt andra prestandastinna Audi-bilar är det inte renodlad körglädje man upplever, men det är omöjligt att inte imponeras över vad den klarar av.

Gasen i botten från stillastående möjliggör en 0–100-tid på 2,5 sekunder, vilket känns i både kropp och knopp. När man väl är uppe i fart upplevs inte accelerationen som lika våldsam, även om sprinten till 200 km/h tar blott 8 sekunder.

Hastighetsmätaren skvallrar dock om något helt annat och toppfarten på 250 km/h når man löjligt snabbt.

I höga hastigheter känns RS e-tron GT Performance stabil samtidigt som komfortnivån förblir hög.

Den uppdaterade GT-elbilen slukar mil som ett flygplan. Jämte syskonet Porsche Taycan upplevs e-tron GT som mindre sportig.

Audi e-tron GT
Uppdaterade e-tron GT är en attraktiv pjäs.

Andra varianter

Vi provkörde även instegsmodellen S e-tron GT som med sina 679 elektriska kusar är en instegsmodell som heter duga. I ärlighetens namn är det svårt att faktiskt känna skillnaden mellan S e-tron GT och RS e-tron GT när man är ute och köra.

Vid ett stillastående accelerationstest märker man skillnad, men inte när man rastar bilarna på landsväg.

Hur man än vänder och vrider på det är alla varianter vansinnigt snabba och i instegsmodellen får man ändå 90 procent av känslan man får i toppmodellen.

RS e-tron GT Performance erbjuds även med exklusivare möjligheter via Audi Exclusive, det tyska märkets program för att skräddarsy bilarna efter kundernas önskemål vad gäller färger och materialval.

Audi e-tron GT
Audi e-tron GT har upp till 925 hästkrafter.
Audi e-tron GT
På plats i Tyskland gavs vi möjlighet att testa en rad olika varianter.

Audi e-tron GT imponerar

Uppdaterade Audi e-tron GT tar ett redan förhållandevis framgångsrikt recept och slipar precis tillräckligt för att göra det oerhört svårslaget. Komfortnivån är hög, prestandan är svindlande och körupplevelsen är riktigt trevlig.

Jämte en Porsche Taycan möts man även av en kupé som känns något rymligare, en mer komfortorienterad körupplevelse och en högre dos diskretion, om det nu är det man eftersträvar.

Resultatet är en oerhört bra elbil, särskilt för långresor. Den höga komfortnivån, goda räckvidden, och blixtrande snabbladdningen bidrar till en reell premiumkänsla.

Balansen mellan sportighet och komfort är välavvägd och uppdaterade Audi e-tron GT levererar ett imponerande helhetspaket.

Fördelar

  • Bra balans mellan sport och komfort
  • Laddar enormt snabbt
  • Imponerande räckvidd

Nackdelar

  • Trångt baksäte
  • Utdaterat infotainment
  • För många varianter
Audi e-tron GT
Det uppdaterade flaggskeppet imponerar.
Tekniska data

Audi S e-tron GT (2025)

Motor: Två elmotorer, 679 hästkrafter, 717 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 3,4 sekunder
Toppfart: 245 km/h
Elektrisk räckvidd: 609 km
Vikt: 2 385 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5004/1964/1369 mm
Pris: från 1 460 000 kronor

Tekniska data

Audi RS e-tron GT (2025)

Motor: Två elmotorer, 856 hästkrafter, 865 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 2,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 598 km
Vikt: 2 385 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5004/1964/1369 mm
Pris: från 1 695 200 kronor

Tekniska data

Audi RS e-tron GT Performance (2025)

Motor: Två elmotorer, 925 hästkrafter, 1 027 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 2,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 592 km
Vikt: 2 395 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5004/1964/1369 mm
Pris: från 1 860 000 kronor

Första intryck

Audi e-tron GT

4.5

Nya Audi e-tron GT imponerar med sin räckvidd, laddning och kompetens.