Test: Lexus UX 250h

Lexus UX 250h Luxury (2019)
Motor:
2-liters, 4-cyl bensin + elmotor, totalt 184 hk
Kraftöverföring:
Steglös automatlåda (CVT), elektronisk fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h:
8,7 sekunder
Toppfart: 177 km/h
Vikt: 1600 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4495/1840/1540 mm
Pris: Från 355 700 SEK
(testbil cirka 528 100 SEK)

I och med lanseringen av Lexus UX har japanerna presenterat en ny instegsmodell, vilken på sikt troligtvis är tänkt att ersätta uråldriga Lexus CT. Det rör sig alltså om en kompakt elhybrid-suv i crossover-utförande, vars tilltänkta målgrupp är förstagångsköpare av märket alternativt märkesfrälsta vilka önskar att införskaffa en mindre bil. Lexus själva utlovar kompromisslös lyx och detaljer i hantverksmannamässigt utförande, i vanlig ordning. Något mer anmärkningsvärt är att körupplevelsen sägs vara sportig, mycket tack vare bilens låga tyngdpunkt; något jag på förhand förhåller mig skeptisk till, särskilt eftersom Lexus av goda skäl oftast förpassas som gubbalternativ. Nåväl, vi lägger i Högsta Växeln för att utröna om detta utlåtande verkligen är sanningsenligt. 

Vid första anblick är det visuellt tydligt att Lexus gör anspråk på en sportigt aggressiv design; något de lyckas någorlunda bra med. En låg taklinje, skarpa vinklar och Lexus ikoniska spindelnätsgrill skapar sammantaget en tämligen sportig framtoning – ett steg i rätt riktning. Bilens igenkänningsfaktor är också skyhög, mycket tack vare Lexus typiskt excentriska linjespråk.

Formgivningen är nämligen lika oförutsägbar som en berg-och-dal-bana. Det är både till dess för- och nackdel. Lexus UX skiljer sig visserligen från mängden, vilket i sig är intresseväckande, men silhuetten känns samtidigt obalanserad. I synnerhet eftersom bilen överallt pryds av veckat plåt och kantiga karosseridetaljer, vilket stör harmonin i helhetsintrycket. Det är förvisso ett designkoncept som bevisligen tilltalar en ansenlig skara människor – en riktig vattendelare.    

Det är däremot svårt att bestrida Lexus känsla för kvalitet. Likt japanerna utlovar är interiören oerhört välbyggd, vilket inte minst kan synas i det minutiösa detaljarbete som föreligger interiördesignen i fråga. I princip samtliga knappar och reglage är högkvalitativa sett till materialval och taktil känsla, även om placeringen av dessa stundtals känns fullkomligt ologisk. Resultatet är att bilens tekniska finesser är svårhanterliga, vilket knappast hjälps av att infotainment-systemet verkar föreställa ett arkadspel från 80-talet. I egenskap av nybörjare inom Lexus tekniska värld finner jag det hopplöst svårt att navigera bland de valmöjligheter som presenteras på infotainment-skärmen. Lexus-lojalister känner troligtvis igen systemet från tidigare modeller, men inlärningsprocessen är, i min mening, allt för svår.  

Testbilen – en Lexus UX 250h Luxury –är lyckligtvis utrustad med diverse bekvämligheter som mildrar de irritationsmoment som riskerar att uppstå till följd av svårhanterlig teknik. Stolarna, vilka pryds av luxuöst läder, är exempelvis försedda med luftkonditionering; ett effektivt sätt att tackla global uppvärmning. De är också riktigt bekväma och körpositionen är sportigt låg för en SUV, åtminstone om du – likt jag – understiger manlig svensk genomsnittslängd.

Min betydligt längre kollega var av andra åsikter. Långa personer kan med andra ord förvänta sig platsbrist bakom ratten. På tal om platsbrist: baksätet är skrämmande litet och batterierna äter upp höjd i bagageutrymmet; något som resulterar i undermålig praktikalitet – ingen familje-limousin direkt. 

Det sportiga intryck jag hitintills har beskrivit avtog dessvärre så snart bilen började rulla. Den steglösa CVT-lådan framkallar ett monotont motorljud som närmast kan liknas med det som en dammsugare avger. Det innebär emellertid inte att kupén är avskild från oväsen; kabinen fylls snabbt av däckbuller och oljud, något som inte hör hemma i en premiumbil.

Komforten är däremot väldigt hög. Lexus UX sväljer ojämnheter i vägen med enkelhet och fjädringen känns otroligt bekväm; det är uppenbart att komfortabel körning premieras framför sportig sådan, något som blir särskilt tydligt i kurvigt väglag. Karossen kränger vid kurvtagning och styrningen är lika kommunikativ som Blyger i Snövit. Det känns stundtals som att jag framför en gräsklippare på E4:an. Den 2.0 liter bensinmotorn är åtminstone tillräcklig för svensk motorvägskörning och växellådan balanserar bensin- respektive elmotorn i en välavvägd symbios. 

Vid det här laget har jag tydliggjort att Lexus UX 250h är ett komfortabelt åkdon som blott ger sken av sportighet. Bilen uppfyller de flesta kriterier avseende lyx och bekvämligheter, även om den är aningen liten; något jag har visst överseende med då bilen tillhör just småbilssegmentet. Samtidigt är det svårt att berättiga testbilens prislapp: från 528 100 kr – en ansenlig summa pengar för Lexus minsta SUV någonsin.

Instegsmodellen kostar istället 346 700 kr vilket är godtagbart, i synnerhet då Lexus-bilar tenderar att behålla ett högt värde på andrahandsmarknaden. Konkurrenter så som Volvo XC40 och Audi Q3 känns emellertid som mer prisvärda alternativ för de som inte är helt övertygade av japanernas egenheter.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 2.4

Sammanfattning

Lexus UX 250h är otroligt välbyggd, men samtidigt oerhört oinspirerande att framföra.