Lexus ES 300h
Motor: 2,5-liters, 4-cyl bensin + elmotor, totalt 218 hk
Kraftöverföring: Steglös automatlåda (CVT), framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 680 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4975/1445/1865mm
Pris: Från 420 000 SEK (testbil cirka 585 700 SEK)

Den som har gästat samlingen av 50 stater på andra sidan Atlanten lär känna Lexus ES som en variant av Toyota Camry med en fulare nos och högre prislapp, och så även jag. Därför blev jag förvånad när jag hörde att den har gjort intåg på den svenska marknaden där mellanstora sedaner säljer lika bra som Pokémon-kort på ett ålderdomshem. Men kanske skulle ES komma att överraska? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Lexus ES 300h.

Det första som slog mig när jag hämtade ut bilen var att detta inte alls såg ut som en Toyota Camry med en fulare nos och högre prislapp. Den påläste läsaren vet sannolikt att Lexus sedan-utbud länge har bestått av, i stigande storleksordning, IS, GS och LS. Så var ska då ES passa in? En mycket berättigad fråga som jag också fann mig själv funderandes på. Svaret är att ES ersätter GS rakt av vilket gör det hela lite enklare att förstå sig på.

På utsidan har ES 300h en front som ser ut att vara kopierad från storebrorsan LS, en svepande coupélik taklinje samt en uppsjö av krom. I mina ögon är bilen riktigt snygg att titta på med sitt originella och särpräglade formspråk. På insidan slås man snabbt av att detta inte känns som en bil som ska konkurrera med BMW 5-serie och Mercedes E-klass. Baksätet är nämligen limousinelikt med en hel del lyxiga toucher och bagageutrymmet sväljer ett kvarts flyttlass.

Det märks också tydligt att Lexus har gjort allt i sin makt för föhöja känslan av lyx i nya ES. Detaljnivån är helt fenomenal och knappkänslan är felfri. Det touchpad-baserade infotainmentsystemet är dock fortfarande irriterande uppmärksamhetskrävande och krångligt. Och varför har den så centrala reglage för att lägga i sportläget och stänga av ESP:n? Försöker Lexus få Leif, 74, att tro att han sitter i en M-bil?

Så hur sportig är ES 300h? Ungefär på samma nivå som en burk beige målarfärg. Bilen känns väldigt stor och tung att köra, vilket den också är. Den går lite som en pråm i kurvor och gör allt i sin väg för att få en att köra lugnt och sansat. Hybriddrivlinan med 218 relativt trötta hästkrafter och en sorgsen CVT-låda saknar också all känsla av brådska. Varje gång man trycker gasen i botten låter motorn som en dammsugare och drar otrevligt i ratten. Styrningen och bromsarna är också lika stumma som en Beverly Hills-bebodd hemmafrus byst. Nej, detta är knappast något för den entusiastiske föraren.

Å andra sidan har ES 300h en drivlina som är oerhört kompetent när det kommer till att vara tyst och snål när man kör lugnt. Min förbrukning landade konsekvent på 0,4-0,5 liter per mil vilket borde få vem som helst att tappa hakan, särskilt när man har i åtanke att jag inte körde alltför pensionärs-inspirerat. Bilen går dock enbart på el i låga hastigheter, och inga möjligheter till laddning via sladd finns.

Något annat Lexus ES gör helt rätt är att vara bekväm. Fjädringen är mjuk vilket gör långa motorvägsfärder till en fröjd och stolarna är rejält justerbara och riktigt sköna att sitta i. Bilen må inte vara ett dugg sportig, men den är åtminstone kompromisslöst bekväm.

Så vad går detta kalas lös på? Mellan 420 och 585 000 vilket är ett antal hundra tusen under vad jag hade gissat på. För det priset får du en bil som utrymmesmässigt kommer närmare en S-klass än en E-klass vilket är mäkta imponerande. Kan det vara så att Lexus äntligen bygger en bil som erbjuder mycket valuta för pengarna? Jag hade aldrig själv köpt en ES 300h men jag kan definitivt se en målgrupp för den, till skillnad från poänglöst dravel som NX och RC. Om du vill ha en prisvärd och supersnål bil som inte kompromissar med komfort är ES 300h helt perfekt. Om du å andra sidan vill vara en aktiv förare gör du rätt i att se åt andra håll.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.