Jeep Renegade 4xE (2021)
Motor: 1,3-liters, 4-cylindrig, Bensin, 130 hästkrafter + elmotor på 60 hästkrafter. Systemeffekt 190 hästkrafter, 520 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h:  7,9 sekunder
Toppfart: 183 km/h
Vikt: 1860 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4394/1805/1649mm
Pris: 409 900 SEK (testbil cirka 449 000 SEK)

I och med lanseringen av Jeeps fösta plug-in-hybrid, Renegade 4xE, träder jänkarna in på den ständigt växande tjänstebilsmarknaden. Konkurrensen är förvisso benhård, men med fyrhjulsdrift, off-road-kompetens och retroinspirerad design är förhoppningen att kunna mäta sig med små-suvs-konkurrenter såsom Mini Countryman PHEV eller varför inte helelektriska Hyundai Kona/Kia e-niro. Vi lägger i Högsta Växeln för att undersöka hur väl man lyckats med det uppdraget.

Ett av de främsta argumenten för att köpa en Renegade är, i min mening, dess exteriördesign. Bilens kantiga formspråk och cirkulära framlyktor för tankarna till retrodesignade bilar såsom Honda E och Suzuki Jimny, något som onekligen sägs i positiv bemärkelse. Ett riktigt charmtroll med andra ord! Synd är väl då att Renegade invändigt inte når upp i samma höga nivå. Interiören är aningen plastig och bilen känns överlag ganska burkig. Infotainmentsystemet är inte heller det bästa, men det får ses som ett mindre bekymmer tack vare Apple CarPlay- och Android Auto-kompatibilitet. Allra mest irriterande är emellertid a-pelarna som i mångt och mycket skymmer sikten utåt. Nåväl, åkkomforten är i varje fall att betrakta som klart godkänd, även om kabinen snabbt fylls av vindbrus i höga hastigheter. Att bilen är formad som en skolåda är förvisso iögonfallande men knappast aerodynamiskt.

Att köra är Renegade knappast den mest raffinerade bilen i segmentet. Styrningen känns väldigt gummiaktig och den 6-växlade automatlådan kunde gärna arbeta snabbare, något som i synnerhet görs tydligt vid kraftigt gaspådrag då motorn skriker likt en stucken gris. Fyrhjulsdriften fungerar däremot riktigt bra och elmotorn som driver baxaxeln finns vid behov alltid tillgänglig med kraft givet att batteriet är laddat. Detta är kanske också, tillsammans med designen, den främsta anledningen till att köpa just en Renegade. Terrängkörning är något som välkomnas i Jeep-lägret. Jag tvivlar emellertid på att dess köpare de facto kommer att använda bilen i off-road-syfte. Synd! den går trots allt att få i Trailhawk-utförande vilket i någon mån talar för dess kompetens som skogsmulle. Endast de modeller som korsat Rubicon-leden ges denna märkning.

Det är rent spontant svårt att rättfärdiga köpet av en Renagade i plug-in-hybrid-utförande- Inte minst på grund av dess höga prislapp som startar på 409 900 kr, något som kan jämföras med “vanliga” Renegade som kostar från 223 900 kr. Att det höga prispåslaget skulle vara värt drygt 4 mils WLTP-el-räckvidd i körläget Electric har jag svårt att förstå samtidigt som batteriet äter upp en ansenlig del av bagageutrymmet. Bilen är däremot på ren eldrift faktiskt rätt skoj att köra vilket följer av bakhjulsdriften som tillkommer därigenom. I min mening finns det emellertid långt mycket mer prisvärda bilar, likt Hyundai Kona med hybrid- eller el-drivlina. Å andra sidan köper man nog en Jeep följt av varumärkets betydelse, även om det inte alltid kan sägas vara rationellt.  

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.