Honda HR-V provkörd i Tyskland

Honda HR-V e:HEV (2022)
Förbränningsmotor: 1,5-liters, 4-cylindrig bensinmotor, 107 hästkrafter, 131 newtonmeter
Elmotorer: 131 hästkrafter, 253 newtonmeter (vilket är bilens maxeffekt och -vridmoment)
Kraftöverföring: Automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,6 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 1 452 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4340/1790/1582mm
Pris: 299 900 SEK
(testbil cirka 349 900 SEK)

Små SUV:ar är en av de trendigaste biltyperna marknaden idag med många modeller och stenhård konkurrens. För 20 år sedan var Honda pionjärer i segmentet med HR-V, och nu kommer modellen i en tredje generation. Bilen är ett viktigt steg mot märkets mål att elektrifiera hela sitt modellprogram till nästa år, och lockar vid första anblick med ett fräscht nytt formspråk och många smarta lösningar. Frågan är om den ska stå pall mot den hårda konkurrensen. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Frankfurt för att undersöka.

Hög halt Honda

Formspråket på nya HR-V känns betydligt mer stilrent och egensinnigt jämfört med den förra generationen, och bilen är fylld av väluttänkta lösningar som känns typiskt Honda. Däribland kan nämnas att sidospeglarna har separerats från de ovanligt tunna A-stolparna för att maximera synfältet, och att luftutblåsen på instrumentbrädan är formade för att bilda en sköld av tempererad luft längs rutorna för att effektivt skärma kupén från omvärlden.

Likt i förra generationen av HR-V sitter bränsletanken under framsätena istället för längre bak, vilket möjliggör att baksätet går att vika och fälla på en mängd olika sätt för effektiv lastning. Lösningen heter Magic Seats och funkar väldigt smidigt, och skänker bilen en god dos praktikalitet. Nackdelen är att man som förare sitter ganska högt, men det är inget större problem i en bil av denna typ. 

Känslan att HR-V är en genomtänkt bil märks också i att allting interiört är väl ihopskruvat, med undantag från växelspaken som känns ganska plastig och ranglig. Infotainmentsystemet har städats upp med färre menylager och är enkelt att handskas med, och utrustningsnivån är hög redan på basmodellen med bekvämligheter som adaptiv farthållare och LED-strålkastare.

Bensinmotorn agerar elverk

Konkurrenter

Lexus UX 250h

Jeep Renegade 4xE

Mazda CX-30

Initialt erbjuds nya HR-V endast med den senaste versionen av Hondas självladdande hybriddrivlina e:HEV, som lovar att kunna mäta sig med en laddhybrid vad gäller förbrukning utan att någonsin behöva pluggas in i elnätet. Systemet särskiljer sig genom att inte använda en regelrätt växellåda, utan 1,5-litersmotorn under huven agerar istället mestadels elverk för att driva elmotorerna och ladda batteriet. Detta betyder att den slipper arbeta på varvtal där den inte är särskilt effektiv. I farter då varvtalet hamnar rätt kopplas bensinmotorn dock direkt till hjulen.

Det som utlovas är en snål och sömlös körupplevelse, och till stor del är det också vad som levereras. Vi fick tillfälle att testa bilen både på landsväg och i mindre byar utanför Frankfurt och i samtliga scenarion kändes drivlinan smidig och skiftade sömlöst mellan ren eldrift, hybriddrift och direktdrift. Effekten på 131 hästar känns fullt tillräcklig, förbrukningen ligger på en rimlig nivå och kraften levereras på ett sätt som i mångt och mycket påminner om en renodlad elbil.

Isolering efterlyses

Utrustningsnivåer

Elegance

Advance

Advance Style

Tyvärr störs den sömlösa upplevelsen en smula (och ibland mer än så) av motorljudet, då bensinmotorns arbete primärt handlar om att tillhandahålla tillräckligt med el. Den kan således få för sig att börja morra under huven lite när den känner för det, och pressar man drivlinan lite hårdare blir dånet påtagligt och i stort sett konstant. Ljudet är dessutom ganska burkigt och oraffinerat. Om man överger alla illusioner om sportig körning begränsas de mer högljudda episoderna dock i stort sett till omkörningar och brantare uppförsbackar.

En lugnare körstil passar även bilens karaktär väl i övrigt. Hondas ingenjörer har fokuserat på att skapa en styv kaross vilket öppnar för ett mjukare ställt chassi med bibehållen kontroll. Man har även förlängt fjädringsvägen jämfört med föregångaren, och resultatet är en utmärkt fjädringskomfort även på riktigt dåliga vägar i kombination med stadiga och säkra vägegenskaper.

Sticker ut från mängden

Nya Honda HR-V sticker ut inom sitt segment genom att kombinera design och utmärkt praktikalitet med ett oväntat mått av komfort. Det är emellertid synd att Honda inte har lagt mer tid på att raffinera och isolera motorljudet från kupén, då drivlinan i övrigt lyckas ganska bra med att imitera den följsamma naturen av en renodlad elbil. Det är däremot möjligt att man med tiden vänjer sig med motorljudet, och att det då framstår som oväsentligt. Den frågan får vi återkomma till med ett längre test på hemmaplan framöver.

För- och nackdelar

+ Distinkt design
+ God åkkomfort
+ Många smarta detaljer

– Onödigt högljudd drivlina
– Föga inspirerande körupplevelse

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Nya Honda HR-V kombinerar design och utmärkt praktikalitet med ett oväntat mått av komfort. Drivlinan lyckas med konststycket att leverera kraften nästan lika mjukt som en elektrisk dito, men motorljudet är stundtals påtagligt i kupén. Vi ser fram emot att testa bilen på hemmaplan för att se om detta är något man vänjer sig vid.