Test: Kia Sorento Plug-In Hybrid

Kia Sorento Plug-In Hybrid (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, 180 hästkrafter, 265 newtonmeter + elmotor 91 hästkrafter. Systemeffekt 265 hästkrafter, 350 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,7 sekunder
Toppfart: 193 km/h
Vikt: 2 174 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4810/1900/1700 mm
Pris: 584 400 SEK
(Testbil cirka 659 300 SEK)

Kia Sorento är en familjebil med plats för sju personer plus packning som inte kostar skjortan. Den senaste generationen är en välbyggd bil med tekniska innovationer upp till öronen. När modellen lanserades i Sverige var den fyrcylindriga dieselversionen med drygt 200 hästkrafter först ut men man lovade redan då att en plug-in hybrid skulle följa. Att elektrifiera en stor SUV är inget nytt, Volvo släppte exempelvis XC90 T8 redan 2015 som då kombinerade bensin- och eldrift. Problemet med stora bilar som också ska kunna köras på el är tyngden. Batterier väger, mycket, och det gör att räckvidden ofta får ta stryk. Elektrifierade Sorento utlovar 57 kilometers räckvidd på enbart el. Låt oss ta reda på hur väl det stämmer genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Kia Sorento Plug-In Hybrid.

Att fjärde generationen Sorento är en kantig skapelse konstaterade vi redan första gången vi fick lägga vantarna på bilen. Plug-in hybriden är inget undantag, utan visar samma muskulösa utstrålning och kolossala proportioner. Det enda som skiljer den elektrifierade versionen från dieseln är texten ”ECO plug-in” på bagageluckan. Tack och lov finns varken några sportiga fejkutblås eller någon onaturligt stor vinge. Sorento plug-in är lika sportig som Leif GW Persson och den försöker heller inte skapa uppfattningen av att vara något annat.

Insidan är fullspäckad med teknik som exempelvis ett digitalt instrumentkluster som visar döda vinkeln i displayen när blinkersen slås på. Det finns en mängd fysiska knappar men layouten är städad, och det är enkelt att hitta de funktioner man vill åt. En märklig detalj är att räckvidden på bensin konstant visas i förardisplayen, medan räckvidden på el inte visas bredvid batterisymbolen. Man ser enbart en stapel över batteriets laddning och för att komma åt räckvidden i kilometer behöver man bläddra i menyn.

När det kommer till köregenskaper är det knappast någon överraskning att Sorento plug-in inte är särskilt dynamisk. Den känns tung, men det medför även att den upplevs som bekväm. Den gungar fram över ojämnheter mer än sina konkurrenter, men inte på ett okontrollerat sätt utan på ett behagligt vis. Den goda komforten får även hjälp av de breda och mjuka lädersätena som framtill både kan värma och kyla baken.

Sorento plug-in är inte särskilt snabb, men den har samtidigt tillräckligt med kraft för att inte upplevas som seg. Elmotorn är behjälplig med mer direkt vridmoment än vad bensinmotorn kan ge, och att köra på enbart el i stadstrafik fungerar utmärkt.

Det absolut största problemet med Sorento Plug-In Hybrid är uppvärmningen av kupén. Det kan låta som ett märkligt konstaterande men låt mig förklara. Plug-in hybridbilar kan antingen värma kupén genom bränslevärmaren, en värmepump, en elektrisk värmare eller som i Kias fall genom att starta förbränningsmotorn. Under testperioden låg yttertemperaturen på mellan -10 och -3 grader och med klimatanläggningen inställd på 22 grader så innebar det att motorn startade varje gång bilen rullade iväg, trots att batteriet var fulladdat.

Bensinmotorn fick alltså gå på tomgång för att kupén skulle kunna värmas till en behaglig temperatur. Detta medför inte bara att man konstant kan höra den brummande bensinmotorn utan även att förbrukningen tickar på uppåt under korta sträckor, trots att bilen de facto drivs av batterierna. Det som är positivt är att räckvidden på enbart el inte försämras anmärkningsvärt under vintertid.

Kia Sorento i laddhybridsutförande är med andra ord en fenomenalt praktisk, sjusitsig familjebil. Den är kompetent och mångsidig, och elektrifieringen gör den till en sann spargris. Det ingår mängder av utrustning och teknik i det konkurrenskraftiga priset men tyvärr dras helhetsbetyget ner på grund av lösningen att förbränningsmotorn startas för att reglera klimatet i kupén. 

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Kia Sorento plug-in hybrid är en oerhört kompetent och mångsidig familjebil med plats för många och mycket. Den bjuder på god komfort och är välutrustad, särskilt med mycket teknik, trots sin rimliga prislapp. Tyvärr dras helhetsbetyget ner på grund av att förbränningsmotorn måste startas för att klimatanläggningen ska nå rätt temperatur.