DS 4 E-TENSE 225 PHEV (2021)
Motor:
 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin plug-in-hybrid, 225 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Räckvidd el: 55 km
Acceleration 0–100 km/h:
 7,7 sekunder
Toppfart: 233 km/h
Vikt: 1653 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4400/2061/1490 mm
Pris: Ej officiellt men från cirka 500 000 SEK

Vi lever i avknoppningars tid. Bilmärken skapar nya märken till synes till höger och vänster. Ett av dessa är DS som ursprungligen började som en av Citroëns mest ikoniska modeller på 50-talet. Fokus låg då på oerhörd innovation, något som dagens DS (fast i denna tappning som ett eget märke) också vill ta fasta på. Hittills har modellutbudet varit begränsat till småbilen DS 3 och SUV:en DS 7. Nu har dock fransmännen beslutat sig att på kort tid dubbla utbudet med den stora sedanen DS 9 och nu senast småbils-crossovern DS 4. Vi for till Paris för att se vad den går för.

Gudinnan av design och egendomlighet

Så hur skiljer sig egentligen DS från Citroën? Läsare med koll lär veta att DS återuppståndelse inledningsvis gällde några Citroën-modeller, men likt Polestar och Cupra har det nu blivit ett eget märke. Tanken är att fokus ska ligga på design, teknik och innovation. I min mening bör du överväga DS om du vill ha en premiumbil men tycker att BMW och Audi inte är tillräckligt konstigt.

Stor eller liten?

Konkurrenter:
Audi Q3
Lexus UX250h
BMW X2

Storleksmässigt hamnar 4 logiskt nog ett steg över lillebror DS 3. Detta är en bil i Golf-klassen med en något mer högbyggd konstruktion. Missta dock inte bilen för en riktig SUV. Alla modeller är strikt framhjulsdrivna. Insidan utmärker sig inte som överdrivet rymlig, men både baksäte och bagageutrymme är i linje vad man kan vänta sig av en bil i denna klass.

Unik och bekant samtidigt

Inom superkoncernen Stellantis positioneras DS som det mer avantgardistiska och designmedvetna alternativet. Och visst undgår det inte någon att bilen är iögonfallande. Här har verkligen designerna fått utrymme att skapa något ballt. Bilen blandar raka linjer med skarpa vinklar och resultatet är på det stora hela mycket lyckat och unikt. Bortsett från fronten som jag anser har lite för mycket gemensamt med syster-märket Peugeot. Tittar man lite närmre hittar man också ett imponerande detaljfokus. Ett signum är exempelvis diamantmönstret som återfinns lite varstans både ut- och utvändigt på mer eller mindre uppenbara platser.

En 14-årings våta dröm

DS är mycket stolta över hur mycket teknik de har lyckats proppa in i nya modellen 4 och med rätta! Detta är en bil som faktiskt har allt och lite till. Om du maxutrustar din bil kan du dra fördel den enorma head-up-med oändliga inställningsmöjligheter, en oförskämt krispig 360-kamera och massage i läderstolarna med handsydda sömmar. Dessutom fortsätter det intressanta designspråket även på insidan av bilen. Det nya infotainmentsystemet (som har fått det fantasifulla namnet IRIS, vad blir det baklänges?) är också snyggt men hopplöst komplicerat och stundtals svårarbetat. Precis ovanför växelväljaren sitter en sekundär touchskärm som fungerar som en slags touchpad med sex inställningsbara funktioner. Mer overkill än användbart.

Elektrifierande körupplevelse?

Ja, på sätt och vis. DS marknadsför nämligen laddhybridversionen hårdast. Räckvidden på el är 55 km och alla funktioner såsom olika körlägen och regenerativa bromsar finns tillgängliga. Modellen kan dock inte beskyllas för att vara särskilt sportig. Styrningen är lätt, gasresponsen relativt seg och fjädringen oerhört mjuk (bilen har till och med en kamera som scannar vägen och anpassar dämparna därefter). Resultatet är dock den tveklöst mest bekväma bilen i klassen och jag älskar det. Här snackar vi smooth sailing! För DS 4 lämpar sig en avslappnad körstil bäst, hetsiga förare göre sig icke besvär. Priserna i Sverige är ännu inte spikade men laddhybriden förväntas landa någonstans runt en halv miljon och frågan är om det är tillräckligt för att locka kunder från de tyska premiummärkena?

För- och nackdelar:

+ Bekvämast i klassen
+ Snygg design
+ Fullproppad med teknik

– Komplicerat infotainmentsystem
– Ej för föraren med sportiga ambitioner
– Potentiellt för dyr

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.