Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Motor: 2,9-liters, V6, bensin, 510 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 283 km/h
Vikt: 1830 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4702/1955/1681mm
Pris: 830 000 SEK (Testbil ca 920 000 SEK)

Alfa Romeo har gång på gång under historien visat vad passionerad bilkörning faktiskt är. Det är märket som erbjuder ren körglädje oavsett vilket biltyp man färdas i. Vissa, inklusive bilvärldens nutida gud Jeremy Clarkson, brukar säga att man inte är en äkta bilmänniska om man inte vid något tillfälle i livet har ägt en Alfa. Det är få andra märken som erbjuder samma livlighet, personlighet och engagemang på ett så fenomenalt vis som Alfa Romeo lyckas med. Vi har kört märkets SUV, Stelvio, ett antal gånger och har varje gång konstaterat att den, trots sin storlek, lyckas leverera lika mycket glädje till föraren som ett nyfött barn gör till sina föräldrar. Denna gång prövar vi bilen med en fyrklöver på sidan vilket innebär att den är den starkaste och viktigaste versionen hittills. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

Det råder ingen tvekan om att Stelvio är en vacker SUV och designen har definitivt inte försämrats med tillägget Quadrifoglio. Den ser ut ungefär som en vanlig Stelvio som lider av svåra aggressionsproblem. Fronten ser argare ut än någonsin med större luftintag fram och extra intag på huven som liknar ett par gälar. Fälgarna är stora som urtavlan på Storkyrkan i Stockholm och baken är, tack vare däcken, lika bred som Nicki Minajs höfter. Den har fyra utblås och de är lika äkta som mitt bilintresse. Det vill säga, inga fejkade slutrör.

På insidan fortsätter känslan av att denna bil är något utöver det vanliga. Den har smyckats med en uppsjö av kolfiber och röda sömmar som går över absolut varenda läderbit i hela interiören. Naturligtvis sitter de exceptionellt bra paddlarna på plats bakom ratten som är av högre kvalitet än ett diamanthalsband och förhöjer körkänslan enormt.

När man pratar om prestanda finns det ingen tvekan om att Stelvio Quadrifoglio är makalöst snabb. Hur snabb undrar ni? Jo, ungefär världens snabbaste serieproducerade SUV runt Nürburgring-snabb. Motorn är i grund och botten en Ferrari-motor med 510 hästkrafter som skickar kraften genom en mycket kompetent åttastegad automatlåda. Alfa Romeo har arbetat med att göra bilen så lätt som möjligt och lyckats väl. Den väger strax över 1800 kilogram vilket är en del men känslan bakom ratten antyder att det är en mycket mindre bil.

Stelvio Q är inte en bil för långfärder med familjen. Tro mig, jag har testat. Visst, man kommer upp i motorvägsfart snabbare än vad medpassagerarna kan blinka och att göra en omkörning är lättare än att säga sitt eget namn. Dock är känslan ungefär densamma som att färdas i en gummibåt mitt ute på ett stormigt hav. I motorvägsfart hoppar man, snarare än att glida fram. En hel del vindsus och vägljud genomtränger kupén. Komforten är med andra ord inte Stelvio Quadrifoglios starkaste sida.

Så fort man trycker gasen i botten glömmer man dock bort alla bilens brister. De 510 hästkrafterna slungar föraren och alla medpassagerare bakåt i stolarna. Det är ingen liten knuff utan kan snarare jämföras med att få en tryckvåg från ett exploderande kärnkraftverk i ansiktet. Motorn är helt underbar på alla sätt och vis. Oavsett om man ligger och krypkör i gångfart eller om man är på väg upp i hastigheter som säkerligen skulle innebära fängelse i vissa delar av världen är det en föreställning som innebär ren njutning. Ljudet som produceras är för en bilälskare vad Luciano Pavarotti är för en operaälskare. Tillsammans med det smattrande ljudet vid växlingarna får det vilken bilälskande människa som helst att darra i hela kroppen och bli rosenfärgad om kinderna.

Föreställ er inte Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio som en SUV. Den är en superbil, bara väldigt praktisk och med plats för hela familjen. Man har god sikt åt alla håll och markfrigång nog att inte skrapa upp hela undersidan varje gång man ska ta sig ner i ett parkeringsgarage. Många biltillverkare tillverkar idag prestandaversioner av sina SUV:ar men hur briljanta de än är, är det inga som jag har kört som faktiskt ger känslan av att köra en sportbil. Tills nu. Stelvio Q är nämligen ensam med att kunna göra föraren halvt dement så att man helt glömmer bort vilken biltyp man befinner sig i. Den är en stor bil som får hjärtat att glöda som ingen annan SUV kan göra. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio – en bil man förälskar sig i.

BETYG
Exteriör
10
Interiör
8
Körglädje
10
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
10
Ha-begär
9
Relativ prestanda
10
Personlighet
10
Motorljud
10
Komfort
5
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.