Ford Mustang Mach-E provkörd

Ford Mustang Mach-E AWD Long Range (förseriebil)
Motor:
Elmotor, 351 hästkrafter, 580 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,1 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 2 182 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4713/1881/1625mm
Pris: Från 644 900 SEK (testbil cirka 734 900 SEK)

Första gången vi stiftade bekantskap med nya Mustang Mach-E var drygt 18 månader sedan i Los Angeles, USA. Då bjöds vi på en åktur i baksätet på en prototyp och kände att den nya eldrivna SUV:en från andra sidan Atlanten hade mycket att komma med. Nu när det blivit dags att få köra bilen befinner vi oss istället i ett grådaskigt Stockholm i sällskap av en förseriebil i form av den variant som Ford räknar med att sälja mest av – fullspecade AWD-modellen med Long Range-batteriet. Låt oss ta reda på om den lyckas leva upp till närmare två år av uppbyggnad genom att lägga i Högsta Växeln och provköra Ford Mustang Mach-E i två dygn.

”Det är ju inte en riktig Mustang” är den vanligaste kritiken som hittills har riktats mot nya Mach-E. Tanken är dock inte att Mach-E på något sätt ska ersätta den ordinarie Mustangen, utan det är en fråga om att bredda portföljen. Att den dessutom får ner Fords utsläppsvärden möjliggör en fortsatt framtid för muskelbilar. Mustang som epitet innebär dock att man har vissa förväntningar och en stor del av det pressmaterial som vi tagit del av påstår att nya Mach-E minsann känns som en riktig Mustang. Om det är någon som bestämmer det är det förvisso Ford själva men i själva verket är det bara marknadsföringssnack. Namnvalet har genererat en hel del uppmärksamhet, något som lär behövas då Ford räknar med att sälja 3000 bilar i Sverige det första året.

RWD

440-610 km räckvidd

Från 574 900 SEK

AWD

400-540 km
räckvidd

Från 644 900 SEK

Utseendet är helt klart Mustang-inspirerat – lyktorna både fram och bak, fronten, och bilens linjer är alla hämtade från originalet. Det finns dessutom inte ett enda Ford-emblem på bilen förutom i vindrutan. Ford har inte försökt att vara övertydliga med att det rör sig om en elbil. Istället för traditionella handtag finner man knappar som öppnar dörren – de är responsiva och enligt Ford fungerar de även i tiotals minusgrader. Interiören domineras av den enorma skärmen à la Tesla som enligt Ford är bättre på alla sätt och vis. Alla basfunktioner som sätesvärme och liknande finns alltid nära till hands längst ner på skärmen. I övrigt är det en fråga om att vänja sig men systemet är inte överdrivet intuitivt; man blir lätt överväldigad av alla valmöjligheter.

Konkurrenter
Audi e-tron
BMW iX3
Jaguar I-Pace
Mercedes EQC 400
Polestar 2
Volkswagen ID.4

Hur är då nya Ford Mustang Mach-E att köra? Likt alla elbilar känns den rapp och i Untamed-läget (motsvarande sport) är det bra tyngd i styrningen och den låga tyngdpunkten gör att den är förvånansvärt flink, trots sina höga vikt. Fyrhjulsdriftssystemet är mån om att hålla ekipaget i styr, även i vintriga förhållanden. Mach-E ger ändå en som förare en hel del frihet när det kommer till att köra som en vettvilling. Rent komfortmässigt är kupén rymlig men det kommer mycket störande vindljud från backspeglarna. Den europeiska varianten av Mach-E är dessutom mer sportigt inställd med hänsyn till att vi har fler kurviga landsvägar på den här sidan Atlanten. Räckvidden är klart godkänd och räckviddsångest blev aldrig ett problem.

Med nya Ford Mustang Mach-E gör jänkarna lite som Elias Place och satsar allt. Rent krasst är Ford som märke inte direkt förknippat med att vara särskilt nytänkande – många av deras modeller är ett så uppenbart resultat av en utvecklingsavdelning bestående av äldre herrar som hatar förändring. Men nya Mach-E markerar starten på ett mer innovationsbenäget Ford: till 2030 ska 100 procent av personbilarna de producerar vara helt elektriska. Levde då vår andra dejt med Mach-E upp till de förväntningar som den första i Los Angeles la grunden för? Som elbil erbjuder den en oerhört vettig proposition och är rätt i tiden rent segmentmässigt, något dess popularitet även talar för. Men som Mustang råder det viss osäkerhet. Vi får vänta till ett längre test med en produktionsbil, gärna den kommande GT-modellen, innan sista ordet är sagt.

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Mach-E må inte vara en Mustang i traditionell bemärkelse men som eldriven SUV imponerar den. Räckvidden är bra, den är ganska rolig att köra och komfortnivån är förhållandevis hög. Prismässigt är den likt andra elbilar väldigt dyr men jag har en känsla av att den ändå kommer att sälja som smör.