Uppdaterade BMW X4 M Competition provkörd i Tyskland

BMW X4 M Competition (2022)
Motor: 3,0-liters, rak 6:a, bensin, 510 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 285 km/h
Vikt: 2 085 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4754/1927/1620 mm
Pris: från 959 900 SEK

BMW X4 M Competition debuterade i början av 2019 och gav sig ut i ett förvånansvärt konkurrenskraftigt segment. Vi testade den vid årsskiftet 2019/2020 genom att åka till Sveriges kallaste plats. Det gick sådär. Med det sagt har den över 50 procent marknadsandel inom segmentet och nu har det blivit dags för en uppdatering. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra uppdaterade BMW X4 M Competition i München.

Bayern möter Brasilien

Konkurrenter
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Jaguar F-Pace SVR
Mercedes-AMG GLC 63 Coupé

BMW X4 M har fått sig både kosmetiska och mekaniska uppdateringar. Utseendemässigt har den fått större njurar, en ny front och man kan numera få den i färgen Sao Paulo-gul, precis som vår testbil. Interiört rör det sig om en ny mittkonsol, precis som i ordinarie X3 och X4, samt ett nytt infotainmentsystem. Enligt BMW ska nya X4 M Competition även vara bekvämare och erbjuda större skillnad mellan de olika körlägena.

Fullt ös medvetslös

Tar man sig en titt under huven har motorn fått ytterligare 50 newtonmeter i vrid vilket kapar 0,3 sekunder från 0-till-100-tiden. Att faktiskt känna skillnaden är svårt om man inte kör utgående X4 M och den uppdaterade varianten i direkt anslutning till varandra. Den förblir emellertid ruskigt snabb. Accelerationen är våldsam och i Sport Plus-läget är gasresponsen nästintill lika direkt som i en elbil. BMW har verkligen lagt krut på att bilen ska vara genuint snabb och kapabel, inte bara för att vara en SUV.

Smaken är som baken

Apropå den ovannämnda ökade komforten kan man konstatera att allt är relativt. Även om fjädringen upplevs som mjukare – något som troligtvis gynnas av att södra Tyskland har bättre vägar än Sverige – är det ingen kolossal skillnad. Modellen förblir stenhård och fokus verkar ligga på att använda sig av ingenjörskonst för att ta sig runt det faktum att X4 i grund och botten inte är det bästa utgångsläget för att tillverka en prestandabil. Komfort-läget bjuder ändock på en komfortnivå som går att leva med om man ser till vad bilen erbjuder i övrigt.

Blodigt allvar

Sport Plus-läget förvandlar verkligen X4 M Competition till en stenhård, superseriös vettvilling till bil. På den släta tyska motorvägen när man trycker på för kung och fosterland i ytterfilen går det an, men på en ojämnare väg är det som att åka lådbil i termer av komfort. Väghållningen är ruskigt imponerande och hur man än vänder och vrider på det är X4 M kapabel ända ut i fingerspetsarna.

Problemet med X4 M Competition är att BMW ansträngt sig lite väl hårt med att försöka få den att kännas som en M4 på styltor i stället för att låta modellen följa sin egen väg. Att fokusera på att låta X4 M vara en M-bil med en extra dos robusthet hade gjort bilen mer fulländad och troligtvis roligare. Den är imponerande att köra och briljerar segmentmässigt sannerligen när det gäller väghållning, acceleration och brutalitet men när det gäller renodlad körglädje är exempelvis Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio ett bättre alternativ.

Summan av apfelstrudeln

BMW X4 M Competition är tveklöst en av de mest nischade modellerna som det bayerska märket har i sitt stall. Om du bara måste ha en bil som kombinerar just SUV-karossen med onådig prestanda är X4 M (och X3 M för den delen) det du vill ha. Kruxet är att komforten är icke-existerande och att det finns roligare bilar att köra. Välj i stället en renodlad M-bil, förslagsvis BMW M3 Touring (eller en Alpina B3 Touring) om det är praktikalitet du är ute efter. När det rör sig just prestanda-SUV:ar tar sig dock X4 M Competition an segmentet på största allvar.

För- och nackdelar

+ Förbryllande kompetent
+ Brutal prestanda
+ Rimligt prissatt
– Stenhård
– Coupé-karossen tillför ingenting
– Inte överdrivet rolig

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Det är omöjligt att inte imponeras av BMW X4 M Competition. Den är hänsynslös och presterar mycket bättre rent dynamiskt än vad den egentligen borde kunna. Med det sagt fyller den ingen funktion och avsaknaden av komfort i kombination med dess råhet innebär att den hade varit omöjlig att leva med.