Sista någonsin: Extrem Audi RS 6 i ny outfit 

Audis stora prestandakombi presenteras med modifierat utseende, inspirerat från en legendarisk modell. Den får namnet Audi RS 6 GT och blir den mest extrema någonsin.

Audi RS 6 är en av bilvärldens snabbaste, förbränningsdrivna kombibilar. 

Den är den bilintresserade förälderns våta dröm för att liva upp vardagen med en V8 och enormt med utrymme och kraft. 

RS 6 är i grunden en Audi A6 som har försetts med större motor, extra breda höfter och en rejäl dos adrenalin.

Audi RS 6 GT
Nu kommer den mest extrema RS 6 någonsin. (Foto: Audi)

I slutet av 2022 släpptes en aningen starkare version av RS 6 som fick tillägget Performance.

Performance innebär att föraren förfogar över 630 hästkrafter och 850 newtonmeter. Det är 30 fler hästkrafter och 50 newtonmeter mer än vad man finner i vanliga RS 6.

RS 6 GT är den sista av sitt slag

Nu visar Audi upp RS 6 GT som är den sista versionen av nuvarande generationen RS 6.

Audi RS 6 GT
Audi RS 6 GT skulle kunna bli den sista RS 6 med V8. (Foto: Audi)

Den tyska tillverkaren har tagit inspiration från konceptbilen RS 6 GTO som visades upp 2020 och firade 40 år med Audis fyrhjulsdrift, Quattro. 

Jubileumsmodellen var i sin tur kraftigt inspirerad av Audi 90 Quattro IMSA GTO från 1989. Den vägde 1 200 kilogram och hade en 2,2-liters, femcylindrig bensinmotor som producerade hela 730 hästkrafter.

Konceptbilen RS 6 GTO (vänster), nya RS 6 GT (mitten), 90 Quattro IMSA GTO (höger). (Foto: Audi)

Helt unik design

RS 6 GT:s design är helt unik och Jürgen Löffler, som är chefsdesign för bilen, menar att fokus har legat på den särskilda färgkombinationen.

Audi RS 6 GT
Färgkombinationen är helt unik. (Foto: Audi)

Färgerna är ett arv från tidigare specialmodeller och Audi Sport, och pryder nu nya RS 6 GT. Han menar dock att modellen även kommer att gå att beställa i mer diskreta färger som svart och grå.

Dessutom är de sexekrade fälgarna specialtillverkade specifikt för bilen.

Lättare och kvickare

RS 6 GT accelererar från stillastående till 100 kilometer i timmen på 3,3 sekunder.

Huven och skärmarna är tillverkade i kolfiber, vilket gör bilen lättare. (Foto: Audi)

Det är en tiondel snabbare än RS 6 Performance och kan uppnås tack vare de bredare däcken och den nerbantade vikten. Flera av bilens delar är nämligen tillverkade i kolfiber vilket sparar 15 kilogram.

Prestandan är oförändrad jämfört med RS 6 Performance, men RS 6 GT har fått en extra stor vinge och större diffuser baktill. 

Audi RS 6 GT
RS 6 GT har en större vinge och diffuser. (Foto: Audi)

Dessutom är stötdämparna hårdare och justerbara, och en större del av kraften skickas till bakhjulen. 

Audi RS 6 GT kommer i 660 exemplar

Totalt ska 660 bilar tillverkas globalt där ungefär hälften stannar i Europa och resterande fördelas främst mellan USA och Kina.

Audi RS 6 GT kommer att byggas i begränsat antal. (Foto: Audi)

Audi RS 6 GT kommer att kunna beställas från och med den 8 februari. 

Inga svenska priser är kommunicerade, men i Tyskland kommer modellen att börja på 219 000 euro. 

Det är närmare 2,5 miljoner kronor vilket innebär en nästintill dubblerad prislapp jämfört med vanliga RS 6. 

RS 6 GT är med andra ord en bil för en V8-älskande, familjekär förälder med riktigt djupa fickor.