Citroën C5 X provkörd i Spanien

Citroën C5 X (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig bensinmotor, 180 hästkrafter, 300 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,8 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1467 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4805/1865/1485 mm
Pris:  från ca 350 000 SEK (Tyskland)

Citroën C5 X Plug-In Hybrid (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig bensinmotor, elmotor, totalt 225 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunde
Toppfart: 233 km/h
Elektrisk räckvidd: 50 km
Vikt: 1856 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4805/1865/1485 mm
Pris: från ca 450 000 SEK (Tyskland)

Om man ber någon rabbla upp ikoniska Citroën-modeller är chansen stor att många av alternativen är i form av stora sedaner. Den mest kända av dessa är Citroën DS, även kallad Paddan, som tack vare sin hydropneumatiska fjädring räddade livet på Charles de Gaulle. Den sista stora Citroën-sedanen i modern tid var C6 som tillverkades till och med 2012. Nu har fransmännen än en gång gett sig in i det så kallade D-segmentet. Jag lade i Högsta Växeln och hoppade på en plåtkråka till Barcelona för att provköra nya Citroën C5 X.

Ett potpurri av karosser

Den som har fungerade ögon kommer snabbt se att nya Citroën C5 X inte är en regelrätt sedan. I stället hämtar den inspiration från flera karosstyper – sedan, kombi, och suv. Resultatet är en design som enligt mig för tankarna till Honda Accord Crosstour men i ett mycket elegantare format. Personligen tycker jag att designen går hem och jag uppskattar att Citroën har valt att göra sin egen grej snarare än att bara ta rygg på det myller av konkurrenter som finns.

 

Nytt infotainment

Invändigt möts man av en mer konservativ approach än vad utsidan har tagit. Nytt för C5 X är infotainmentsystemet som har tagit inspiration från smartphones. Det är en vidareutveckling av det system som man finner i exempelvis ë-C4 men fungerar betydligt bättre i C5 X.

Det gäller dock att man vet hur man använder sig av det och när man väl lärt sig det är det väldigt användbart och responsivt. Undantaget är navigationssystemet som till en början är svårt att följa. Det finns även en 21-tums head-up display som visar en myriad av information.

Spatiös och komfortabel

Bagageutrymme C5 X
Bensinmotor: 545 liter
Laddhybrid: 485 liter
——-
Bagageutrymme konkurrenter
Superb (bensin/phev): 660/510 liter
Passat (bensin/phev): 650/483 liter

Nya C5 X är inte bara stor på utsidan utan även interiört möts man av mycket rymlighet. Baksätet är stort – av samma kaliber som Škoda Superb – och även huvudutrymmet i baksätet är bra.

Bagageutrymmet är åt kombihållet och det finns ingen kant vilket underlättar lastning. Sätena är väldigt bekväma och man sitter långt ner, trots den suv-aktiga karossen.

Nya Citroën C5 X ledord är design och komfort, något fransmännen nämnde gång på gång. När det gäller just komforten – något som varit Citroëns paradgren i flera decennier – är det område där märket briljerar mest. Det är någonting uppfriskande med ett bilmärke som inte har några sportiga ambitioner, sportläget i bilen till trots. Komforten i C5 X kan man tacka märkets så kallade Citroën Advanced Comfort Active Suspension som bara finns tillgängligt i just laddhybriden.

Bensindriven instegsmodel

Körlägen
Eco
Normal
Sport

På plats i Barcelona började jag med att testa instegsmodellen för den svenska marknaden, en 180-hästars bensinare utan elektrifiering. Den saknar det ovannämnda fjädringssystemet men är inte obekväm för det.

Som man förväntar sig av 180 hästkrafter är det fullt tillräckligt, men C5 X känns aldrig rapp. Det är förvisso inga bekymmer då den uppmanar föraren att köra väldigt lugnt och sansat. Drivlinan upplevs stundtals som ryckig, dels i tät trafik, dels under mer dynamisk körning på krokiga spanska bergsvägar.

Just sportigheten är som sagt ingenting man skriver hem om, men med det sagt är skillnaden mellan körlägena på instegsmodellen påtaglig. Oavsett vad upplevs aldrig C5 X som hård men i sportläget är den förhållandevis platt i kurvorna. I normal-läget (komfort-läget är reserverat för laddhybriden) är C5 X oerhört mjuk och lugnande. Dessutom är det väldigt tyst i kupén – särskilt på släta sydeuropeiska motorvägar – och man uppmanas till att köra som en präst.

Toppmodellen är elektrifierad

Körlägen
Eco
Normal
Komfort
Sport

Toppmodellen – samt den förväntade storsäljaren – är laddhybriden som delar drivlina med bland andra DS 9 och Peugeot 508. Skillnaden mellan laddhybriden och bensinmotorn är stor och man känner att elmotorn hjälper till ganska bra.

Den elektriska räckvidden är cirka 35 kilometer i verkligheten och enligt Citroën är det med elektrisk drivning som modellen upplevs bäst. Den känns även piggare än sitt renodlade fossilsyskon, men lider även den av en drivlina som låter ganska mycket och en hel del tyngd.

Konkurrenter
Opel Insignia
Škoda Superb
Volkswagen Passat

Skillnaden på komfort jämte ordinarie fjädringen är märkbar men inte astronomisk. Med det sagt är Citroën C5 X tveklöst den mjukaste bilen i segmentet men fransosernas påstående om att den erbjuder en flygande matta-upplevelse är lite väl kryddad. Den mjuka fjädringen ackompanjeras även av en tyst och behaglig kupé som känns ombonad.  

När det gäller fjädringen på båda bilarna har de ibland svårt med att parera vägens ojämnheter när den inte är i form av en EU-finansierad motorväg utan snarare när det rör sig om en genomfartsled i en spansk by. Men för det mesta lyckas den släta ut asfalten riktigt väl.

Summan av croissanten

Med nya C5 X slår Citroën på stort, något de även är tydliga med att poängtera. Resultatet är en vansinnigt komfortorienterad familjebil med stort fokus på design. Utseendemässigt är den häftig och lyckas väl med att väva samman olika karosstyper. Interiören är trivsam och för det mesta högkvalitativ och sätena är bekväma.

Priserna för den svenska marknaden är ännu inte klara men om man utgår från de tyska priserna kan man räkna med att behöva punga ut ungefär 450 000 SEK för laddhybriden. Citroën C5 X imponerar och framstår som ett förhållandevis attraktivt alternativ i det fortfarande aktuella D-segmentet.

Det går att beställa nya Citroën C5 X i maj och de första leveranserna förväntas bli till sensommaren 2022.

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Med nya C5 X har Citroën än en gång gett sig in i det klassiska D-segmentet. Modellen erbjuder hög komfort och en genomgående trevlig körupplevelse men betyget dras ner av en ryckig drivlina och en elektrisk räckvidd som är undermålig.